خبر فوری
۱۹:۰۸ - ۰۱ آبان ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۹۵

آیا شما هم خجالتی هستید و فکر می‌کنید که این یک نقطه‌ضعف است؟ ولی ممکن است که از زاویه‌ی غلطی به این پدیده نگاه می‌کنید. طبق آخرین تحقیقات، حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از کل بزرگسالان خجالتی هستند، اما باید به خاطر داشت که پدیده‌ی خجالتی بودن یا اضطراب اجتماعی همان‌قدر که محدودکننده است، در مواقعی خاص می‌تواند یک نقطه‌ی قوت و برتری واقعی محسوب شود.

خجالتی بودن در واقع احساس ناهنجاری یا ناراحتی در حضور دیگران است. بیشتر افرادی که خجالتی هستند یاد می‌گیرند که با محیط اطراف خود سازگار شوند و در دنیایی که تحت سلطه‌ی افراد برون‌گرا است، زندگی کنند.

در عین حال اگر خجالتی هستید، احتمال زیادی وجود دارد که به این خاطر خودتان را سرکوب کنید. ممکن است به نظر برسد که دیگران از نظر اجتماعی بهتر از شما عمل می‌کنند. در چنین مواقعی، در نظر گرفتن برخی از فواید یا مزایای خجالتی بودن مفید است.

این موارد ممکن است چیزهایی نباشند که بلافاصله به ذهنتان خطور کند، اما در مورد بسیاری از افراد خجالتی صادق است. این فهرست از ۱۷ نکته‌ی جذاب و جالب در مورد خجالتی بودن تشکیل شده که به شما کمک می‌کند بر اضطراب اجتماعی خود غلبه کنید و با خجالتی بودن مبارزه کنید.

در ادامه‌ی این مقاله از دیجی‌کالا مگ، ما بر روی ۱۷ جنبه‌ی مثبت در مورد خجالتی بودن تمرکز می‌کنیم و با هم کشف می‌کنیم که چگونه این نقاط قوت می‌توانند سلاح مخفی شما برای موفقیت باشند. با ما همراه باشید.

۱. فروتنی شما جذاب است

خجالتی بودن و فروتنی

بسیاری از افراد خجالتی متواضع هستند. در حقیقت شما آخرین کسی هستید که دستاوردهای خود را اعلام می‌کنید یا به دیگران اطلاع می‌دهید که چه چیزی در شما شگفت‌انگیز است. احتمالاً از تعریف و تمجید دوری می‌کنید یا ویژگی‌های مثبت خود را کم‌اهمیت می‌دانید.

اگرچه فروتنی بیش از حد می‌تواند عزت‌نفس را از بین ببرد، اما دوز سالم آن از نظر بسیاری یک ویژگی جذاب است.

در عین حال، باید مراقب باشید که از مرز فروتنی به تحقیر خود عبور نکنید. در اینجا پنج نکته وجود دارد که باعث می‌شود فروتنی برای شما کارساز باشد:

  • تعارف را با مهربانی بپذیرید.
  • به جای کم اهمیت جلوه دادن دستاوردهایتان به دلیل «شانس»، سعی کنید به صورت منطقی تشخیص دهید که چه زمانی به چیز مهمی دست یافته‌اید.
  • اگر احساس می‌کنید از شما سوءاستفاده می‌شود از خودتان دفاع کنید.
  • از دیگران تعریف کنید (این کار ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، گویی شما «حق» ندارید که خوب یا بد را تعیین کنید).
  • به جای اینکه فکر کنید همه چیز خوب یا بد است، واقع‌بین باشید.

۲. شما قبل از اینکه اقدام کنید فکر می‌کنید

اگر خجالتی هستید یا از نظر اجتماعی مضطرب هستید، احتمالاً قبل از اینکه کاری را انجام دهید، خوب در مورد ابعاد مختلف آن فکر می‌کنید. این ویژگی در بسیاری از تصمیمات زندگی می‌تواند مفید باشد. با دقت فکر کردن و برنامه‌ریزی قبل از اقدام برای مقابله با بسیاری از موانع زندگی مهم است:

  • برنامه‌ریزی برای موارد غیر منتظره
  • اجتناب از خطرات غیر ضروری
  • تعیین اهداف بلند مدت

در عین حال، این تمایل به تفکر طولانی و سخت قبل از اقدام باید تعدیل شود. اگر ترس از بروز مشکلات همیشه مانع شما می‌شود، گاهی اوقات بهتر است جهشی داشته باشید و اعتماد کنید که همه چیز درست می‌شود (یا اگر نشد، می‌توانید از عهده آن برآیید).

۳. برای دیگران جذاب‌تر به نظر می‌رسید

دختر خجالتی

وقتی خجالتی افراطی نباشید، این مسأله می‌تواند باعث شود که برای دیگران جذاب‌تر به نظر برسید. در واقع خجالتی بودن و تواضع و ذات خویشتن‌داری که با آن همراه است، به ندرت برای دیگران تهدید کننده است و ممکن است به افراد اجازه دهد در کنار شما احساس راحتی بیشتری کنند. به عبارت دیگر، شما هوای برتری ندارید که صحبت کردن با شما را سخت کند.

خجالتی بودن بیش از حد می‌تواند شما را گوشه‌گیر یا بی‌تفاوت جلوه دهد. اگر این مشکل متوجه شماست، یک چیز ساده مانند لبخند زدن یا گفتن «سلام» به مردم را امتحان کنید تا نشان دهید که درگیر مسأله‌ی مهمی نیستید، فقط خجالتی هستید.

۴. شما روی دیگران یک اثر آرام‌بخش دارید

افراد خجالتی گاهی اوقات می‌توانند اثر آرام بخشی بر روی افراد غیر خجالتی داشته باشند. اگرچه ممکن است به عنوان یک فرد خجالتی، آشفتگی درونی را تجربه کنید، اما ظاهر بیرونی شما احتمالاً ظاهری آرام و حتی خجالتی است. این آرامش و توانایی «عدم واکنش» ممکن است تأثیر مثبتی بر اطرافیان شما داشته باشد.

با این حال، اگر واقعاً آشفتگی درونی را تجربه می‌کنید، مهم است که بدانید گاهی اوقات کمک گرفتن از دیگران مشکلی ندارد. اگر خجالتی بودن شما به این معنی است که باید ماسک بزنید، ببینید آیا صحبت کردن با یک روان‌درمانگر در مورد احساس شما تفاوتی ایجاد می‌کند یا نه.

۵. شما در حوزه‌ی خدمات انسانی خوب عمل می‌کنید

آیا در موقعیت‌های شغلی متمرکز بر خدمات انسانی کار می‌کنید؟ اگر چنین است، و اگر خجالتی هستید، احتمالاً شخصیت شما از نظر شنونده و همدل بودن به خوبی به شما کمک می‌کند؛ در واقع خجالتی بودن باعث می‌شود دیگران راحت‌تر با شما صحبت کنند.

۶. شما قابل‌اعتمادتر به نظر می‌رسید

قابل اعتماد

از آن‌جایی که شما خود را مهم‌تر از دیگران نمی‌دانید و اولین کسی نیستید که در مورد دستاوردهای خود به همه می‌گویید، ممکن است دیگران شما را باورپذیرتر و قابل‌اعتمادتر بدانند. این ویژگی همچنین می‌تواند شما را به یک رهبر بهتر تبدیل کند.

۷. شما توانایی غلبه بر مشکلات را دارید

اگر در تمام زندگی خود با کم‌رویی دست و پنجه نرم کرده‌اید، پس می‌دانید جنگیدن، تحمل کردن و غلبه بر احساسات دشوار به چه معناست. در واقع بدون مبارزه با کم‌رویی، توانایی کنار آمدن با مشکلات زندگی را نداشتید.

۸. شما دوستی‌های عمیق‌تری با دیگران ایجاد می‌کنید

این احتمال وجود دارد که وقتی موفق به ایجاد دوستی با کسی می‌شوید، آن‌ها عمیق و طولانی مدت باشند.

از آنجا که دوست‌یابی آسان نیست، ممکن است برای دوستانی که دارید ارزش بیشتری قائل شوید. به علاوه، تمایل شما به پرهیز از صحبت‌های کلیشه‌ای و تکراری به این معنی است که احتمالاً دوستی‌های شما سطحی نیستند.

۹. شما از کار انفرادی لذت می‌برید

کارهای انفرادی

بسیاری از مشاغل نیاز به توانایی تمرکز و کار کردن در یک محیط انفرادی دارند. اینجاست که برخی از افراد خجالتی در آن شکوفا می‌شوند. نداشتن روابط اجتماعی زیاد به این معنی است که شما وقفه‌های کاری کمتری دارید و نیاز کمتری به اعتبار بخشیدن به کاری که انجام می‌دهید در چشم دیگران دارید.

۱۰. شما پاداش‌ها را به طور عمیق‌تر تجربه می‌کنید

تحقیقات نشان می‌دهد که مغز افراد خجالتی به محرک‌های منفی و مثبت واکنش قوی‌تری نشان می‌دهد. در واقع افزایش حساسیت شما نسبت به پاداش ممکن است به این معنی باشد که ارزش بیشتری در تلاش برای رسیدن به اهدافتان پیدا می‌کنید.

۱۱. کم‌رویی با خلاقیت مرتبط است

از آن‌جایی که افراد خجالتی در مورد درگیر شدن با محرک‌های بیرونی با مشکلاتی مواجه هستند، اغلب روی زندگی درونی خود تمرکز می‌کنند و تخیل قوی‌ای را توسعه می‌دهند. افراد خجالتی تمایل دارند تا توانایی‌های خلاقانه خود را تقویت کنند تا این تخیل را به جهان منتقل کنند و احساسات خود را به واقعیت تبدیل کنند.

از دیوید بویی گرفته تا ادل، انبوهی از نوازندگان و نویسندگان خجالتی وجود دارند. امیلی دیکنسون شاعر چنان خجالتی بود که از پشت در نیمه بسته اتاق خواب به بازدیدکنندگانش سلام می‌کرد. و آگاتا کریستی با این درک دقیق که هرگز مجبور به سخنرانی نخواهد بود، پذیرفت که ریاست کلوپ کارآگاهان را بر عهده بگیرد.

۱۲. گرایش شدیدی به نوع‌دوستی دارید

افراد خجالتی اغلب نوع‌دوست هستند؛ آن‌ها به دیگران کمک می‌کنند. در واقع، وقتی می‌فهمید چگونه باید رفتار کنید و چه می‌خواهید بگویید، اغلب به واکنش‌های مردم خیلی سخت فکر می‌کنید. شما نسبت به آنچه دیگران احساس می‌کنند حساس هستید و این زمانی مفید است که با دیگران با مهربانی و ملاحظه برخورد کنید.

۱۳. قبل از اینکه صحبت کنید فکر می‌کنید

خجالتی بودن

یک فرد خجالتی به جای عجله در ارائه راه حل یا پاسخ، مزایا و معایب صحبت‌هایش را با دقت می‌سنجد. در واقع او قبل از اقدام فکر می‌کند و به دنبال راه حل‌های دوجانبه است. به احتمال زیاد شما این کار را به عنوان راهی برای جلوگیری از احمق به نظر رسیدن و خجالت کشیدن خود در مقابل دیگران انجام می‌دهید، که ممکن است باعث شود نسبت به انگیزه‌های خود احساس غرور نکنید.

اما دلایل شما برای عقب‌نشینی هرچه که باشد، مردم به نظرات آرام و سنجیده شما اعتماد خواهند کرد. آن‌ها در برابر تمام واکنش‌های خود به خودی که در محیط وجود دارد، یک نقطه مقابل متوازن ایجاد می‌کنند که به‌ویژه در محل کار مورد توجه قرار می‌گیرند.

۱۴. شما بسیار سازگار هستید

خجالتی بودن می‌تواند شما را از بسیاری از چیزهای زندگی که می‌خواهید تجربه کنید باز دارد. یک اصرار طبیعی برای اجتناب از موقعیت‌هایی که ممکن است طاقت‌فرسا باشد، مانند ارائه‌ی یک سخنرانی یا شرکت در یک رویداد وجود دارد. اما زندگی عادت دارد این چالش‌ها را در مسیر شما قرار دهد و باید راه‌هایی برای مقابله با آن‌ها پیدا کنید.

برای افراد خجالتی، مواجهه با موقعیت‌های ترسناک یک اتفاق روزمره است و این بدان معنی است که شما همیشه با انجام کارها به روش‌هایی که برای شما منطقی است، راه‌هایی برای سازگاری پیدا می‌کنید. شما همیشه در حال توسعه استراتژی‌هایی برای کنار آمدن با مشکلات زندگی هستید و مبارز بودن مزایای زیادی در زندگی کاری و شخصی شما دارد.

۱۵. شما در کار تیمی عالی هستید

ما معمولاً انتظار نداریم که افراد خجالتی در کار تیمی خوب عمل کنند، اما در واقع، افراد خجالتی اغلب مهارت‌های زیادی را دارند که باعث موفقیت تیم‌ها می‌شود. آن‌ها شنوندگان همدلی هستند، که باعث می‌شود دیگران را بهتر درک کنند، و اغلب آن‌ها را قابل اعتماد می‌دانند، به این معنی که مردم بسیار مایل به کار با آن‌ها هستند.

از نقطه نظر تجاری، وجود افرادی در تیم شما مفید است که می‌خواهند ریسک کنند و جرأت کشف چیزهای جدید را داشته باشند. اما به همان اندازه، تیم به کسی نیاز دارد که محتاط‌تر باشد. کسی که به جای جستجوی راه‌های جدید برای انجام کارها، از آنچه که کسب و کار در حال حاضر دارد محافظت کند. افراد خجالتی معمولاً در واکنش‌های خود زیاده‌روی نمی‌کنند، زیرا با حس تعادل قوی عمل می‌کنند. اجازه ندهید کسی به شما بگوید که خجالتی بودن با پروژه‌ها و تیم‌های پیشرو ناسازگار است!

۱۶. کم‌رویی یک مزیت تکاملی است

پسر خجالتی

اگر عادت دارید خجالتی بودن خود را به عنوان یک مشکل شخصی تصور کنید، این را بدانید: کمرویی یک اشتباه شخصیتی نیست، بلکه یک مزیت تکاملی است. به گفته روانشناسان تکاملی، گرایش به ترس و دوری از غریبه‌ها در روان ما جا افتاده است. این از روزهایی نشأت می‌گیرد که قبایل و جوامع روستایی مجبور بودند از خود در برابر افراد بالقوه خطرناک خارج از قبیله محافظت کنند.

حتی امروز نیز نمی‌توان از قبل دانست که آیا کسی برای کار تیمی، خانواده یا گروه دوستی شما خوب است یا بد. بنابراین، داشتن ترکیبی از افراد جسور که می‌توانند مرزها را جابه‌جا کنند و شبکه‌های اجتماعی را گسترش دهند و افراد خجالتی که می‌توانند با احتیاط و خویشتن‌داری بیشتری عمل کنند، منطقی است. هر جامعه (یا گروهی) برای عملکرد صحیح نیاز به تعادل بین هر دو نوع افراد دارد.

۱۷. افراد خجالتی ارزش سکوت را درک می‌کنند

یک افسانه رایج وجود دارد که افراد خجالتی این‌گونه هستند چون ترسو هستند. اما این درست نیست.

واقعیت این است که افراد خجالتی به طور کلی با محرک‌های بیرونی، چه مثبت و چه منفی، سازگاری بیشتری دارند. به عبارت دیگر، آن‌ها صداها، بوها، مزه‌ها، عواطف و سایر احساسات را شدیدتر از افراد دیگر حس می‌کنند.

در حقیقت افراد خجالتی به انواع محرک‌ها حساس‌تر هستند، نه فقط به محرک‌های ترسناک. این تا حدی همان چیزی است که استیون هاوکینگ به آن اشاره می‌کرد، زمانی که گفت «آدم‌های ساکت بلندترین ذهن‌ها را دارند.»

بنابراین اگر کسی بتواند قدر سکوت را بداند، قطعا افراد خجالتی هستند. این به آن‌ها مهلت می‌دهد از تحریک بیش از حد مداومی که جهان بر ما تحمیل می‌کند، فاصله بگیرند.

و در بسیاری از فرهنگ‌ها، این تمایل به سکوت یک ویژگی بسیار مطلوب در نظر گرفته می‌شود. در واقع تعصب فرهنگی ما در برابر سکوت و به نفع برون‌گرایی یک چیز غربی است. جامعه غربی مبتنی بر آرمان‌های یونانی-رومی برون‌گرایی است. در حقیقت غرب همیشه تا حدی جامعه‌ای بوده است که عمل را به تفکر ترجیح می‌دهد.

نکته‌ی پایانی

وقتی به تمام ارزش‌هایی فکر می‌کنید که افراد خجالتی به دنیا می‌آورند، شگفت‌آور است که کسی رفتار آن‌ها را بیمارگونه تلقی کند.

خجالتی بودن ممکن است ناراحت کننده باشد، اما تجلی چیزی بسیار پیچیده‌تر از «ترس» است. از بین بردن ناراحتی ناشی از کمرویی بدون از بین بردن عناصر زیبای همراه با آن دشوار است. در زیر سطح خجالتی بودن، دنیای درونی غنی، حساسیت بیشتر نسبت به محیط خود، و ذهنی که آماده است عمیقا با روح‌های دیگر ارتباط برقرار کند، نهفته است.

و همه این‌ها برای ما بسیار دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد.

خجالتی بودن در سطح نرمال که شما را از دستیابی به اهداف یا مشارکت در زندگی باز نمی‌دارد، می‌تواند مزایای خود را داشته باشد. با این حال، خجالت شدید که در عملکرد روزانه شما اختلال ایجاد می‌کند مفید نیست، و چیزی نیست که باید با آن زندگی کنید. اگر کمرویی شدید یا اضطراب اجتماعی برای شما مشکل‌ساز است، حتماً با پزشک خود صحبت کنید تا شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: Medium, TRUITY, Verywell Mind

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: