خبر فوری
۱۲:۵۰ - ۱۸ دی ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۳
محققان چینی می گویند؛

بیماران کووید ۱۹ به زودی می توانند یک قرص ضد ویروسی جدید داشته باشند که برای محافظت در برابر بیماری شدید می توانند از آن مصرف کنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، این قرص که VV۱۱۶ نام دارد، در آزمایش فاز ۳ در چین، مانند Paxlovid در افرادی که در معرض خطر بالای ابتلاء به بیماری‌های شدید قرار داشتند، مؤثر بود.

«رن ژائو» یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه شانگهای جیائو تونگ، گفت: «این آزمایش یک موفقیت بزرگ بود.»

مشابه رمدسیویر تزریقی ضد ویروسی، قرص VV۱۱۶ هنوز توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تأیید نشده است.

متخصصان پزشکی پیشنهاد کردند که ممکن است ابتدا به مطالعه بیشتر در یک گروه بزرگ‌تر و متنوع از بیماران نیاز داشته باشد تا به دنبال عوارض جانبی نادر بگردند و ببینند که چگونه در برابر انواع سویه های اومیکرون که از زمان انجام کارآزمایی ظاهر شده اند، عمل می‌کند.

به گفته محققان، به نظر می‌رسد این دارو به خوبی Paxlovid است، اما کمتر اذیت کننده است.

این کارآزمایی عوارض جانبی کمتری را برای بیماران نشان داد. افرادی که این دارو را مصرف کردند حدود ۶۷٪ عوارض جانبی را گزارش کردند، در مقایسه با ۷۷٪ از کسانی که Paxlovid مصرف کردند، و همچنین واکنش‌های کمتری با سایر داروها مانند داروهای درمان کننده بی خوابی، تشنج یا فشار خون بالا نشان داد.

تعداد کمتری از بیماران در این کارآزمایی سطح تری گلیسیریدشان (چربی در خون که خطر بیماری قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد) افزایش یافت؛ ۱۱ درصد در مقایسه با ۲۱ درصد مصرف کننده داروی Paxlovid.

در آزمایش VV۱۱۶، بیش از ۳۸۰ نفر این دارو را برای حدود پنج روز مصرف کردند. گروهی با تعداد مشابه Paxlovid مصرف کردند.

بیماران VV۱۱۶ چهار روز پس از شروع درمان بهبود یافتند. برای گروه دریافت کننده Paxlovid، بهبودی در پنج روز اتفاق افتاد.

از آنجایی که Paxlovid می‌تواند باعث آسیب کبدی در بیمارانی که قبلاً مشکلات کبدی داشتند، شود و همچنین می‌تواند با استاتین ها و داروهای قلبی واکنش منفی نشان دهد، این داروی جدید بسیار امیدوار کننده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: