خبر فوری
۱۱:۴۶ - ۱۶ دی ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۶۱

اگر تعدادی رگ سیاه پیچ‌خورده روی سطح پوست پای خود مشاهده می‌کنید، شاید بهتر باشد در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره واریس پا و راه‌های درمان آن در اختیارتان قرار دهیم.

واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
از هر چهار نفر حداقل یک نفر در دنیا به واریس پا مبتلا است. این مشکل به دلیل نوعی نارسایی عروقی به وجود می‌آید که در زنان شایع‌تر است. یکی دیگر از فاکتورهایی که این مشکل را تشدید می‌کند، افزایش سن است. این رگ‌های سیاه پیچ‌خورده در سطح پوست متأسفانه زیبایی ظاهر پاها را از بین می‌برند اما در اغلب افراد مشکل خاصی ایجاد نمی‌کنند. در ادامه بیشتر در باره واریس پا، علل و درمان آن صحبت خواهیم کرد.

در این مقاله می‌خوانید:

  • واریس پا چیست؟
  • علائم ابتلا به واریس پا
  • علل ابتلا به واریس پا
  • تشخیص واریس پا چگونه انجام می‌شود؟
  • درمان و پیشگیری از واریس پا

 


واریس پا چیست؟


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
وریدهای واریسی که به عنوان واریس پا شناخته می‌شوند، زمانی رخ می‌دهند که رگ‌های شما بزرگ، گشاد و پر از خون شوند. وریدهای واریسی معمولاً متورم و برجسته به نظر می‌رسند و رنگ بنفش مایل به آبی یا قرمز دارند و اغلب دردناک هستند.

این عارضه به خصوص در زنان بسیار شایع است. حدود ۲۵ درصد از کل بزرگسالان واریس دارند. در بیشتر موارد، رگ‌های واریسی در قسمت پایین ساق پا ظاهر می‌شوند و با افزایش سن شدن پیدا می‌کنند.

 


علائم ابتلا به واریس پا


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
علائم اولیه رگ‌های واریسی، رگ‌های بدشکل و پیچ‌خورده روی سطح پوست است که به راحتی قابل مشاهده هستند. ممکن است بعد از مدتی درد، تورم و سنگینی را در اطراف این وریدهای بزرگ احساس کنید. همچنین در برخی موارد ممکن است این رگ‌ها علاوه بر تورم دچار تغییر رنگ شده سیاه شوند. در موارد شدید‌تر، این سیاهرگ‌ها می‌توانند به میزان قابل‌توجهی خونریزی کنند و زخم ایجاد شود.

 


علل ابتلا به واریس پا


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
واریس زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌ها به ‌درستی کار نمی‌کنند. وریدها دریچه‌های یک طرفه‌ای دارند که از جریان خون به سمت عقب جلوگیری می‌کند. هنگامی که این دریچه‌ها از کار می‌افتند، خون به جای حرکت به سمت قلب در رگ‌ها شروع به جمع شدن می‌کند و رگ‌ها بزرگ می‌شوند. رگ‌های واریسی اغلب پاها را تحت تأثیر قرار می‌دهند زیرا رگ‌های پا دورترین رگ‌ها از قلب هستند و گرانش، جریان خون را به سمت بالا را سخت‌تر می‌کند.

برخی از دلایل رایج واریس پا عبارت‌اند از:

  • بارداری
  • یائسگی
  • سن بالای ۵۰ سال
  • ایستادن برای مدت طولانی
  • چاقی
  • سابقه خانوادگی واریس

 


تشخیص واریس پا چگونه انجام می‌شود؟


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
اگر دچار درد یا تورم شدید در ناحیه این رگ‌های خونی هستید، بهتر است برای رفع آن‌ها به پزشک مراجعه کنید. پزشک احتمالاً پاها و وریدهای قابل مشاهده را در حالی که نشسته یا ایستاده‌اید برای تشخیص واریس معاینه می‌کند و از شما درباره هر گونه درد یا علائمی که دارید، سؤال می‌پرسد.

همچنین ممکن است پزشک بخواهد برای بررسی جریان خون شما سونوگرافی انجام دهد. این یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا نحوه جریان خون در رگ‌های شما را مشاهده کند.

واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
ونوگرافی نیز یکی دیگر از آزمایش‌هایی است که پزشک ممکن است برای ارزیابی بیشتر رگ‌های شما انجام دهد. در طی این آزمایش، پزشک رنگ مخصوصی را به پاهای شما تزریق می‌کند و از ناحیه مورد نظر با اشعه ایکس عکس می‌گیرد. رنگ بر روی اشعه ایکس ظاهر می‌شود و به پزشک شما دید بهتری از نحوه جریان خون می‌دهد.

 


درمان و پیشگیری از واریس پا


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
به طور کلی، پزشکان در درمان واریس محافظه کار هستند و معمولاً به شما توصیه می‌شود که به جای استفاده از درمان‌های تهاجمی‌تر، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا از شدت گرفتن واریس‌ها پیشگیری شود.

تغییر سبک زندگی

تغییرات زیر ممکن است به جلوگیری از تشکیل یا بدتر شدن رگ‌های واریسی کمک کند:

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید
  • اگر دچار چاقی هستید، وزن خود را کاهش دهید
  • برای بهبود گردش خون خود، ورزش کنید

اگر از قبل واریس دارید، باید این اقدامات را برای جلوگیری از ایجاد واریس جدید انجام دهید. همچنین باید هر زمان که در حال استراحت یا خواب هستید پاهای خود را بالاتر از سطح بدن خود قرار دهید.

پوشیدن جوراب واریس


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
پزشک ممکن است به شما توصیه کند که جوراب‌هایی که مخصوص واریس پا هستند و پوست را فشرده می‌کنند، بپوشید. این جوراب‌ها فشار کافی روی پاهای شما وارد می‌کنند تا خون راحت‌تر به قلب شما برسد. آن‌ها همچنین تورم را کاهش می‌دهند.

 


عمل جراحی


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
اگر تغییرات سبک زندگی مؤثر نبود، یا اگر رگ‌های واریسی شما باعث درد زیادی شده یا به سلامت کلی شما آسیب می‌رساند، ممکن است پزشک یک روش تهاجمی را امتحان کند. بستن ورید و استریپینگ یک درمان جراحی است که نیاز به بیهوشی دارد. در طول این عمل، جراح بریدگی‌هایی در پوست شما ایجاد می‌کند، ورید واریسی را برش می‌دهد و آن را از طریق برش‌ها برمی دارد.

اسکلروتراپی

در این روش که نسبت به عمل جراحی کمتر تهاجمی است، محلولی به صورت مستقیم به داخل رگ تزریق می‌شود. این محلول دیواره رگ را متورم می‌کند و بعد از گذشت چند هفته یا یک ماه رگ واریسی کاملاً از بین می‌رود.

جراحی لیزری


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
در طی این فرایند این درمان، پرتوی نوری متمرکز به رگ مورد نظر تابانده می‌شود. گرمای لیزر رگ را مسدود کرده و بافت آن را از بین می‌برد. پس از مدتی رگ بسته از فرایند خون‌‌رسانی حذف شده و کاملاً از بین می‌رود.

آندوسکوپی ورید


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
در این روش با استفاده از یک دوربین کوچک که از طریق برشی کوچک روی پوست وارد رگ می‌شود، رگ مورد نظر مسدود شده و از چرخه خون‌رسانی خارج می‌شود.

 


کلام آخر


واریس پا چیست؟ دلایل و راه‌های درمان
همان طور که اشاره کردیم، واریس پا یکی از مشکلات شایع خصوصاً در میان زنان است که از مسدود شدن رگ‌های خونی پا و عدم گزدش خون به سمت قلب ایجاد می‌شود. این مشکل دلایل، علائم و روش‌های درمانی مختلفی دارد که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد. فراموش نکنید که برای بهبود این مشکل و انتخاب از بین یکی از گزینه‌های درمان، حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید تا بهترین و نتیجه‌بخش‌ترین روش درمانی برای شما را معرفی کند.

 

منبع سایت نی نی بان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: