خبر فوری
۱۷:۵۹ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۲۲۵

ستاره شناسان انفجار عجیبی از تابش گاما از فضا را مشاهده کرده‌اند که طبقه بندی‌های گذشته را به چالش کشیده است.

 

یک انفجار عجیب تشعشع از فضا ممکن است نحوه طبقه‌بندی چنین فلاش‌هایی را که انفجار پرتو گاما (GRBs) نامیده می‌شود، مختل کند. به نظر می‌رسد از سیاهچاله‌ای می‌آید که پس از ادغام دو ستاره به آرامی و شگفت آور شکل می‌گیرد که نشان دهنده شکافی در درک ما از سیاهچاله‌هاست.

دو نوع اصلی انفجار پرتو گاما وجود دارد: GRB‌های کوتاه که کمتر از ۲ ثانیه طول می‌کشند و عموما زمانی رخ می‌دهند که دو ستاره نوترونی با هم برخورد کرده و در یک سیاهچاله فرو می‌ریزند؛ و GRB‌های طولانی که می‌توانند چند دقیقه طول کشیده و با ابرنواختر‌ها مرتبط باشند. اما GRB ۲۱۱۲۱۱A که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، در این دوگانگی نمی‌گنجد.

چهار گروه تحقیقاتی جداگانه GRB را مشاهده کردند که همه آن‌ها یک چیز را دیدند: انفجاری که قطعا حاصل برخورد دو ستاره بود، اما حدود یک دقیقه طول کشید.

بنجامین گومپرتز از دانشگاه بیرمنگام انگلیس می‌گوید: «دو ثانیه طول می‌کشد تا یک سیاه‌چاله تشکیل شود و همه چیز را در محیط خود ببلعد، پس خیلی عجیب است که این یک دقیقه تمام طول بکشد».

یکی از تیم‌ها تخمین زد این ادغام ممکن است یک ستاره نوترونی عظیم و به سرعت در حال چرخش به نام مگنتار را پشت سر بگذارد که می‌تواند به انتشار پرتو گاما پس از برخورد اولیه کمک کند. برخی دیگر به این نتیجه رسیدند که به احتمال زیاد سیاهچاله‌ای را پشت سر گذاشته است، اما مشخص نیست که چگونه می‌تواند چنین GRB طولانی ایجاد کند

منبع: newscientist

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: