خبر فوری
روزهای پرفروغ گزارشگر فوتبال پس از چند سال حاشیه‌نشینی! پلتفرم‌هایی برای تماشای آنلاین بازی‌های جام جهانی کی روش: هیچ اشتباهی انجام ندادم | دست من بود جلوی خیلی از اتفاقات را می گرفتم | حالا دیگر آماده بازی با ولز هستیم جمله تلخ گزارشگر بازی ایران-انگلیس در شب سخت فوتبال ایران آغاز ثبت نام آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۱ شهرک شهرداری صاحب سرا می‌شود بیمه امدادگران هلال احمر از هفته آینده وضعیت آلودگی هوا در این هشت کلانشهر تولید داخلی ۹۰ درصد تجهیزات ایمنی ساختمان‌ها و اماکن شهری به دنبال کاهش موش‌ها هستیم ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به حمل و نقل عمومی تهران افزوده می‌شود ادمین پیج کفش فروشی در اینستاگرام دستگیر شد کشف ۴۵ فقره سرقت در پی دستگیری سارق اماکن خصوصی در رفسنجان ۲ ماموریت مهم فتح‌الله‌زاده در اولین روزهای بازگشت به استقلال! مرکز تحقیق و نوآوری جمعیت هلال احمر راه اندازی شد
۱۹:۴۸ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۳۲۴

نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در فرابورس ایران با نماد ارزش مسکن پذیره‌نویسی آن آغاز شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نخستین صندوق املاک و مستغلات کشور در فرابورس ایران با نماد ارزش مسکن پذیره‌نویسی آن آغاز شد و قرار است تا دوم آبان ماه نیز ادامه یابد، نخستین صندوق در این حوزه است که صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت‌های تابعه، آن را پایه‌گذاری کرده‌اند تا از منافع آن علاوه بر عموم مردم، بازنشستگان این صندوق نیز بهره‌مند شوند.

صندوقی که به قول محمد اسکندری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ابزار مناسبی را فراهم می‌کند تا افراد با سرمایه کم از جمله بازنشستگان کشوری نیز بتوانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کرده و از منافع آن استفاده کنند.

هفته گذشته، داوود حمزه مدیرعامل شرکت گروه مدیریت ارزش صندوق بازنشستگی کشوری که پروژه تاسیس و راه‌اندازی این صندوق در مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری بر عهده آن شرکت است، در این رابطه گفته بود که صندوق املاک و مستغلات (REIT) عملاً نوعی سرمایه‌گذاری خُرد در حوزه املاک و مستغلات توسط مردم و سرمایه‌گذاران کوچک است و افراد می‌توانند به جای خرید یک واحد کامل ملکی، اعم از مسکونی، تجاری یا اداری نسبت به خرید بخش کوچکی از یک ملک با سرمایه‌گذاری‌های اندک خود اقدام کنند.

حمزه، یکی از تفاوت‌های این نوع سرمایه‌گذاری را با صندوق‌های زمین و ساختمان کنونی، تاسیس آن‌ها روی ملک و ساختمان در حال بهره‌برداری عنوان کرده بود که درعمل سرمایه‌گذاران، علاوه بر بهره‌مندی از فرصت افزایش قیمت ملک، می‌توانند از اجاره بهای ملک نیز برخوردار شوند.

محمد اسکندری؛ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه «اگر افراد بتوانند به تدریج سرمایه خود را در این صندوق یا صندوق‌های مشابه افزایش دهند، تبدیل واحد سرمایه‌گذاری به واحد ملکی، امکان‌پذیر خواهد بود» گفت: در واقع این صندوق می‌تواند به عنوان «توکن ملک» یا نوعی از سرمایه دیجیتال در حوزه مسکن عمل کرده و روش بسیار خوبی برای بهبود رویکرد مردم به بازار سرمایه و ایجاد ابزار نوین در بازار ملک و مسکن خواهد بود.

آنطور که اسکندری عنوان کرده بود، صندوق املاک و مستغلات، یک ابزار مفید و کاربردی برای مولدسازی دارایی‌های دولت است؛ به گونه‌ای که اگر دارایی‌های دولت از جمله املاک، در داخل این صندوق‌ها وارد شود، می‌توان منافع حاصل از آن املاک را در قالب مثلا اجاره ملک و در دوره‌های خاصی به مردم پرداخت کرد. ضمن اینکه اگر بتوان مولدسازی دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی را هم در همین قالب انجام داد، به طورحتم ارزش افزوده بهتری از اموال و املاک دایر و قابل بهره‌برداری صندوق بازنشستگی و دولت ایجاد خواهد شد که در نهایت نفع آن به بازنشستگان و ذینفعان صندوق‌های بازنشستگی خواهد رسید.

براساس اعلام رسمی فرابورس ایران، دوره فعالیت صندوق املاک و مستغلات ایران با نماد "ارزش مسکن" 5 ساله بوده و با نظر سازمان بورس قابل تمدید خواهد بود. همچنین با ارزش‌گذاری املاک، NAV صندوق هر 6 ماه تعیین خواهد شد. مهلت پذیره نویسی 30میلیون واحد از واحدهای این صندوق با ارزش یک‌هزار تومان، از روز سه شنبه 19مهرماه در فرابورس آغاز شده و تا دوم آبان ماه 1401 نیز ادامه خواهد داشت.

فعالیت اصلی این صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آن به خرید و تملک دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری، اجاره دادن املاک و مستغلات در تملک، فروش دارایی‌های غیرمنقول موضوع سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق های املاک و مستغلات و صندوق‌های زمین و ساختمان و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار شرکت‌های ساختمانی پذیرفته شده در بورس است.

همچنین فعالیت فرعی صندوق املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار رهنی، سرمایه‌گذاری در واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سرمایه‌گذاری در سایر ابزارهای مالی در اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده بانکی و دریافت تسهیلات است و این صندوق، عواید ناشی از این فعالیت را بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: