خبر فوری
۲۰:۴۴ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۸

آیا فعالیت بدنی تاثیری در پیش‌گیری از سرطان سینه دارد؟

آیا فعالیت بدنی تاثیری در پیش‌گیری از سرطان سینه دارد؟

آیا ورزش کردن بر سرطان سینه تاثیر گذار است ؟
داشتن زندگی پرتحرک و فعال، علاوه بر اینکه میتواند خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و پوکی استخوان را کاهش دهد، میتواند خطر ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان پستان، روده بزرگ و رحم را نیز کم کند. فعال بودن و ورزش کردن همچنین میتواند به پیشگیری از چاقی نیز کمک نماید که این موضوع به نوبه ی خود خطر ابتلا به سرطان‌هایی که با اضافه وزن مرتبط هستند را کاهش میدهد.

زنانی که پس از تشخیص سرطان پستان، فعالیت بدنی متوسطی دارند، نتایج بالینی بهتری میگیرند. افزایش نسبی فعالیت بدنی نیز با بهبودی قابل توجه در مبتلایان به سرطان پستان مراحل اولیه همراه است. لازم است بدانیم داشتن فعالیت بدنی، چه در حین درمان و چه پس از اتمام درمان، نه تنها بی خطر میباشد؛ بلکه منجر به افزایش قدرت بدنی و تناسب اندام، بهبود تصویر ذهنی بدن و افزایش کیفیت زندگی و کاهش اضطراب، افسردگی و خستگی در فرد مبتلا میشود.

شواهد حاکی از آن است که ابتلا به سرطان پستان اغلب با کاهش فعالیت جسمانی در فرد همراه است. بنابراین نیاز به برنامه ریزی به منظور افزایش فعالیت بدنی در مبتلایان به سرطان پستان بیشتر احساس می‌گردد.

برای دستیابی به این هدف توصیه میشود افراد بزرگسال در هفته حدقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت بدنی شدید علاوه بر فعالیتهای معمول روزانه داشته باشند و بهتر است این فعالیتها در طول هفته تقسیم شوند. این میزان فعالیت تأثیرات آشکاری بر روی سلامتی فرد خواهد داشت و میزان فعالیت بالاتر از آن حتی برای کاهش خطر ابتلاء به سرطان مفیدتر هم میباشد.

در افرادی که فعالیت جسمانی چندانی ندارند یا به تازگی یک فعالیت بدنی را شروع کرده‌اند، سطح فعالیت کمتر از این میزان هم، میتواند برای سلامتی آنها خصوصاً سلامت قلبشان مفید باشد. مقدار و شدت فعالیت میتواند به تدریج افزایش یابد. بیشتر بچها و بالغین جوان میتوانند با اطمینان فعالیتهای متوسط یا شدید را بدون بررسی پزشکی انجام دهند، اما زنان بالای 50 سال و افرادی که بیماری مزمن یا عامل خطر برای بیماریهای قلبی دارند، باید قبل از شروع یک برنامه فعالیتی شدید با پزشک خود مشورت نمایند.

مدت زمانی که صرف نشستن میشود، بسیار مهم است. زیاد نشستن خطر چاقی، دیابت تیپ دو، بیماریهای قلبی، بعضی انواع سرطان و همچنین مرگ در سنین پایین تر را افزایش میدهد. تغییرات سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که مردم فعالیت کمتری داشته باشند و هر روز زمان بیشتری را در حالت نشسته به سر ببرند. بدین منظور توصیه میشود نشستن، دراز کشیدن و تماشا کردن تلویزیون و پرداختن به سرگرمی مشابه از قبیل شبکه های اجتماعی و بازیهای رایانه ای تا حد ممکن محدود شوند. میتوان از یک دوچرخه ثابت یا تردمیل هنگام تماشای تلویزیون استفاده کرد.

تأثیر ورزش در پیشگیری و بهبود سرطان پستان
خاطر نشان میشود انجام فعالیت بدنی حتی مقداری بیش از حد معمول صرف نظر از شدت آن، میتواند افزایش سلامتی را به دنبال داشته باشد. بنابراین توصیه میشود :

تا حد امکان برای رسیدن به مقصد، به جای رانندگی، قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید.
کنترل تلویزیون را کنار گذاشته، بجای استفاده از آن چند قدم راه بروید.
چنانچه منع پزشکی ندارید بجای آسانسور از پله استفاده کنید.
چنانچه از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنید کمی قبل از مقصد از آن پیاده شده، بقیه مسیر را پیاده طی کنید.
اگر برایتان امکانپذیر است چند حرکت کششی کوتاه یا یک پیاده روی سریع کوتاه در محل کار انجام دهید.
هنگام صحبت کردن با تلفن همراه راه بروید.
تعطیلات فعالی را برای خود برنامه ریزی کنید.
تعداد قدم های روزانه خود را افزایش دهید.
عضو یک تیم ورزشی شوید یا در کلاسهای ورزشی ثبت نام کنید.

به اعتقاد پزشکان ، ترکیبی از حرکات انعطافی ، ایروبیک و تمرینات استقامتی به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند . تمرینات زیر نمونه های خوبی از این دسته محسوب می شوند .

  • حرکات کششی : حرکات کششی برای حفظ و بهبود تحرک افراد اهمیت دارد و اگر هنوز به اندازه کافی آماده تمرین‌های سنگین نشده‌اید ، باید دست کم سعی کنید که بدن انعطاف‌پذیری داشته باشید.
  • ایروبیک : ایروبیک باعث بهبود کارآیی قلب می‌شود و می‌تواند به سلامت قلبی و عروقی و کاهش خطر حمله قلبی ، سکته و دیابت و درمان سرطان سینه کمک کند .ورزش ایروبیک یا ورزشهای هوازی باعث می شود قلب، ریه، رگ های خونی و عضلات بهتر کار کنند، همچنین به بهتر شدن اخلاق کمک می کند و خواب را بهتر و استرس را کاهش میدهد . همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان در در آینده و عود آن را کاهش دهد ، و نیز خطرات ناشی از بیماری های قلبی ، دیابت و پوکی استخوان را کاهش میدهد .
  • دوچرخه‌سواری : دوچرخه سواری آرام و تفریحی اثر به سزایی برای درمان بیماران سرطانی دارد .
  • قدم زدن و پیاده‌روی : باعث آرامش روان و بهبود سیستم خون رسانی در بدن فرد بیمار می شود .
  • شنا : شنا و آب درمانی به سوزاندن کالری و بهبود عملکرد قلب کمک می‌کند و کاهش وزن کمک می کند .
  • تمرین با وزنه : به بازسازی طبیعی عضله‌ها کمک کند . در خانه از دمبل‌های دو تا چهار کیلوگرمی استفاده کنید و اگر احساس می‌کنید که این تمرین برایتان سبک است، دفعات انجام آن را بالا ببرید اما وزنه‌ها را سنگین نکنید .
  • ایروبیک و کار با وزنه برای سلامتی عمومی بدن و تندرستی افراد رهاشده از سرطان اهمیت حیاتی زیادی دارد .
  • تمرینات استقامتی : استفاده از وزن بدن خودتان در تمرین‌های ورزشی به بازسازی عضلات کمک می‌کند . فعالیت‌های نظیر تمرین پشت بازو با نیمکت و حرکت شنا روی دو دست برای تقویت عضلات بالاتنه مفید هستند و می‌توان آن‌ها را در فضایی اندک و یا حتی در زمان تماشای تلویزیون انجام داد .

فعالیت های روز مره مفید برای بیماران مبتلا به سرطان سینه
به جای استفاده از آسانسور ، از پله‌ها بالا بروید . اگر کارتان طوری است که مدام باید پشت میز بنشینید ، گاهی اوقات از جای خود برخاسته ، کمی قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید . می‌توانید با بلند کردن اجسامی نظیر بطری و قوطی به تقویت عضلات خود بپردازید .

بیماران مبتلا به سرطان سینه باید دقت کنند در هر مرحله از درمان و حتی پس از درمان و سلامتی قبل از شروع به ورزش با پزشک متخصص خود مشورت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: