خبر فوری
۱۹:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۸۳
یک فعال صنعت دارو عنوان کرد؛

یک فعال صنعت دارو، پیرامون کیفیت داروهای تولید داخل در مقایسه با داروهای مشابه خارجی نکاتی را برشمرد.

ایمان ایرانمنش، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دارو در ایران طبق مقررات و استانداردهای بین المللی تولید می‌شود و شرکت‌هایی داریم که موفق شده اند با کمک صنایع بالادستی همچون پتروشیمی، ماده موثره مورد نیاز برای محصول نهایی را با بالاترین خلوص تولید نمایند و آن را وارد فرآیند ساخت کنند.

وی با عنوان این مطلب که تولید دارو در ایران منطبق با استانداردهای مندرج در دارونامه های بین المللی صورت می‌گیرد، افزود: کیفیت داروهای تولیدی در داخل کشور به مانند داروهای تولید ژاپن، هند، کره جنوبی در آسیا و البته کشورهای اروپایی است.

ایرانمنش با اشاره به عضویت سازمان غذا و دارو به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون موسوم به بازرسی‌های دارویی، ادامه داد: نزدیک به پنج سال است که عضو این کنوانسیون هستیم، این پادمان در بردارنده پروتکل‌هایی است که کشورهای عضو آن استانداردها و الزاماتی را در زمینه عملیات بهینه ساخت و آنالیز دارو و بازرسی صنایع دارویی و بالتبع آن نظارت بر کیفیت تولید دارو اعمال می‌کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پنجاهمین عضو این کنوانسیون است و تعداد کشورهای آسیایی عضو این پادمان نیز معدود هستند که این نشان از توان و تخصص بالا در حوزه نظارت بر کیفیت دارو در نهاد نظارت دارویی کشور ما است.

ایرانمنش گفت: عضویت در این کنوانسیون باعث ارتقای GMP (عملیات بهینه تولید) صنعت داروی کشور و ارتقای مضاعف اعتبار دستگاه نظارتی ایران در این زمینه (سازمان غذا و دارو) می‌شود و پذیرش عضویت در این کنوانسیون به این معناست که نهاد نظارت دارویی ما به صورت پیوسته بر پایه قواعد و استانداردهای برتر بین‌المللی عمل می نماید.

وی، ایران را یک کشور نظام مند در صنعت داروسازی معرفی کرد و گفت: با داشتن آزمایشگاه پیشرفته مرجع غذا و دارو در کشور و صحه گذاری این مرکز ملی بر مؤلفه‌های کیفی داروهای ساخته شده به خوبی نشان داده ایم که صنعت داروسازی ایران از جایگاه شایسته ای در منطقه و جهان برخوردار است.

ایرانمنش با عنوان این مطلب که در تولید دارو همواره باید سه اصل کیفیت، ایمنی و اثربخشی را با هم مد نظر داشته باشیم، افزود: فرآیندهای تولید داروی با کیفیت و استاندارد، می‌بایست از پیش تعیین و معتبر شده باشند و موضوعی نیست که در لحظه خلق گردد بلکه حاصل ساعت‌ها کار تخصصی و تلاش دانش محور دانشمندان و متخصصین این حوزه خطیر است.

ایرانمنش در ادامه به برپایی بیش از ۳۰ کارگاه آموزشی در حاشیه برگزاری نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۳ اشاره کرد و گفت: قرار است در این رویداد بین المللی، بیش از ۳۰ کارگاه ۹۰ دقیقه‌ای با موضوعات و مباحث مختلف برگزار کنیم.

دبیر علمی محصولات ساخته شده نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۳، افزود: در این کارگاه‌ها، از حضور زبده ترین و خبره‌ترین اساتید برای آموزش بهره مند خواهیم شد.

وی افزود: این کارگاه‌ها در سرفصل‌های مختلف از جمله عملیات زنجیره تأمین، ساخت و آنالیز منطبق با اصول بهینه، بازاریابی و فروش با رویکردهای نوین صادراتی، رگولاتوری و تعامل با نهادهای ناظر و…، برپا می‌شوند.

ایرانمنش گفت: در بحث کیفیت، یکی از سرفصل‌ها مربوط به سنجش میزان ناخالصی‌ها در مواد موثره دارویی و فرآورده‌های نهایی جدید است که طبق آخرین راهنماهای کنفرانس بین المللی برای یکپارچه سازی برگزار خواهد شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: