خبر فوری
روزهای پرفروغ گزارشگر فوتبال پس از چند سال حاشیه‌نشینی! پلتفرم‌هایی برای تماشای آنلاین بازی‌های جام جهانی کی روش: هیچ اشتباهی انجام ندادم | دست من بود جلوی خیلی از اتفاقات را می گرفتم | حالا دیگر آماده بازی با ولز هستیم جمله تلخ گزارشگر بازی ایران-انگلیس در شب سخت فوتبال ایران آغاز ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۱ شهرک شهرداری صاحب سرا می‌شود بیمه امدادگران هلال احمر از هفته آینده وضعیت آلودگی هوا در این هشت کلانشهر تولید داخلی ۹۰ درصد تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها و اماکن شهری به دنبال کاهش موش‌ها هستیم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به حمل و نقل عمومی تهران افزوده می‌شود ادمین پیج کفش فروشی در اینستاگرام دستگیر شد کشف ۴۵ فقره سرقت در پی دستگیری سارق اماکن خصوصی در رفسنجان ۲ ماموریت مهم فتح‌الله‌زاده در اولین روزهای بازگشت به استقلال! مرکز تحقیق و نوآوری جمعیت هلال احمر راه اندازی شد
۱۷:۵۹ - ۲۹ مرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۵۵

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به توسعه روستاها در مقایسه با ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی گفت: روستاشناسی و آسیب‌شناسی توسعه روستا به منظور رسیدن به الگویی که آسیب‌ها را به حداقل برساند و در عین حال روستا را آباد و پرجاذبه کند، ضروری است.

 آیت‌الله علیرضا اعرافی روز شنبه در آیین افتتاحیه «نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری» در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) قم اظهار داشت: در زمینه توسعه روستا، کارهایی انجام شده اما حس می‌کنیم با نقص هایی مواجه است.

وی افزود: ما امکانات را به روستاها می‌بریم و خدمات را نیز توسعه می‌دهیم، و در این ۲ یا سه دهه اخیر زیرساخت‌های مختلف از قبیل آب، برق، گاز و جاده ایجاد شده، اما نگاه جامع مبتنی بر آسیب‌شناسی نبوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما نیازمند یک الگوی جامع توسعه روستا در همه ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، اشتغال، مسکن، کشاورزی و دامداری هستیم.

اعرافی با بیان اینکه روستا یک هویت و حریم دارد که باید مورد صیانت قرار گیرد گفت: در روستا ضمن آنکه خدمات مشترکی برای همه کشور وجود دارد، ولی هویت و حریم روستا نیز چه در بخش فیزیکی و سرزمینی و چه مرزهای فرهنگی و اجتماعی باید شناسایی و صیانت شود.

اعرافی تاکید کرد: حریم روستا باید مصون بماند و در توسعه شهری هضم نشود، اگر در یک روستایی هم این کار شد، جایگزین آن مورد توجه قرار بگیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با اشاره به اهمیت صیانت از جغرافیای فکری و معرفتی روستا گفت: تقویت زیرساخت‌ها با رعایت ویژگی‌هایی که باید در روستا باشد، مدنظر قرار گیرد.

اعرافی ضرورت ایجاد مشاغل کوچک و خانگی روستایی در کنار شغل های معمول و رایج مانند کشاورزی و دامداری را حائز اهمیت ذکر کرد و گفت: آمایش سرزمین از موضوع‌هایی است که باید در حوزه روستایی مورد توجه باشد، البته آمایش هنوز هم در کشور ما با نگاه استانی، شهری و بخشی پیاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: می‌توان در استان‌ها، شهرها و حتی روستاها با یک نگاه عمیق آمایشی تحول‌های بزرگی ایجاد کرد، خیلی از هنرها و مشاغل از بین رفته است.

اعرافی بیان کرد: از لحاظ فرهنگی در دهیاری ها و بخشداری‌ها، شورای فرهنگ عمومی نداریم، این موضوع در شورای انقلاب فرهنگی مطرح شده، یک پیشنهادهایی نیز آمده، اگر هسته شوراهای اسلامی، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و روحانیان تشکیل شود، می‌تواند بار چندین شورای فرهنگ عمومی را بر دوش بکشد.

نخستین دوره آموزشی حکمرانی روستایی و مبانی تسهیل‌گری ویژه فرمانداران، مدیران کل دفاتر امور روستایی استانداری‌ها، بخشداران، روحانیان و دهیاران، امروز در شهر مقدس قم آغاز شد و تا اول شهریورماه ادامه دارد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: