خبر فوری
۱۸:۳۵ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۱۷

به گزارش شفاف، دانشمندان دانشگاه کالج لندن اعلام کرده اند که اسکیزوفرنی خطر ابتلا به زوال عقل در سنین بالا را تا ۲.۵ برابر افزایش می‌دهد.
بر اساس داده‌های سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر ۵۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به زوال عقل هستند که شایع‌ترین علت آن بیماری آلزایمر است؛ زیرا این بیماری عصبی منجر به مرگ سلول‌های مغزی وکاهش تدریجی توانایی‌های فکری، رفتاری و اجتماعی فرد می‌شود، به‌طوری که فرد حتی به یاد نمی‌آورد مدتی قبل با چه کسی صحبت کرده و همچنین نام بستگان خود را فراموش می‌کند. حتی در یک مکان آشنا گم می‌شود و غیره.

دانشمندان این دانشگاه با مطالعه ۱۳ میلیون داوطلب در ۹ کشور، دریافتند که اسکیزوفرنی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر زوال عقل است. بخشی کوچک، اما مهم از شرکت‌کنندگان مبتلا به اسکیزوفرنی بودند که به دانشمندان فرصت داد تا نقش اختلالات روانی و برخی بیماری‌های دیگر را در ایجاد زوال عقل در سنین بالا مطالعه کنند. بر اساس این ایده، محققان فراوانی وضوح ذهنی و مشکلات حافظه را در داوطلبان مبتلا به اسکیزوفرنی و در افراد بدون اختلالات روانی مقایسه کردند.

در این مطالعه برای محققان مشخص شد که موارد زوال عقل در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی ۲.۵ برابر بیشتر از بقیه شرکت کنندگان در مطالعه، با در نظر گرفتن همه عوامل اضافی ممکن بوده است.

علاوه بر این، محققان دریافتند که سایر اختلالات روانی نیز خطر ابتلا به زوال عقل را به روشی مشابه افزایش می‌دهند و مبارزه موثر با آن‌ها می‌تواند تعداد موارد زوال عقل را در جهان تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

منبع: tass

باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: