خبر فوری
۱۷:۴۴ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۴۱
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متخصص مغز و اعصاب کیست؟ به درمان چه بیماری هایی میپردازد؟ در این مطلب قصد داریم ابتدا به معرفی متخصص مغز و اعصاب بپردازیم سپس روش های پیدا کردن یک متخصص خوب را به شما معرفی کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

متخصص مغز و اعصاب بعد از اتمام دوره پزشک عمومی، به مدت 4 سال باید به عنوان رزیدنت در شاخه ی مغز و اعصاب فعالیت کند. سپس این پزشک می تواند دوره های فوق تخصصی در شاخه مغز و اعصاب را درباره بیماری های حرکتی، بیماری های عروقی مغز، سردرد، ام اس، صرع و ... به طور کاملا تخصصی بگذراند. متخصص مغز و اعصاب علاوه بر نظارت بر عملکرد مغز و اعصاب و درمان بیماری های مغز و اعصاب، می تواند بیماری های مربوط به ستون فقرات، کمردرد، درد گردن، فتق دیسک، درد پا، سکته مغزی و بیماری تحلیل برنده دیسک را درمان کند.

چگونه بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنیم؟

آشنایی با سیستم عصبی

 سیستم عصبی وظیفه فرماندهی و سازماندهی کل بدن را بر عهده دارد. سیستم عصبی شامل دو بخش سیستم عصبی محیطی و سیستم عصبی مرکزی می باشد. سیستم عصبی مرکزی شامل نیمکره های مغز، ساقه مغز، مخچه و نخاع است. سیستم عصبی محیطی شامل نورون های عصبی محیطی است که ارتباط بین مغز و نخاع را با عضلات و اندام های مختلف بدن برقرار می کنند.

با مشاهده چه علائمی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

 بهترین متخصص مغز و اعصاب بعد از معاینه کامل و تشخیص بیماری، درباره انتخاب مناسب ترین روش برای درمان بیمار تصمیم می گیرد.

  • سردرد و سرگیجه
  • فراموشی و اختلال در عملکرد حافظه
  • تشنج و اختلال در هوشیاری
  • گزگز و یا مور مور شدن دست ها و پاها
  • کمردرد
  • ضعف و فلج دست ها و پاها
  • افت سطح هوشیاری
  • لرزش بدن یا کند شدن حرکات بدن
  • اختلالات خواب

متخصص مغز و اعصاب چه مشکلاتی را درمان می کند؟

1.متخصص مغز و اعصاب با دانایی و علم خود می تواند بسیاری از بیماری های مختلف مغز، اعصاب و عضلات را درمان کند. این متخصص در صورت نیاز به جراحی،  بیمار را به جراح مغز و اعصاب ارجاع می دهد.

2.تومورها: متخصص مغز و اعصاب می تواند انواع تومور شامل تومورهای مغزی، تومورهای اعصاب محیطی، تومورهای ستون فقرات، تومورهای نخاع و یا تومورهای جمجمه را شناسایی کند. برخی از تومورها، تومورهای اولیه هستند یعنی در داخل بافت خود ایجاد شده اند. اما برخی از تومورها، تومورهای ثانویه هستند یعنی جزو تومورهای متاستاز دهنده می باشند. این تومورها به دلیل وجود سرطان در قسمت دیگری از بدن ایجاد شده اند.

3.مشکلات مرتبط با ستون مهره ها: بیماری های مرتبط با ستون مهره ها باعث ایجاد علائمی مانند بی حسی و ضعف دست و پا، دردهای کمر، فشار به اعصاب و ... می شوند. این مشکلات در اثر فتق یا پارگی دیسک بین مهره ای، لغزش دیسک، عفونت و یا شکستگی دیسک و وارد شدن فشار زیاد به استخوان گرفتار آرتروز، ایجاد می شوند.

4.آسیب عصب محیطی: وارد آمدن فشار زیاد به اعصاب و یا آسیب دیدگی عصب محیطی، باعث ایجاد درد، بی حسی، احساس ضعف و تحلیل عضلانی دست، پا، بازو و صورت می شود. یکی از بیماری های شایع در این زمینه سندروم تونل کارپال می باشد. در این بیماری، عصبی که در قسمت مچ دست قرار دارد، تحت فشار می باشد.

5.اختلالات مغزی: بیماری های مادرزادی مغزی، پارکینسون، صرع و هیدروسفالی از بیماری هایی هستند که متخصص مغز و اعصاب آنها را درمان می کند.

6.اختلالات عصبی عروقی: درمان سکته مغزی، آنوریسم، خونریزی مغزی، بد شکلی عروق خونی، ایجاد لخته خون به دلیل ضربه از وظایف متخصص مغز و اعصاب است.

7.انواع عفونت موجود در مغز و نخاع: درمان آسیب دیدگی تروماتیک مغز، درمان استخوان های ستون مهره ها و اعصاب و جمجمه با تشخیص به موقع بیماری، توسط متخصص مغز و اعصاب امکان پذیر است.

چگونه بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنیم؟

ویژگی های بهترین متخصص مغز و اعصاب

بهترین متخصص مغز و اعصاب دانش و علم کافی درباره آناتومی، فیزیولوژی و عملکرد سیستم عصبی دارد. این متخصص آگاهی کامل درباره ارتباطات پیچیده سیستم عصبی، شناخت بیماری،  نحوه درمان و انواع اختلالات سیستم عصبی دارد. بسیاری از افراد دکتر روانپزشک که ممکن است در مورد اعصاب و روان فعالیت کند را با متخصص مغز و اعصاب اشتباه میگیرند.

در واقع متخصص مغز و اعصاب وظیفه درمان بیماری های مختلف مغز، اعصاب و عضلات را بر عهده دارد. چنانچه بیماری بسیار حساس بوده و یا پیشرفت کرده باشد، این متخصص بیمار را برای انجام جراحی به جراح مغز و اعصاب ارجاع می دهد.

نشانه های بیماری های مغز و اعصاب مشابه هم هستند. بهترین متخصص مغز و اعصاب، با معاینه دقیق و انجام آزمایش های ویژه، بیماری را تشخیص می دهد.

نحوه پیدا کردن بهترین متخصص مغز و اعصاب

در هنگام مراجعه به پزشک عمومی برای درمان بیماری ممکن است پزشک عمومی برای تشخیص قطعی بیماری، شما را به بهترین متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد. از بهترین روش های پیدا کردن یک متخصص خوب، فهرستی است که پزشک عمومی در اختیار شما قرار می دهد.  با انجام تحقیقات درباره متخصصین موجود در فهرست می توانید یک پزشک خوب را پیدا کنید.

همچنین می توانید نظر خانواده، دوستان و افراد آشنایی که در کادر درمان فعالیت می کنند، را جویا شوید. در زمان انتخاب بهترین متخصص مغز و اعصاب، به مدرک و محل اخذ مدرک متخصص توجه کنید. داشتن صلاحیت و دانش کافی برای درمان بیماری، از ویژگی های مهم یک متخصص می باشد. همچنین سابقه تخلف پزشکی متخصص مورد نظر را بررسی کنید زیرا جراحی مغز و اعصاب بالاترین خطر تخلف های پزشکی را داراست.

توجه به تجربه و مهارت بهترین متخصص مغز و اعصاب بسیار مهم است. درباره عملکرد متخصص از بیماران وی سوال کنید و میزان رضایت آنها را از عملکرد متخصص جویا شوید. از کادر درمان بیمارستانی که متخصص در آنجا فعالیت می کند، درباره عملکرد متخصص مغز و اعصاب سوال کنید.

چگونه بهترین متخصص مغز و اعصاب را انتخاب کنیم؟

سبک برقراری رابطه بهترین متخصص مغز و اعصاب با بیماران بسیار اهمیت دارد. متخصصی را انتخاب کنید که بتوانید به راحتی با او سخن بگویید و مشکلات خود را مطرح کنید. از متخصص بخواهید اطلاعاتی درباره بیماری را در اختیار شما قرار دهد. متخصص باید صبور و مهربان باشد و به تصمیم های شما احترام بگذارد.

از دیگر روش های یا کردن متخصص مغز و اعصاب سرچ در موتور های جست و جو است. امروزه با جستجو در اینترنت درباره شناخت بیماری و راه های درمان بیماری اطلاعات زیادی کسب می کنید. همچنین نام بسیاری از پزشکان متخصص معروف و با تجربه در میان نظرسنجی های مردمی به چشم می خورد. همچنین پزشکان با راه اندازی صفحه هایی مخصوص به خود، نمونه کارها و نحوه عمل های جراحی را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند. با یک سرچ ساده می تواند یک متخصص خوب را بیابید.   

جمع بندی

بهترین متخصص مغز و اعصاب به تشخیص و درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با مغز، اعصاب و عضلات می پردازد. حدود 50 درصد افرادی که به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند، با علائمی مانند سردرد یا کمردرد درگیر هستند. تجربه و مهارت متخصص مغز و اعصاب، مهمترین ویژگی یک متخصص خوب است.

کلینیک جامع پزشکی آرام خدمات مختلفی را در زمینه های پزشکی ارائه میدهد. این کلینیک دارای بهترین متخصصین در حوزه های درمانی از جمله دکتر قلب ، متخصص ارتوپد، گوارش و .... و زیبایی از جمله جراحان پلاستیک و ... است. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس  www.clinic-aram.com   مطرح کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: