خبر فوری
۱۱:۴۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۶۵۱

گروه کی-پاپ کره‌ای بی‌تی‌اس به پدیده‌ی موسیقی پاپ این کشور تبدیل شده است. این گروه هفت نفره از سال ۲۰۱۳ تا به‌حال، به لطف‌ آهنگ‌های محبوب خود در سراسر جهان به شهرت رسیده‌ است.

راز موفقیت این گروه چیست؟ علت اصلی، فرمول ساده‌ای است که در کی-پاپ به‌کار می‌رود: آهنگ‌‌هایی با تولید حرفه‌ای، حرکات رقص هماهنگ، حال و هوایی تازه و پایگاه هواداران وفادار.

بی‌تی‌اس به عنوان موفق‌ترین گروه پسرانه‌ی جهان در نظر گرفته می‌شود. آلبوم «مدرک» که گردآوری از سه آلبوم پیشین آن‌هاست، نگاهی به کارنامه‌ی موسیقایی آن‌ها دارد. فقط سه آهنگ این آلبوم جدید است، بقیه آثار موفق بی‌تی‌اس و دموهایی از کارهای قدیمی آن‌ها است.

چه‌چیزی پشت موفقیت عظیم این گروه نهفته است؟ در این مطلب، به مناسبت ۹ سالگی فعالیت آن‌ها، به معرفی ۹ واقعیت مهم درباره‌ی این گروه می‌پردازیم.

۱. آن‌ها به سه زبان می‌خوانند

بی‌تی‌اس ۱

بی‌تی‌اس شاید در نگاه اول شبیه یک گروه پسرانه‌ی کلاسیک به نظر برسد، چون هم خوب می‌خوانند و هم خوش‌قیافه هستند و رقص زیبایی هم دارند. کمتر کسی می‌تواند ادعا کند جی-هوپ، جیمین، جین، جونگ‌کوک، وی، آر‌ام و سوگا استعداد ندارند. ولی بی‌تی‌اس یک گروه خاص است، چون از معدود گروه‌های کی-پاپی است که به موفقیت بین‌المللی رسیده است.

در حقیقت، این گروه تنها برای مخاطبان کره‌ای آهنگ نمی‌سازد، بعضی از کارهای آن‌ها به زبان ژاپنی و انگلیسی هم هستند. «دینامیت»، اولین آهنگ انگلیسی آن‌ها، در سال ۲۰۲۰ همچون یک طوفان جهان را درنوردید و یک موفقیت بین‌المللی بود. آن‌ها بعد از آن‌ با خواننده‌ها و گروه‌های مطرحی چون نیکی میناج، مگان دی استالین، کلدپلی، تروی سیوان و اد شیرن همکاری کرده‌اند.

۲. سال‌ها تمرین کردند تا به این‌جا برسند

بی‌تی‌اس ۲

همچون خیلی از گروه‌های کره‌ای، اعضاء بی‌تی‌اس هم با میل خودشان به هم نپیوستند. یک نهاد استعداد یابی (پیشتر بیگ هیت انترتینمنت نام داشت) آن‌ها را گلچین کرد و یک گروه تشکیل داد. صنعت سرگرمی کره، به ویژه‌ نهادهایی چون اس‌ام انترتینمنت، وای‌جی انترتینمنت و جی‌وای‌پی انترتینمنت، نقش مهمی در شکل‌گیری کی‌-پاپ داشتند.

آن‌ها افراد نوجوان را به صورت ویژه آموزش می‌دهند و در برنامه‌هایی دشوار که زیر تیغ انتقاد هم هستند، آن‌ها را به «بت‌های» کی‌-پاپ تبدیل می‌کنند. این ستاره‌های پاپ آینده مشتاق، در این برنامه‌ها زبان انگلیسی و رقص یاد می‌گیرند و تمرین آواز می‌کنند.

آن‌هایی که خوش‌شانس هستند وارد یک گروه می‌شوند. برای مثال جونگ‌کوک، جوان‌ترین عضو بی‌تی‌اس، از سن ۱۳ سالگی تمرینات خود را شروع کرده است.

۳. رسانه‌های اجتماعی نقش زیادی در موفقیت‌‌شان داشت

بی‌تی‌اس ۳

اعضاء بی‌تی‌اس خیلی خوب می‌دانند چطور از رسانه‌های اجتماعی به نفع خود استفاده کنند. این گروه در توییتر فعال بوده و از همان ابتدا با هواداران خود در تماس بودند. آن‌ها در اینستاگرام بیش از ۶۵ میلیون دنبال کننده دارند و در میان تمام گروه‌های موسیقی حاضر در اینستاگرام، بیشترین دنبال کننده را دارند.

۴. هواداران ویدیوهای گروه را عاشقانه دوست دارند

بی‌تی‌اس ۴

بی‌تی‌اس هم بسیار خودمانی هستند، و هم بسیار واقعی به نظر می‌رسند. کلی ویدئوی یوتیوب از زندگی روزانه‌ی آن‌ها موجود است. هواداران عاشق این کار آن‌ها هستند و این ویدئوها را میلیون‌ها بار تماشا کرده‌اند.

پایگاه هواداری آن‌ها، که خودشان را ارتش خطاب می‌کنند، یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های هواداری کل صنعت کی-پاپ است. حتی در عصر استریم موسیقی، آلبوم‌های بی‌تی‌اس بیش از ۳۲ میلیون نسخه فروش داشته‌اند.

۵. کره‌ی جنوبی به خاطر بی‌تی‌اس، قانون خدمت اجباری را تغییر داد

بی‌تی‌اس ۵

به خاطر خطر همیشگی کره‌ی شمالی، تمام مردان کره‌ی جنوبی مجبورند تا پیش از رسیدن به ۲۸ سالگی، در ارتش دوره‌ی خدمت خود را بگذرانند. دولت کره‌ی جنوبی قانونی تصویب کرد که به موجب آن، بعضی هنرمندان که در فرهنگ عامه جایگاه ویژه‌ای کسب کرده‌اند، مهلت بیشتری دریافت کنند. حال اعضاء بی‌تی‌اس تا ۳۰ سالگی برای انجام خدمت خود مهلت دارند. جین، بزرگ‌ترین عضو گروه، پایان امسال سی ساله می‌شود. هنوز مشخص نیست آیا او و هم‌گروهی‌هایش بالاخره خدمت می‌کنند یا خیر. همین اواخر، وزیر فرهنگ کره‌ی جنوبی اعلام کرد که شاید «هنرمندان برجسته» کلا از خدمت سربازی معاف شوند.

۶. آن‌ها ابایی از پوشیدن لباس زنانه ندارند

بی‌تی‌اس ۶

برخلاف تعریف مرسومی که از مردانگی جا افتاده است، اعضاء بی‌تی‌اس بارها لباس‌های زنانه و گردنبند پوشیده‌اند، آرایش کرده‌اند و لاک ناخن زده‌اند. آن‌ها هر چند ماه یک بار رنگ موهای خود را عوض می‌کنند؛ می‌شود گفت با این کارها، تعریف مرسوم مردانگی را تغییر داده‌اند.

۷. مسائل خصوصی تابو به حساب می‌آیند

بی‌تی‌اس ۷

قراردادهایی که این ستاره‌ها امضا می‌کنند، تاثیر عظیمی روی زندگی شخصی آن‌ها می‌گذارد. زندگی یک ستاره‌ی کی-پاپ باید کاملا پاک باشد: بدون هیچ رسوایی، مواد مخدر و البته، رابطه‌ای. به همین دلیل، هیچ‌یک از اعضاء بی‌تی‌اس رابطه‌ی عاشقانه‌ی خود را علنی نکرده‌اند. خودشان می‌گویند برای روابط عاشقانه‌ بیش از حد سرشان شلوغ است.

این‌ که واقعیت زندگی خصوصی آن‌ها چیست، هنوز مشخص نشده است. در این هم تردیدی وجود ندارد که اعضاء این گروه کلی گرفتاری مختلف دارند. آن‌ها معمولا همیشه در حال تولید یک آهنگ تازه هستند، و ترانه‌هایشان هم خودشان می‌نویسند. موضوع آهنگ‌های آن‌ها درباره‌ی دوست داشتن خود، هویت و سلامت ذهنی است.

۸. بی‌تی‌اس خودش را وارد مسائل سیاسی می‌کند

بی‌تی‌اس ۸

اظهار نظر درباره‌ی موضوعات سیاسی برای ستاره‌های کی-پاپ معمولا یک تابو است. ولی بی‌تی‌اس به این قانون توجهی نکرد. این‌ گروه بارها نظرات خود را درباره‌ی مسائل اجتماعی بیان کرده است.

برای مثال، این گروه و شرکتی که مدیریت آن‌ها را برعهده دارد، همبستگی خود را با جنبش سیاه‌پوستان آمریکا اعلام کردند، آن‌ها حتی یک میلیون دلار هم به این جنبش اهدا کردند.

اعضاء بی‌تی‌اس همچنین دو بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده‌اند. در سخنرانی سال ۲۰۲۱ آن‌ها، آرام که رپر گروه است، درباره‌ی دوست داشتن و پذیرش هویت خود صحبت کرد و گفت: «مهم نیست چه کسی هستید، اهل کجایید، چه رنگ پوستی دارید، چه هویت جنسی دارید، فقط خودتان را ابراز کنید.» این جمله نسبتا بی‌خطر بازتاب گسترده‌ای در کره‌ی جنوبی داشت. کره کشوری است که مون جائه-این، رئیس جمهور سابق آن گفته بود که مخالف همجنس‌گرایی است.

در اوایل ماه ژوئن، این گروه با رئیس جمهور جو بایدن دیدار کردند. آن‌ها در این گفت‌وگو درباره‌ی تنوع نژادی، ادغام آسیایی‌ها در جامعه، نحوه معرفی‌ جوامع آسیایی و نفرت‌ورزی به آسیایی‌ها صحبت کردند.

۹. کی-پاپ به یک عنصر مهم در صادرات فرهنگی تبدیل شده است

بی‌تی‌اس ۹

میزان فروش آثار بی‌‌تی‌اس برابر ۰.۳٪ تولید ناخالص داخلی کره است. صنعت کی-پاپ به طور کلی هرسال میلیون‌ها یورو پول به این کشور وارد می‌کند. این صنعت همچنین باعث موفقیت صنعت گردشگری شده است، چرا که گردشگرهای زیادی صرفا به خاطر موسیقی کره‌ی جنوبی، هرسال به این کشور می‌آیند.

منبع: DW

برچسب ها: موسیقی برتر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: