خبر فوری
۱۴:۵۹ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۲۵

فریز کردن بعضی از مواد غذایی برای طرلانی شدن عمر مصرف آن‌ها کاری کاملا اشتباه است هر موادی را نباید منجمد کرد، زیرا به کیفیت آن آسیب می‌رساند.

بهترین روش ماندگاری بیشتر مواد غذایی نگهداری آن‌ها در فریزر است، اما تمام مواد غذایی را نمی‌توان در مدت زمان مشخصی در فریزر نگهداری نمود و فریز کردن مواد غذایی و نگهداری صحیح آن‌ها با توجه به نوع ماده‌ی غذایی متفاوت است.

همه مواد غذایی در یخچال و یا فریزر سالم نمی‌مانند بلکه برخی از مواد غذایی به دلیل ترکیبات بکار رفته درونشان ماندگاری طولانی مدت ندارند و نمی‌توان آن‌ها را به مدت طولانی در فریزر قرار داد.

در زندگی امروزه نیاز ما به فریزر و یخچال بیش از گذشته است و اغلب خانم‌ها برای تهیه سریع غذا از قبل مواد لازم خود را درون فریزر ذخیره می‌کنند. در بخش نکات خانه داری می‌خوانید که درست است گذاشتن مواد غذایی درون فریزر سبب ماندگاری بالا مواد غذایی شده، اما سرمای زیاد سبب پایین آمدن کیفیت مواد غذایی و تغییر طعم و مزه آن‌ها می‌شود.

همچنین برخی از مواد غذایی نیز نسبت به سرما حساس‌تر هستندو بهتر است این مواد را در یخچال یا فریزر نگهداری نکنید این مواد غذایی عبارتند از:

نان: نگهداری نان در فریزر سبب بالا رفتن ماندگاری آن می‌شود، اما این کار سبب خشک شدن سریع نان می‌شود پس برای جلوگیری از این مشکل نان‌های صنعتی را به جای فریز کردن در دمای اتاق به مدت چهار روز نگه داری کنید.

سبزیجات: بسیاری از خانم‌ها به علت کمبود وقت سبزیجات خود را درون فریزر نگهداری می‌کنند، اما نگهداری سبزیجات در فریزر سبب می‌شود که ویتامین و مواد مغذی سبزیجات کاهش یابد پس برای دریافت ویتامین و مواد مغذی سبزیجات آن‌ها را به اندازه مصرف و تازه تهیه کنید.

سیب زمینی: اگر سیب زمینی را در یخچال نگه داری می‌کنید در اشتباهید، زیرا طعم و مزه آن به علت جذب رطوبت تغییر می‌کند حتی اگر آن‌ها را در پلاستیک نیز قرار دهید باز هم رطوبت را جذب خواهند نمود و روند فساد آن‌ها افزایش می‌یابد.

برخی میوه‌ها: نگهداری برخی میوه‌ها در یخچال سبب کاهش کیفیت آن‌ها بر اثر دمای پایین می‌شود. این میوه‌ها شامل:سیب، موز، توت فرنگی و آلبالو هستند که بهتر است آن‌ها را در خارج از محیط یخچال نگهداری کنید و اگردوست دارید میوه خنک میل کنید آن‌ها را قبل از مصرف چند دقیقه در یخجال قرار دهید.

گوجه فرنگی: اگر گوجه فرنگی را در فریزر نگه دارید طعم و خواص خود را از دست می‌دهد و آب می‌اندازد پس سعی کنید آن را به صورت تازه مصرف نمایید.

سس گوجه فرنگی و سویا: سس گوجه فرنگی و سویا نیازی به نگهداری در یخچال ندارند، زیرا درونشان سرکه وجود دارد و بیرون ازیخچال تا یک ماه ماندگاری دارند.

انواع روغن: برای نگهداری از انواع روغن قرار دادن آن‌ها در محیط خشک و دور از نور و حرارت کافی است پس می‌توان روغن را بیرون از یخچال و در محیط اتاق نگهداری نمود.

قهوه: قرار دادن قهوه در یخچال نه تنها سبب ماندگاری طولانی مدت آن نمی‌شود بلکه کیفیت آن را نیز پایین می‌آورد بنابراین بهتر است انواع قهوه را در محیط اتاق و در دمای ثابت نگهداری نمایید.

خربزه و طالبی: نگهداری طولانی خربزه و طالبی در یخچال سبب می‌شود که طعم و مزه مواد دیگررا جذب کنند پس بهتر است کمتر در یخچال قرار بگیرند.

عسل: برای نگهداری عسل کافی است آن را دور از نور و در دمای محیط قرار دهید و لازم نیست در یخچال بگذارید، زیرا آنطور که در بخش‌های قبلی راز‌های خانه داری در نمناک گفتیم نگهداری عسل در یخچال باعث ایجاد شکرک در آن می‌شود.

شیر: شیر را درون فریزر نگذارید، زیرا شیر یخ زده برای قابل خوردن نیست و پس از یخ زدایی بریده بریده می‌شود و شفاف و صاف نیست، اما می‌توانید از این شیر در طبخ غذا استفاده کنید.

غذا‌های سرخ شده: نگهداری غذا‌های سرخ شده در فریزر باعث از بین رفتن تردی و خوشمزگی غذا‌ها و نرم شدن آن‌ها می‌شود پس غذای سرخ شده‌ی خود را در یک وعده بخورید و باقی مانده‌ی غذا را فریز نکنید.

تخم مرغ با پوست: نگهداری تخم مرغ در فریزر اشتباه است، زیرا با یخ زدن آن، مایع درون آن سفت می‌شود و حجم مایع افزایش می‌یابد به همین علت پوست تخم مرغ ترک برمی دارد و همه‌ی فضای فریزر بوی تخم مرغ می‌گیرد پس تخم مرغ را فریز نکنید.

خامه‌ی ترش: نگهداری خامه‌ی ترش در فریزر باعث تغییر طعم آن و بریده بریده شدن و بدشکل شدن ظاهر آن می‌شود و شما نمی‌توانید به تنهایی آن را مصرف نمایید، اما برای طبخ غذا و درست کردن دسر قابل استفاده است.

ماست: قراردادن انواع ماست در فریزر باعث تغییر بافت آن می‌شود. بافت ماست بعد از یخ زدایی تغییرمزه و شکل می‌دهد، بریده بریده می‌شود و قابل خوردن نخواهد بود.

پنیر: پنیر ماندگاری بالایی دارد و نیازی به فریزکردن ندارد. قرار دادن پنیر در فریزر باعث تغییر مزه آن و نرم و خمیری شکل شدن آن می‌شود.

خامه‌های قنادی: خامه‌های قنادی از سفیده‌ی تخم مرغ تهیه می‌شوندو فریزر کردنآن‌ها باعث از بین رفتن بافت خامه و حتی فاسدشدن آن می‌شود و دیگر قابل استفاده برای تزئین کیک نمی‌باشند.

غذا‌های کنسروی: قرار دادن غذا‌های کنسروی درون فریزر باعث حجیم و بزرگ شدن آن‌ها شده و سبب منفجر شدن و یا شکستن قوطی می‌شود.

غذا‌هایی که خوب بسته بندی نشده اند: غذا‌هایی بسته بندی نشده درون فریزر بر اثر سرمای فریزر می‌سوزند و طعم، مزه و بافت اولیه خود را از دست می‌دهند.

غذای داغ: قرار دادن غذای داغ درون فریزرسبب افزایش دمای فریزر شده و مکان مناسبی را برای رشد میکروب‌ها فراهم می‌کند که این خود برای سلامتی خطرناک است.

کاهو: کاهو مقدار زیادی آب درون خود دارد که فریز کردن آن سبب گسترش آب شده و دیواره سلولی را ساختار برگ را حفظ می‌کند، را خراب می‌کند و سبب می‌شود کاهو شل و وا رفته شود.

ژله: قرار دادن ژله در فریزر به علت داشتن مایع ژلاتینی مانع از سفت شدن آن می‌شود. فریزری کردن ژله سبب آسیب به پلیمر‌ها و کلوئید‌هایی که ژلاتین را به هم متصل می‌کند، شده و ساختار ژله را به هم می‌ریزد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: