خبر فوری
۱۲:۵۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۷

مواقعی وجود دارد که گوش‌هایتان بدون دلیل موجه دچار انسداد یا گرفتگی می‌شوند. شما در اثر یک گرفتگی کوچک ممکن است ناخواسته گوش‌هایتان را با دست بگیرید تا با مکش هوا به رفع گرفتگی گوش خود کمک کنید، گاهی نیز با استفاده از سواب پنبه‌ای سعی در رفع انسداد خواهید کرد.

گرفتگی گوش چه موقع و چرا رخ می‌دهد؟

جرم گوش یا همان سرومن راه بدن برای محافظت از گوش است. قوام و چسبندگی آن کثیفی و سایر آلاینده‌ها را به دام می‌اندازد، سرومن به عنوان روان کننده عمل می‌کند و چون به طور طبیعی خود به خود از مجرای گوش خارج می‌شود، به عنوان یک عامل خود تمیز کننده طبیعی عمل می‌کند. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است تحت تأثیر عواملی قراربگیرد و بر توانایی شنیدن شما تأثیر بگذارد. اگر به هر دلیلی جرم گوش حرکت کرده و به پرده صماخی آسیب برساند، این می‌تواند با عفونت و گرفتگی همراه باشد.

دیگر علل شایع انسداد گوش شامل مایع در گوش میانی، تب یونجه، آلرژی یا دمیدن فشار هوا بیش از حد در بینی است. در مواردی عفونت نیز می‌تواند با گوش درد و احتقان گوش همراه باشد. تغییرات ناگهانی فشار هوا هنگام فرود به دلیل سفر با هواپیما نیز میتواند علت انسداد گوش باشد.

 

علل مختلف گرفتگی گوش چیست؟

  1. سرماخوردگی: عفونت ویروسی بینی شایع‌ترین علت انسداد و پری گوش است. گرفتگی بینی همچنین شیپور استاش را مسدود می‌کند. شیپور استاش معمولاً هوا را در گوش میانی نگه می‌دارد.

  2. عفونت گوش: چرک گوش میانی نیز می‌تواند باعث خفه شدن صدا یا شنوایی در گوش شود. این معمولا با عفونت گوش اتفاق می‌افتد.

  3. مایع گوش میانی: پس از رفع عفونت ممکن است مایع در گوش میانی باقی بماند. این می‌تواند ماه‌ها طول بکشد. علائم اصلی وجود مایع گوش میانی صداهایی شبیه ترکیدن و ترقه در گوش است.

  4. دمیدن بینی: فین کردن یا دمیدن بیش از حد شدید می‌تواند ترشحات را وارد لوله گوش کند.

  5. رینیت آلرژیک: تب یونجه یا رینیت آلرژیک یک واکنش آلرژیک به گرده است که باعث احتقان بینی، خلط شفاف و عطسه می‌شود. همچنین می‌تواند شیپور استاش را مسدود کرده و موجب افزایش ترشحات داخل گوش شود.

  6. سفر با هواپیما: اگر لوله تهویه گوش مسدود شده باشد، افزایش ناگهانی فشار هوا می‌تواند باعث کشیده شدن پرده گوش شود. علامت اصلی این مشکل گوش درد است. گاهی اوقات، فشار هوا فقط باعث احتقان می‌شود. همانطور که گفته شد، گرفتگی گوش معمولاً هنگام پایین آمدن برای فرود شروع می‌شود. همچنین ممکن است این مشکل هنگام رانندگی در کوهستان رخ دهد.

  7. وجود یک جسم خارجی: ممکن است یک جسم خارجی در مجرای گوش باعث انسداد شده باشد.

 

روش های درمان گرفتگی گوش

  1. سعی کنید گرفتگی گوش را با حرکت دادن نواحی مختلف صورت کاهش دهید. دهان را بالا و پایین مانند جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن حرکت دهید و سعی کنید در حالی که بینی بسته است، آب دهانرا قورت دهید.

  2. اگر آب در اثر دوش گرفتن یا شنا در مجرای گوش گیر کردهو باعث انسداد شده است، با چرخاندن کناره سر به پایین و کشیدن آرام لاله گوش در جهات مختلف، به تخلیه آن کمک کنید.

  3. اگر علت انسداد گوش، تب یونجه است از داروهای آنتی هیستامین استفاده کنید.

  4. اگر فکر میکنیدتغییر ارتفاع باعث گرفتگی گوش می‌شود، می‌توانند یک ساعت قبل از سفر از یک ضداحتقان خوراکی یا یک اسپری بینی ضد احتقان استفاده کنند. همیشه قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

  5. حوله داغ ممکن است فشار روی پرده گوش را کاهش دهد.

  6. یک دستگاه رطوبت ساز یا بخور تهیه کنید. رطوبت یک راه عالی برای درمان التهاب یا تحریک سینوس است. سعی کنید در اتاق خود با دستگاه بخور بخوابید. ایستادن در زیر یک دوش آب گرم نیز راهی خوب برای ایجاد رطوبت است.

  7. از اسپری سالین یا اسپری بینی استفاده کنید. گرده، گرد و غبار و باکتری‌ها باعث خشک شدن سینوس‌ها می‌شوند. اسپری بینی می‌تواند رطوبت مورد نیاز را برای از بین بردن این عوامل ایجاد کند.

  8. یک داروی ضد احتقان را در نظر بگیرید. وقتی شرایط حادتر می‌شوند، می‌توانید یک ضد احتقان بینی مانند سودوافدرین استفاده کنید. اما شما باید مراقب باشید. فقط دو یا سه روز آن را مصرف کنید و بعد از آن کمی استراحت کنید، زیرا این می‌تواند اعتیاد آور باشد. این داروها درمان‌های کوتاه‌مدتی عالی برای فشار شدید سینوسی و علائم گرفتگی گوش هستند، اما پس از دو یا سه روز احتمالاً باید کنار گذاشته شوند.

  9. از مصرف کافئین، نمک، تنباکو و الکل خودداری کنید. این مواد می‌توانند بر گردش خون شما تأثیر گذاشته و احتقان را بدتر کنند.

  10. وجود موم را بررسی کنید. تجمع موم زیاد می‌تواند منجر به گرفتگی گوش شود.برای این کار شستشوی گوش گوش توصیه می‌شود. دوش بگیرید، اجازه دهید مقداری از آب گرم وارد گوش شما شود و سپس گوش را با یک پارچه تمیز و نرمخشک کنید. سعی کنید از سواب پنبه‌ای استفاده نکنید، زیرا برخی مواقع این می‌تواند جرم را بیشتر به سمت داخل بکشد.

 

کلام پایانی

اگر احساس گرفتگی گوش شما به گوش درد تبدیل شد، یا اگر درد در سر یا صورت شما شدید شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید

 

برچسب ها: گرفتگی گوش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: