خبر فوری
۲۰:۱۳ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۵۸

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که برای درمان به‌هم‌ریختگی دندان ها ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت و لمینت؟

سوال : برای درمان به‌هم‌ریختگی دندان ها ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت و لمینت؟

پاسخ: یکی از موارد مهم برای بررسی سلامت هر شخص، سلامت دهان و دندان است. بسیاری از افراد دارای انواع متفاوتی از ناهنجاری های دهان و دندان می باشند. گاهی اوقات برخی از این مشکلات می توانند قابل چشم پوشی باشند، اما در برخی از مواقع نیز عدم درمان آن موجب بروز مشکلات بسیار جدی تری خواهد شد. تنها راه برای تشخیص این مورد، مراجعه به بهترین متخصص ارتودنسی در تهران است و افراد یا پزشکان بدون تخصص نمی توانند در این خصوص تصمیم گیری درستی داشته باشند. 

برای آگاهی بیشتر از درمان به‌هم‌ریختگی دندان ها با ارتودنسی ، کامپوزیت و لمینت به سراغ دندانپزشکی تخصصی رویال دنت رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به دندانپزشکی تخصصی رویال دنت  یا دریافت نوبت از دندانپزشکی تخصصی رویال دنت  کلیک کنید.

منظور از مال اکلوژن نامرتبی و بی‌نظمی دندان‌ها است که مشکلات بسیاری را برای سلامت دهان و دندان ایجاد می‌کند. شلوغی دندان‌ها مانع عملکرد مناسب آنها می‌شود. بایت نامناسب و به خوبی روی هم قرار نگرفتن دندان‌ها باعث جلو آمدن، کج شدن، به هم فشردگی یا فاصله‌دار شدن دندان‌ها می‌شود. گاهی اوقات دندان‌های بالا بسیار جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد و کاملاً آنها را می‌پوشاند یا بالعکس دندان‌های پایین دندان‌های بالا را هنگام بستن دهان می‌پوشاند. نامرتبی دندان‌ها مشکلات عدیده‌ای را در پی دارد، برای مثال به دلیل بی‌نظمی دندان‌ها غذا خوردن و صحبت کردن برای بیمار دشوار می‌شود. به‌هم‌ریختگی دندان‌ها بر ساختار صورت و زیبایی ظاهری نیز اثر می‌گذارد و اعتماد به نفس فرد را هنگام لبخند زدن کاهش می‌دهد.

علل

شلوغی دندان‌ها عموماً ارثی است، یعنی این که نامرتبی دندان‌ها از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد. ممکن است فک بالا و فک پایین هم‌اندازه نباشد یا بزرگی فک متناسب با اندازه دندان‌ها نباشد و در نتیجه دندان‌ها به‌هم‌ریخته شود یا انواع اختلال بایت ایجاد شود.

تغییر اندازه یا ساختار هر یک از دو فک، همانند نقص‌های مادرزادی شکاف لب و کام یا لب شکری بر شکل فک و صورت اثر می‌گذارد. از دیگر علل شلوغی دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عادت کودک به مکیدن انگشت، زبان زدن، مکیدن پستانک پس از سه سالگی و استفاده درازمدت از شیشه شیر

• دندان اضافی، دندان غائب، دندان نهفته یا دندان بدشکل و غیرعادی

• جوش خوردن نامناسب شکستگی فک پس از آسیب‌دیدگی شدید

• وجود تومور در دهان و فک

انواع مختلف نامرتبی دندان‌ها 

اورجت

دندان‌های بالا بسیار جلوتر از دندان‌های پایین قرار می‌گیرد.

کراس بایت

یک یا چند عدد از دندان‌های بالا و پایین به طور منظم روی هم قرار نمی‌گیرد. گاهی دندان‌های بالا به جای آن که جلوی دندان‌های پایین باشد، پشت آنها قرار می‌گیرد. همچنین گاهی دندان‌های بالا متناظر با دندان‌های پایین نیست و دندان‌های معادل روی هم قرار نمی‌گیرد.

اپن بایت

زمانی که دندان‌های عقب دهان روی هم قرار می‌گیرد، فضایی بین دندان‌های پیشین بالا و پایین وجود دارد و دهان بسته نمی‌شود.

آندربایت

دندان‌ها و فک پایین جلوتر از فک بالا است.

فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها متناسب نیست و دندان‌های فاصله‌دار زیبایی لبخند را خدشه‌دار می‌سازد.

• شلوغی و به‌هم‌فشردگی دندان‌ها: این مشکل غالباً به دلیل کوچکتر بودن ساختار فک به وجود می‌آید و در دهان فضای کافی برای جایگیری مرتب تمام دندان‌ها وجود ندارد.

• جلو بودن دندان‌ها: جلو بودن دندان‌ها از زیبایی چهره می‌کاهد و اجازه نمی‌دهد دندان‌ها به خوبی روی هم قرار بگیرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: