خبر فوری
۱۳:۵۷ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۱۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی؛

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر ضرورت توجه به سلامت زنان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، در مراسم جشن ایراندخت که به مناسبت گرامیداشت مقام زن و مادر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به اینکه ۴۸ درصد جمعیت ۶ میلیون نفری تحت پوشش دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: باید به سلامت زنان ایرانی بیش از پیش فکر کنیم و اگر امروز این موضوع را با نگاه مسئولانه آسیب شناسی کنیم می‌توان آن را به عنوان یک الگو به کل کشور تسری داد.

وی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی سلامت زنان، افزود: متأسفانه بانوان ایرانی به دلیل مشغله‌های زیاد، کمتر به سلامت و غربالگری بیماری‌های سرطان توجه می‌کنند و اغلب دیر مراجعه می‌کنند، در حالی که بیش از دو سوم سرطان‌های منتسب به زنان (سرطان دهانه رحم و پستان) با مراجعه زودهنگام قابل درمان و کنترل است.

وی در ادامه به بسته‌های متنوع حمایتی طراحی شده برای بانوان توسط مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه و معاونت دانشجویی و فرهنگی اشاره کرد و ضمن اعلام موافقت هیئت رئیسه با برخی از این موارد خاطرنشان کرد که پیگیری‌های لازم دراین خصوص انجام می‌شود.

به گفته زالی، امروز ۶۲ درصد از پرسنل دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهد که نیمی از آنان مدرک تحصیلی بالاتر از لیسانس دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود نیمی از اعضای هیئت علمی دانشگاه را زنان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: هرم هیئت علمی دانشگاه به سمتی حرکت می‌کند که سهم بانوان بیش از آقایان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به آمار دانشجویان نوورود، گفت: امسال ۵۲ درصد دانشجویان نوورود دختر بودند و در حوزه تحصیلات تکمیلی نیز ۶۳ درصد زنان و در فلوشیپ ۸۰ درصد و در دستیاری نیز ۶۰ درصد فراگیران را زنان تشکیل دادند.

وی با اشاره به سهم بالای زنان در حوزه‌های اشتغال و تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، افزود: هم اکنون ۴۰۳ مدیر میانی زن و ۱۶ مدیر پایه در این دانشگاه فعالیت دارند. این حاکی از وجود فرصت‌های برابر در حوزه‌های تخصصی، مدیریتی، کارمندی و تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه است که می‌تواند به عنوان یک الگوی موفق در کشور باشد.

به گفته زالی، هر جا در دانشگاه مدیریتی به یک بانوی شایسته و کارآمد سپرده شد، بروندادی اثربخش، سلامت و اطمینان بخش را شاهد بوده ایم.

وی افزود: هر جا فرصتی مطلوب، متوازن و عادلانه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی، اجتماعی برای زن ایرانی فراهم شود حتماً شاهد درخشش وی خواهیم بود علاوه بر اینکه زنان ایرانی همواره مادرانی عطوف و همسرانی نمونه هستند.

زالی، طلاق را یک معضل اجتماعی برشمرد که بیشترین آسیب ناشی از آن به زنان مطلقه وارد می‌شود و با اشاره به سیر فزاینده طلاق در سال‌های اخیر، یادآور شد: مشکلات زنان مطلقه به مراتب بیشتر از آقایان است.

طلاق عاطفی، افسردگی زنان مطلقه در جامعه، عدم ازدواج مجدد بسیاری از زنان مطلقه به دلایل مختلف از جمله فرزندان، برخی دیگر از موضوعات مطرح شده توسط وی بود که آسیب شناسی در این زمینه‌ها را ضروری دانست.

زالی به اعتیاد زنان اشاره کرد و گفت: الگوی اعتیاد در زنان بیشتر به موادمخدر جدید برمی گردد و سیر اعتیاد بی رحمانه تر جلو می‌رود.

وی یادآور شد: انگ اعتیاد در بانوان به مراتب در ایران بیشتر است و خانم‌های معتاد زودتر از خانواده طرد می‌شوند و خانواده فرو می‌پاشد، در حالی که در صورت اعتیاد مرد، مادر همچنان کانون خانواده را حفظ می‌کند.

زالی با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه بر ضرورت آسیب شناسی در این حوزه‌ها و لزوم طراحی و تدوین بسته‌هایی در این خصوص تاکید کرد.

وی با اشاره به سهم اندک بانوان ایرانی در حوزه اشتغال، گفت: جمعیت بانوان بیکار بیش از آقایان است و تعداد زیادی از زنان در مشاغل غیررسمی فعالیت دارند بنابراین از بیمه و حمایت‌های شغلی نیز بی بهره هستند.

زالی در ادامه بر ضرورت حمایت از زنان برای احراز پست‌های مدیریتی ارشد در کشور تاکید کرد.

وی با تاکید بر ضرورت انتخاب صحیح و آگاهانه در ازدواج خاطرنشان کرد: با همکاری امور بانوان و خانواده و معاونت دانشجویی سعی می‌شود در دانشگاه علاوه بر مشاوره‌های قبل از ازدواج، مشاوره‌ها تا پنج سال پس از ازدواج نیز ادامه خواهد یافت.

زالی یادآور شد: در کلانشهرها براساس تحقیقات زوجین شاغل کمتر از چند دقیقه فرصت همکلامی و ابراز عاطفی دارند و این موضوع از مضرات زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: