خبر فوری
روزهای پرفروغ گزارشگر فوتبال پس از چند سال حاشیه‌نشینی! پلتفرم‌هایی برای تماشای آنلاین بازی‌های جام جهانی کی روش: هیچ اشتباهی انجام ندادم | دست من بود جلوی خیلی از اتفاقات را می گرفتم | حالا دیگر آماده بازی با ولز هستیم جمله تلخ گزارشگر بازی ایران-انگلیس در شب سخت فوتبال ایران آغاز ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۱ شهرک شهرداری صاحب سرا می‌شود بیمه امدادگران هلال احمر از هفته آینده وضعیت آلودگی هوا در این هشت کلانشهر تولید داخلی ۹۰ درصد تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها و اماکن شهری به دنبال کاهش موش‌ها هستیم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به حمل و نقل عمومی تهران افزوده می‌شود ادمین پیج کفش فروشی در اینستاگرام دستگیر شد کشف ۴۵ فقره سرقت در پی دستگیری سارق اماکن خصوصی در رفسنجان ۲ ماموریت مهم فتح‌الله‌زاده در اولین روزهای بازگشت به استقلال! مرکز تحقیق و نوآوری جمعیت هلال احمر راه اندازی شد
۲۱:۴۲ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۰۹

هفتم تیر سالروز شهادت شهید دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران صدیق انقلاب و رهبری تسلیت باد.

هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشبه گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، حادثه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، یکی از حوادث تلخ تاریخ انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود چرا که پس از وقوع این حادثه که منجر به شهادت شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران واقعی انقلاب شده بود مردم بیشتر به ماهیت دشمنان نظام و انقلاب پی بردند.


در شبانگاه ۷ تیر ۱۳۶۰ آیت‌الله سیدمحمد حسینی بهشتی رییس وقت دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ نفر از مقامات و چهره‌های برجسته سیاسی از جمله چهار وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی در جریان انفجار مقر اصلی این حزب به شهادت رسیدند.


در این واقعه حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی نماینده ساری، عباسعلی ناطق نوری نماینده نور، حجت الاسلام عماد الدین کریمی نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام عبدالحسین اکبری از مبارزان انقلاب به همراه دیگر یارانشان به فیض شهادت نائل آمدند.

 


چگونگی وقوع حادثه هفت تیر


حزب جمهوری اسلامی، جلسات هفتگی خود را یکشنبه‌ها برگزار می‌کرد. روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۳۶۰ نیز یکی از جلسات هفتگی حزب در دفتر مرکزی حزب واقع در سرچشمه تهران با حضور جمعی از اعضای حزب، نمایندگان مجلس و وزرای دولت برگزار شد.


هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشیک روز پس از سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب در ششم تیر ماه ۱۳۶۰ در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه، شامگاه روز یکشنبه هفتم تیر ماه ۱۳۶۰ جلسه‌ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در خیابان سرچشمه تهران برگزار شد. موضوع جلسه تورم و انتخابات ریاست جمهوری آینده بود. پس از تلاوت قرآن و اعلام برنامه، آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی سخنانش را به این شکل آغاز کرد:

«ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره‌سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند. تلاش کنیم کسانی را که متعهد به مکتب هستند و سرنوشت مردم را به بازی نمی‌گیرند انتخاب شوند...»

که در این لحظه دو بمب بسیار قوی در دفتر مرکزی حزب منفجر شد که بر اثر شدت انفجار قسمت‌هایی از ساختمان فرو ریخت.


شیشه‌های ساختمان‌های اطراف نیز کاملاً خرد شد. در نخستین ساعت پس از انفجار، صد‌ها نفر از مردم تهران در خیابان‌های اطراف دفتر مرکزی حزب اجتماع کردند و آمبولانس‌ها بی‌امان در رفت و آمد بودند. سقف بتونی دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار بمب به کلی فرو ریخته بود و ده‌ها نفر زیر آوار مدفون شده بودند. اکثر مجروحین و شهدا که با آمبولانس‌ها حمل می‌شدند، غرق در خون بودند و به هیچ وجه شناخته نمی‌شدند.


حادثه هفتم تیر شش روز پس از عزل بنی‌صدر از ریاست جمهوری و یک ماه قبل از فرار وی و مسعود رجوی سرکرده سازمان مجاهدین خلق به فرانسه صورت گرفت، سه روز قبل از وقوع این حادثه، محمد جواد قدیری عضو کادر مرکزی سازمان مجاهدین خلق و طراح اصلی انفجار مسجد ابوذر به دوستان خود با اطمینان خبر داده بود که «روز هفتم تیر» کار یکسره خواهد شد.


هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشتشییع پیکر‌های شهدا
دو روز بعد از فاجعه هفتم تیر، مردم برای تشییع شهدا، در میدان حسن آباد جمع شدند و به سوی بهشت زهرا به حرکت درآمدند. شهدا، یکی پس از دیگری بر روی دست‏های مردم به خاک سپرده می‏‌شدند و تا عصر آن روز، ۲۸ تن از شهیدان دفن شدند و تشییع بقیه، از جمله شهید دکتر بهشتی، فردای آن روز با حضور پرشور مردم انجام شد.


عامل واقعه هفتم تیر چه کسی بود؟
عامل انفجار هفتم تیر، فردی به نام محمد‌رضا کلاهی، دانشجوی رشته برق دانشگاه علم و صنعت بود که پس از پیروزی انقلاب به سازمان مجاهدین خلق پیوست و با حفظ این عضویت، ابتدا پاسدار کمیته انقلاب اسلامی خیابان پاستور شد و بعد با هدایت سازمان، به داخل حزب جمهوری اسلامی راه پیدا کرد. او در حزب ارتقاء یافت و مسوول دعوت‌ها برای کنفرانس‌ها و میزگرد‌ها و جلسات شد. ضمن آنکه مسوول حفاظت حزب نیز گردید.

او بمب را با کیف دستی خود به داخل جلسه حزب جمهوری اسلامی واقع در نزدیکی چهارراه سرچشمه تهران انتقال داد و دقایقی قبل از انفجار، از ساختمان حزب خارج شد. پس از انفجار نیز مدتی در منزل یکی از اعضای سازمان متبوع خود مخفی شد و نهایتا از طریق مرز‌های غربی کشور به عراق منتقل گردید. او در عراق با یکی از اعضای سازمان ازدواج کرد. اما در ۱۳۷۰ در فهرست اعضای «مسئله‌دار» سازمان قرار گرفت، در ۱۳۷۲ از سازمان جدا شد و در ۱۳۷۳ از عراق رهسپار آلمان گردید.


هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشحزب جمهوری اسلامی، مورد هجمه دشمنان
هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی، در حالی که جمعی از مسئولان نظام، همچون رئیس دیوان عالی کشور، چهار وزیر، ۱۲ معاون وزیر و ۲۷ نماینده مجلس در جلسه هفتگی حزب حضور داشتند، منفجر شد.


حزب جمهوری اسلامی از ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ یک هفته پس از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شد و اعضای موسس این حزب آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی، آیت‌الله سید علی حسینی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام محمدجواد باهنر، آیت‌ا‌لله اکبر هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی بودند.

در این فاجعه علاوه بر شهید آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، ۷۲ نفر دیگر از جمله ۴ وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

شهدای مازندرانی حادثه هفت تیر

هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشفاجعه هفتم تیر علاوه بر شهید بهشتی و دوستانش؛ چهار شهید را در خاطره مازندرانی‌ها ماندگار کرد.


شهید حجت الاسلام عبدالحسین اکبری که در سال ۱۳۱۵ در ساری دیده به جهان گشود و در دوران نوجوانی و جوانی در حوزه‌های علمیه ساری، مشهد و سپس در نجف اشرف به تحصیل علوم دینی پرداخت.
وی نقش مهم و محوری در راهپیمایی‌های انقلاب در مازندران داشت و با خطابه هایش مردم را نسبت به انقلاب و اقدامات رژیم شاه مطلع می‌کرد و در مقابل افکار و خطوط انحرافی ایستادگی می‌کرد. وی عضو هیأت‌های هفت نفره کشاورزی مازندران نیز بود.

شهید حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمی دیگر شهید مازندرانی این حادثه بود. وی در سال ۱۳۱۲ در سوادکوه متولد شد پدرش روحانی بود و علوم حوزوی را از محل تولدش آغاز کرد. نطق کوبنده او در زمان انقلاب و پیش از آن به سبک خاص و جذاب، مشهور بود.
سخنرانی‌های پر شور او باعث شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی مردم ساری او را بعنوان نماینده خود در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند.


شهید حجت الاسلام عماد الدین کریمی نیز سومین شهید این حادثه از خطه سر سبز مازندران بود. وی در سال ۱۳۱۱ در حوالی نوشهر دیده به جهان گشود. پدرش روحانی بود و او دروس حوزوی را در مشهد و قم گذراند. وی قبل از پیروزی انقلاب مردم نوشهر را از فساد رژیم شاه آگاه می‌ساخت تا جایی که ساواک در تعقیب او بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف مردم نوشهر به نمایندگی مجلس شورای اسلامی رسید.


شهید عباسعلی ناطق نوری چهارمین شهید مازندرانی در حادثه هفتم تیر بود. وی در سال ۱۳۱۴ در نور متولد شد آشنایی با علوم دینی و شاگردی استاد مطهری و دکتر بهشتی از او خطیب و سخنرانی مورد علاقه مردم ساخت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی منتخب مردم نور در مجلس شورای اسلامی شد. از خصوصیات بارز شهید، مبارزه و اهمیت به تبلیغات و روشنگری در مبارزات بود و در همین راستا، گروهی به نام گروه ندای اسلام تشکیل داد که زیر نظر شهید ناطق نوری به تکثیر پیام‌های امام می‌پرداخت. در نهایت در هفتم تیر سال ۶۰ در حالیکه ردای نمایندگی مردم نور و محمودآباد را بر تن داشت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.


رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در جمع خانواده‌های شهدای این حادثه فرمودند: حادثه‌ بزرگی همچون هفتم تیر که آیت‌الله بهشتی و جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی و انقلابی به شهادت رسیدند، به‌طور طبیعی باید منجر به شکست انقلاب اسلامی می‌شد، اما به برکت خون این شهدا، درست عکس آنچه که تصور می‌رفت اتفاق افتاد و بعد از این حادثه، ملت متحد شد و انقلاب در مسیر واقعی و صحیح خود قرار گرفت.

 

در فاجعه هفتم تیر علاوه بر شهید آیت‌الله بهشتی رئیس دیوان عالی کشور، ۷۲ نفر دیگر از جمله ۴ وزیر، چند معاون وزیر، ۲۷ نماینده مجلس و جمعی از اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند.

 

هفتم تیر یاداور رشادتهای شهید بهشتی و یاران باوفایشاسامى شهداى فاجعه ۷ تیر :

۱-آیت الله دکتر سید محمد حسینى بهشتى - رئیس دیوان عالى کشور

۲-رحمان استکى - نماینده مردم شهر کرد

۳-دکتر سید محمد باقرى لواسانى - نماینده مردم تهران

۴-دکتر سید رضا پاک نژاد - نماینده مردم یزد

۵-علیرضا چراغ زاده دزفولى - نماینده مردم رامهرمز

۶-حجت الاسلام غلامحسین حقانى - نماینده مردم بندرعباس

۷-حجت الاسلام محمد على حیدرى - نماینده مردم نهاوند

۸-حجت الاسلام سید محمد تقى حسینى طباطبائى - نماینده مردم زابل

۹-عباس حیدرى - نماینده مردم بوشهر

۱۰-دکتر سید شمش الدین حسینى نائینى - نماینده مردم نائین

۱۱-سید محمد کاظم دانش - نماینده مردم شوش و اندیمشک

۱۲-على اکبر دهقان - نماینده مردم تربت جام

۱۳-دکتر عبدالحمید دیالمه - نماینده مردم بوشهر

۱۴-حجت الاسلام دکتر غلامرضا دانش آشتیانى - نماینده مردم تفرش و آشتیان

۱۵-حجت الاسلام سید فخر الدین رحیمى - نماینده مردم ملاوى لرستان

۱۶-سید محمد جواد شرافت - نماینده مردم شوشتر

۱۷-میر بهزاد شهریارى - نماینده مردم رودباران

۱۸-حجت الاسلام محمد حسین صادقى - نماینده مردم درود و ازنا

۱۹-دکتر قاسم صادقى - نماینده مردم مشهد

۲۰-حجت الاسلام سید نور الله طباطبائى نژاد - نماینده مردم اردستان

۲۱-حجت الاسلام حسن طیبى - نماینده مردم اسفراین

۲۳-سیف الله عبدالکریمى - نماینده مردم لنگرود

۲۳- حجت الاسلام عبدالوهاب قاسمى - نماینده مردم سارى

۲۴- حجت الاسلام عماد الدین کریمى - نماینده مردم نوشهر

۲۵- عباسعلى ناطق نورى - نماینده مردم نور

۲۶-حجت الاسلام محمد منتظرى - نماینده مردم نجف آباد

۲۷-مهدى نصیرى لارى - نماینده مردم لارستان

۲۸-حجت الاسلام على هاشمى سنجانى - نماینده مردم اراک

۲۹-دکتر حسن عباسپور - وزیر نیرو

۳۰- دکتر محمد على فیاض بخش - وزیر مشاور و سرپرست سازمان بهزیستى کشور

۳۱-دکتر محمود قندى - وزیر پست و تلگراف و تلفن

۳۲-موسى کلانترى - وزیر راه و ترابرى

۳۳-دکتر جواد اسد الله زاده - معاون بازرگانى خارجى وزارت بازرگانى

۳۴-عباس ارشاد - معاون دفتر آموزش سازمان بهزیستى

۳۵-مهدى امین زاده - بازرگانى داخلى وزارت بازرگانى

۳۶-محمد صادق اسلامى - معاون پارلمانى و هماهنگى وزارت بازرگانى

۳۷-مهندس محمود تفویضى زواره - معاون وزارت راه و ترابرى

۳۸-دکتر هاشم جعفرى معبرى - معاون امور مالى وزارت بهدارى

۳۹-ایرج شهوارى - معاون وزارت آموزش و پرورش

۴۰-عباس شاهوى - معاون وزارت بازرگانى

۴۱-دکتر حسن عضدى - معاون وزارت فرهنگ و آموزش عالى

۴۲- على اکبر فلاح شورشانى - معاون ادارى و مالى وزارت آموزش و پرورش

۴۳-حبیب الله مهمانچى - معاون امور پارلمانى و هماهنگ وزارت کار

۴۴-غلامعلى معتمدى - معاون رفاه تعاون وزارت کار

۴۵-سید کاظم موسوى - معاون وزارت آموزش و پرورش

۴۶-حسن اجاره دار (حسنى) - عضو شوراى مرکزى حزب جمهورى اسلامى و سردبیر نشریه عروة الوثقى

۴۷-عباس ابراهیمیان - عضو حزب جمهورى اسلامى

۴۸-حجت الاسلام على اکبر اژه اى - عضو دفتر سیاسى حزب جمهورى اسلامى

۴۹-على اصغر آقازمانى - عضو حزب جمهورى اسلامى

۵۰-محمود بالاگر - عضو حزب جمهورى اسلامى

۵۱-حسن بخشایش - عضو حزب جمهورى اسلامى

۵۲-محمد پور ولى - عضو حزب جمهورى اسلامى

۵۳-رضا ترابى - عضو حزب جمهرى اسلامى

۵۴-مهندس مهدى حاجیان مقدم - مسئول آموزش واحد مهندسین حزب جمهورى اسلامى

۵۵-محمد خوش زبان - عضو حزب جمهورى اسلامى

۵۶-على درخشان - عضو شوراى مرکزى حزب جمهورى اسلامى

۵۷-جواد سرافراز - عضو شوراى مرکزى حزب جمهورى اسلامى

۵۸-حجت الاسلام حسین سعادتى - عضو حزب جمهورى اسلامى (مسئول آموزش شهرستانها)

۵۹-حبیب الله مهدى زاده طالعى - عضو حزب جمهورى اسلامى

۶۰-سید محمد موسوى فر - عضو حزب جمهورى اسلامى

۶۱-محسن مولائى - عضو حزب جمهورى اسلامى

۶۲-جواد مالکى - عضو شوراى مرکزى حزب جمهورى اسلامى

۶۳-حجت الاسلام عبدالحسین اکبرى ساروى - عضو هیاءت پنچ نفره کشاورزى منطقه مازندران

۶۴-مهندس حسین اکبرى - مدیر عامل بانک کشاورزى

۶۵-مهندس هادى امینى - عضو واحد مهندسین حزب مهندسین اسلامى

۶۶-سید محمد پاک نژاد - عضو هیاءت مدیره چوب و کاغذ

۶۷-محمد رواقى - مدیر شرکت فرش ایران

۶۸- مهندس توحید رزمجومین - عضو هیاءت مدیره گروه صنعتى ملى

۶۹-على اکبر سلیمى جهرمى - دبیر کل سازمان امور ادارى و اسستخدامى

۷۰-جواد سرحدى - مدیر عامل سازمان تعاون مصرف شهر و روستا

۷۱- محمد حسن محمد عینى

۷۲-حبیب مالکى - فرماندار ایرانشهر

۷۳-مهندس محمد على مجیدى - مشاور عمرانى وزارت کشور

 

روحشان شاد و یادشان گرامی.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: