خبر فوری
۱۳:۴۷ - ۰۵ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۳۳

اگر دوست دارید فرزندی در آینده داشته باشید و نمی‌خواهید این شانس را با گذر زمان از دست دهید، فریز کردن اسپرم می‌تواند راهی موثر باشد. در این مقاله با ما همراه شوید تا همه چیز را درباره این روش در اختیارتان قرار دهیم.

فریز کردن اسپرم
بسیاری از افرادی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند یا به دلیل برخی مشکلات بیولوژیکی شانس‌شان برای بارداری کمتر است، به وسیله فریز کردن اسپرم یا تخمک خود این شانس را در آینده برای خود حفط می‌کنند. همچنین برخی زوج‌ها تمایل دارند تا آوردن فرزند را به آینده موکول کنند و روش فریز کردن می‌تواند راهی باشد تا این فرصت و شانس را برای آن‌ها در آینده حفظ کند. در این مقاله قصد داریم تا همه چیز را درباره فریز کردن اسپرم در اختیارتان قرار دهیم.

در این مقاله می‌خوانید:

  • چه کسانی بهتر است نسبت به فریز کردن اسپرم خود اقدام کنند؟
  • فریز کردن اسپرم در کجا صورت می‌گیرد؟
  • مراحل فریز کردن اسپرم چگونه است؟
  • فریز کردن اسپرم در افزایش شانس باروری چقدر موثر است؟
  • اسپرم فریز شده چقدر دوام می‌آورد؟

بیشتر بخوانید: انتقال جنین فریز شده، چقدر شانس بارداری هست؟


چه کسانی بهتر است نسبت به فریز کردن اسپرم خود اقدام کنند؟


فریز اسپرم
شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چه زمانی نیاز است که مردان نسبت به فریز کردن اسپرم خود اقدام کنند؟ و در چه شرایطی نیاز به این کار است؟ در این بخش قصد داریم تا شرایطی که یک مرد برای حفظ شانس باروری خود بهتر است دست به این روش بزند، در اختیارتان قرار دهیم.

افراد مبتلا به سرطان


فریز اسپرم برای افراد مبتلا به سرطان
اگر سرطان بیضه یا پروستات برای شما تشخیص داده شده است، ممکن است به شما گفته شود که درمان می‌تواند شامل جراحی‌هایی باشد که یک یا هر دو بیضه را حذف می‌کند. همچنین درمان‌های مربوط به سرطان مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌توانند باعث کاهش کیفیت اسپرم یا ناباروری شوند. به همین منظور پزشکان به جوانانی که مبتلا به این نوع از سرطان‌ها می‌شوند فریز کردن اسپرم را برای حفظ شانس باروری در آینده پیشنهاد می‌دهد.


پیشنهاد ویژه نی نی بان: فواید یائسگی، پیش به سوی زندگی بهتر


افراد مسن


فریز اسپرم برای افراد مسن
مردانی که در سنین بالا ازدواج می‌کنند و به دلیل کاهش کیفیت اسپرم‌ها، شانس باروری آن‌ها نسبت به مردان جوان‌تر بسیار کمتر است. به همین منظور به این افراد پیشنهاد می‌شود تا زمانی که اسپرم باکیفیت‌تری دارند آن را فریز کنند تا در آینده دیگر نگران کاهش شانس باروری خود نباشند.

افراد دارای مشاغل خطرناک


فریز کردن اسپرم برای افراد دارای مشاغل خطرناک
افرادی که در شغل‌های خطرناکی مانند ارتش یا شغل‌هایی که با مواد شیمیایی قوی سروکار زیادی دارند، بهتر است نسبت به فریز کردن اسپرم خود اقدام کنند. زیرا مردانی که در این نوع مشاغل مشغول هستند ممکن است هر لحظه در اثر اتفاقی شانس باروری خود را از دست دهند.

افراد تحت جراحی وازکتومی


فریز کردن اسپرم برای افراد تحت جراحی وازکتومی
وازکتومی توعی جراحی بازدارنده باروری است که برخی مردان برای پیشگیری از بارداری شریک خود نسبت به آن اقدام می‌کنند. این جراحی ممکن است در طول زمان کیفیت اسپرم شما را کاهش دهد. پس اگر قصد دارید که در آینده قفرزندی داشته باشید بهتر است قبل از انجام این جراحی اسپرم‌های خود را فریز کنید.


مطالب پیشنهادی: عمل فریز تخمک، راهکاری برای تداوم بقا


فریز کردن اسپرم در کجا صورت می‌گیرد؟


بانک اسپرم
توجه داشته باشید که قبل از هر اقدامی بهتر است با یک متخصص در این زیمنه مشورت کنید تا روند درست و اصولی این روش را در اختیارتان قرار دهد. در طی این روش حداکثر ۱ الی ۲ ساعت بعد از جمع‌آوری و پردازش، اسپرم‌ها باید فریز شوند. اسپرهای فریز شده معمولا در مراکزی با نام بانک اسپرم یا کلینیک‌های باروری نگهداری می‌شوند.


بیشتر بخوانید: فریز اسپرم و تخمک، وقتی مجرد هستید


مراحل فریز کردن اسپرم چگونه است؟


مراحل فریز کردن اسپرم
از جمله مراحل فریز کردن اسپرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل از هر اقدامی از شما آزمایش خون گرفته می‌شود تا از لحاظ عفونت‌های مقاربتی غربالگری شوید.
  • بعد از انجام آزمایش‌ها، باید پرسشنامه‌ها، قراردادها و فرم‌های قانونی پر شده و ارائه شود.
  • بهتر است به مدت ۲ تا ۳ روز قبل از نمونه گیری از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.
  • ممکن است این نمونه در کلینیک از شما گرفته شود یا اگر احساس راحتی نمی‌کنید می‌توانید ظرف نمونه را در خانه پر کنید اما به این نکته توجه کنید که بعد از پر کردن ظرف مربوطه باید آن را قبل از گذشت یک ساعت زمان به بانک اسپرم برسانید.
  • بعد از دریافت نمونه، اسپرها مورد بررسی قرار می‌گیرند تا کیفیت مناسبی داشته باشند.
  • بعد از تایید کیفیت اسپرها، نمونه به چندیدن ویال تقسیم شده و در بانک اسپرم منجمد می‌شود.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: عجیب ترین ورزش های جهان، به حق چیزهای نشنیده!


فریز کردن اسپرم در افزایش شانس باروری چقدر موثر است؟


افزایش شانس باروری
انجماد اسپرم از سال ۱۹۵۳ با موفقیت انجام شده است. این یک فرآیند بسیار موثر برای افرادی است که به دنبال حفظ باروری خود هستند. البته، برخی از اسپرم‌ها در گذر زمان از فرآیند انجماد جان سالم به در نمی‌برند. ما اگر نمونه اسپرم‌ها از کیفیت بالایی برخوردار باشند، در فرآیند انجماد دچار مشکل نشده و در هر زمانی قابل استفاده خواهند بود. همچنین کاهش مقدار اسپرم‌های ضعیف در نمونه باعث نگرانی نیست زیرا در هر میلی‌لیتر آب منی حدود 15 میلیون تا بیش از 200 میلیون اسپرم وجود دارد.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر این که استفاده از اسپرم منجمد خطر مشکلات سلامتی را در نوزادان افزایش می‌دهد، وجود ندارد.


مطالب پیشنهادی: اسپرم ضعیف و بارداری پوچ؛ معرفی و درمان


اسپرم فریز شده چقدر دوام می‌آورد؟


اسپرم فریز شده
به طور کلی تا زمانی که اسپرم به درستی در نیتروژن مایع ذخیره شده باشد می‌تواند به صورت نامحدود منجمد شود. تحقیقات نشان می‌دهد اسپرم منجمد تاریخ انقضای مشخصی ندارد. با توجه به پیشرفته بودن تکنیک‌های انجماد مدرن، سلامت و یکپارچگی اسپرم در این فرآیند حفظ می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهد اسپرمی که بیش از ۲۰ سال منجمد شده بود، توانایی باروری را داشت.


بیشتر بخوانید: بررسی ژنتیک اسپرم، حاوی چه اطلاعاتی است؟


کلام آخر


فریز کردن اسپرم
همان طور که اشاره کردیم، فریز کردن اسپرم یکی از راه‌های افزایش شانس باروری در مردان است. بسیاری از مردان به دلایلی که در این مقاله گفته شد و به پیشنهاد متخصصان مربوطه برای حفظ شانس باروری خود نسبت به فریز اسپرم خود در بانک اسپرم اقدام می‌کنند. در این مقاله قصد داشتیم تا با پرداختن به فرآیند این روش و نحوه انجام آن، اطلاعات بیشتری درباره این روند در اختیارتان قرار دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: