خبر فوری
۱۶:۵۸ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۳۳

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: تقویت تجاری‌سازی و توجه به سمت بازار و تقاضا یک ضرورت مهم برای موفقیت زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است.

علی خیرالدین گفت: به دنبال این هستیم که تقویم رویداد‌های فناوری کشور در پارک‌های علم و فناوری را تدوین کنیم. به دنبال قطعی کردن نمایشگاه رینوتکس هستیم که در آذربایجان شرقی برگزار می‌شود و جشنواره فیلم نوآورانه در قم را برگزار خواهیم کرد.

وی در ادامه سخنان خود  تجاری نشدن را از چالش‌های زیست بوم اعلام کرد و گفت: مشکل ما این است که در فناوری و ایده پردازی به دنبال بازار و تجاری سازی آن نیستیم. البته در سال‌های اخیر توانسته‌ایم پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته باشیم. شاخص جهانی نوآوری ایران از ۱۲۰ در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ در جهان رسید. در آسیای مرکزی و جنوبی بعد از هند رتبه خوبی در تبدیل علم به ثروت داریم.

دکتر خیرالدین تاکید کرد: در تصمیم سازی سیاسی، فضای قانون گذاری و فضای کسب و کار باید برای تجاری سازی فناوری سرمایه گذاری داشته باشیم تا به رتبه خوبی برسیم.

وی افزود: باید این فرهنگ در میان فناوران و شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد تا همزمان با ایجاد فناوری به فکر بازار و فروش محصول هم باشند.

وی با اشاره به اهمیت طرف بازار و تقاضا گفت: حدود یک درصد از سیاست‌های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده اند.

معاون وزیر علوم به عوامل شکست طرح‌های فناورانه و به عبارتی  گرفتاری در دره مرگ فناوری گفت: حدود ۸۰ درصد فناوری‌های نوین نمی‌توانند به بازار برسند و شناخت ناکافی از اکوسیستم نوآوری، عدم وجود تقاضا و بازار برای محصولات، نداشتن طرح کسب و کار، ضعف در پیش بینی نحوه تامین منابع مالی و جذب سرمایه گذار از عوامل این گرفتاری است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی استارت آپ ها، شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور در ایران گفت: از چالش‌های فناوری، انگیزه نداشتن اعضای هیئت علمی برای تجاری سازی فناوری است که در کشور تنها ۱۰ درصد اساتید در حوزه تجاری سازی فناوری ورود کرده اند.

وی افزود: کمک به بخش خصوصی پارک‌های علم و فناوری باید جدی گرفته و از بخش خصوصی حمایت شود.

وی راز پارک‌های علم و فناوری موفق را برون سپاری کار‌ها و ایجاد کارگزار‌های متعدد اعلام کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری باید با توجه به نیاز جامعه کار کند و تیم سازی انجام شود و کار‌ها را بین ایده پردازان پخش کنند.

خیرالدین اظهار کرد: برنامه زیست بوم کشور در حال تکمیل است. در کل کشور ۲۶۰ مرکز رشد واحد‌های فناور و ۵۱ پارک علم و فناوری داریم که ۲۸۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک‌ها مستقر هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و کنکور
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: