خبر فوری
۱۶:۲۰ - ۲۱ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۷۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارتودنسی دندان یکی از روش های تخصصی برای درمان انواع ناهنجاری های فک و دندان است. شاید شمایی که این مقاله را می خوانید یکی از ناهنجاری های دهان و دندان را دارید و در هنگام مراجعه به متخصص ارتودنسی اصطلاحاتی از وی شنیده اید که برایتان ناآشنا هستند. به همین منظور ما این مقاله را برای شما جمع آوری کرده ایم تا قبل از مراجعه به متخصص ارتودنسی با این اصطلاحات آشنا شوید و درک چگونگی درمان با این روش و البته بالا بودن هزینه ارتودنسی برایتان راحت تر باشد. 

آیا با اصطلاحات ارتودنسی دندان آشنا هستید؟

رایج ترین اصطلاحات ارتودنسی

ارتودنتیست ها اصطلاحاتی مختلفی در زمینه درمان ارتودنسی به کار می برند که از جمله رایج ترین این اصطلاحات عبارتند از:

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست)

یکی از تخصص های دندانپزشکی ارتودنسی است که فرد پس از گذراندن دوره دندانپزشکی عمومی، در دوره های تخصصی ارتودنسی شرکت می کند که به وی پس از اتمام این دوره متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست گفته می شود. 

ارتودنتیست با استفاده از روش ها و ابزارهای مختلف دندان های نامرتب، فاصله دار و ... را درمان می کند. 

هزینه ارتودنسی هم با توجه به فاکتورهای مختلف اعم از میزان ناهنجاری، روش درمان، طول درمان، دستمزد متخصص و ... مشخص می شود. اگر شما هم دندان های نامرتب و فاصله داری دارید و قصد ارتودنسی دندان را دارید باید قبل از هر چیز به دنبال یک متخصص ارتودنسی حاذق و متبحر باشید. 

دستگاه ‌های ارتودنسی

مهم ترین ابزاری که برای درمان ارتودنسی دندان مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه ارتودنسی است. این دستگاه با تاثیری که روی فک و دندان ها می گذارد به مرور باعث مرتب شدن و تغییر جایگاه دندان ها می شود. تمامی لوازم و تجهیزاتی که درمان ارتودنسی دندان استفاده می شود بر روی این دستگاه قرار می گیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 

انواع دستگاه های ارتودنسی دندان شامل ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی هستند. 

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی ثابت یکی از روش های درمان ارتودنسی است که البته جزء روش های قدیمی تر و رایج تر نیز می باشد. دستگاه ارتودنسی ثابت توسط متخصص ارتودنسی بر روی دندان های بیمار نصب می شود و می بایست تا پایان طول درمان در دهان بیمار باقی بماند.

ارتودنسی متحرک

دستگاه ارتودنسی متحرک برخلاف مورد قبلی متحرک است و بیمار هر زمان که بخواهد می تواند آن را از دهان خود خارج کند و مجددا در دهان خود قرار دهد. 

ارتودنسی نامرئی

در صورتی که ارتودنتیست از دستگاه هایی برای درمان استفاده کند که توسط اطرافیان قابل مشاهد نباشد به آن ارتودنسی نامرئی گفته می شود. 

انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال (نوعی ارتودنسی ثابت)، ارتودنسی سرامیکی (نوعی ارتودنسی ثابت) و اینویزیلاین (نوعی ارتودنسی متحرک) می باشد. 

الاستیک ‌ها یا کش ‌های ارتودنسی

الاستیک ها یا کش های ارتودنسی نحوه قرارگیری دندان های فک بالا و پایین بر روی یکدیگر را اصلاح می کند. 

آیا با اصطلاحات ارتودنسی دندان آشنا هستید؟

براکت ارتودنسی

یکی اجزاهای اصلی دستگاه های ارتودنسی ثابت، براکت است. براکت ها قطعات قطعات کوچکی از جنس فلز یا سرامیک هستند که بر روی دندان ها قرار می گیرند و سیم ارتودنسی از میان آنها رد می شود. براکت ها در سطح جلویی یا پشتی دندان ها قرار می گیرند. 

سیم ارتودنسی

سیم ارتودنسی یک سیم بسیار نازک اما مستحکم است که از میان براکت ها عبور می کند. این سیم، براکت های ارتودنسی را به یکدیگر متصل می کند. سیم ارتودنسی نیروی لازم برای جابجایی دندان ها را به براکت ها وارد می کند و به مرور زمان منجر به اصلاح جایگاه دندان ها می شود. 

بند یا باند

باندها به دور دندان آسیاب قرار می گیرند تا به عنوان تکیه گاه برای سیم ارتودنسی باشند.

فورسوس

در صورتی که فک بیمار جلو زده باشد؛ از دستگاه فورسوس به منظور کنترل پیشروی بیشتر فک و کاهش میزان جلوزدگی فک استفاده می شود. در صورت استفاده از دستگاه فورسوس احتمال جراحی فک کاهش پیدا می کند.

پوزیشنر

متخصص ارتودنسی از پوزیشنر به منظور ثابت شدن حرکت دندان ها استفاده می کند.

کویل اسپرینگ

یکی دیگر از اجزای ثابت درمان ارتودنسی کویل اسپرینگ یا فنر کویل است. از کویل اسپرینگ به منظور درمان دندان های بسیار نزدیک نزدیک به هم و همچنین دندان های فاصله دار استفاده می شود.

ارتودنسی فانکشنال

در صورتی که فرد در سنین پایین ناهنجاری های فک مانند جلو یا عقب بودن فک را داشته باشد از ارتودنسی فانکشنال برای درمان آن استفاده می شود. 

وکس یا موم ارتودنسی

در صورتی که سیم ها و براکت های ارتودنسی ثابت فلزی باعث تحریک لثه یا زبان و همچنین ایجاد زخم می شود از وکس به منظور ایمن کردن سیم ها و براکت ها استفاده می شود. 

آیا با اصطلاحات ارتودنسی دندان آشنا هستید؟

پالاتال اکسپندر

در ارتودنسی کودکان در صورتی که فک کودک باریک یا کوچک باشد از پالاتال اکسپندر به منظور وسیع تر شدن کام استفاده می شود.

دی بند

آخرین مرحله از ارتودنسی دندان، دی بند است. در این مرحله براکت های ارتودنسی توسط ارتودنتیست از دندان ها جدا شده و درمان ارتودنسی به پایان می رسد. 

اکلوژن

در صورتی که فک ها کاملا طبیعی باشند و در جایگاه مناسب نسبت به هم قرار گرفته باشند حالت اکلوژن گفته می شود. در این حالت دندان ها و فک کاملا مناسب هستند و فک بالا کمی از فک پایین جلوتر است.

مال اکلوژن

در صورتی که دندان های فک بالا و پایین با یکدیگر تراز نباشند حالت مال اکلوژن گفته می شود. 

کراس بایت

به ناهماهنگی بین یک یا چند دندان با دندان های روبرو کراس بایت گفته می شود. 



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: