خبر فوری
۱۰:۳۷ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۸۴

استراحت مطلق یعنی سپری کردن بیشترین ساعات شبانه روز در رختخواب و به حالت درازکش.

پزشکان متخصص در زمینه زنان و باروری بنا به برخی شرایط خاص به بیمار خود استراحت مطلق را توصیه می‌کنند تا از برخی خطرات احتمالی جلوگیری کنند. اما چه مواقعی به استراحت مطلق نیاز است؟

استراحت در بستر در دوران بارداری
استراحت در بستر معمولاً در دوران بارداری برای کاهش برخی از عوارض بارداری تجویز می شود. برخی از زنان به دلیل سابقه پزشکی خود می‌دانند که این بیماری به وجود می‌آید، در حالی که برخی دیگر در طول معاینه معمول متعجب می‌شوند. استراحت در رختخواب رایج است، بنابراین نگران نباشید.

استراحت در تخت در زنان متفاوت است و ممکن است از استراحت دوره ای ساده در خانه تا استراحت کامل در بستر همراه با نظارت در بیمارستان متغیر باشد. برخی از زنان متوجه خواهند شد که پزشک آنها را برای کمک به تثبیت عارضه برای مدت کوتاهی در بستر استراحت می‌گذارد، در حالی که سایر زنان ممکن است در اکثر دوران بارداری خود در حالت استراحت در بستر قرار بگیرند، اگر حاملگی پرخطر نامیده می‌شود. .

آگهی - ادامه مطلب را در زیر بخوانید

دلایل رایج استراحت در بستر در دوران بارداری چیست؟
ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است به دلایل مختلفی استراحت در بستر را تجویز کند، اما در همه موارد، این امر برای افزایش احتمال ادامه بارداری سالم است.

در اینجا لیستی از عوارض بارداری که ممکن است منجر به استراحت در رختخواب شود آورده شده است:

فشار خون بالا، مانند پره اکلامپسی یا اکلامپسی
تغییرات دهانه رحم، مانند نارسایی دهانه رحم یا افاسمان دهانه رحم
خونریزی واژن
زایمان زودرس
مضرب
سابقه از دست دادن بارداری، مرده زایی یا زایمان زودرس
رشد ضعیف جنین
دیابت بارداری
عوارض جفت، مانند جدا شدن جفت، جفت سرراهی و جفت آکرتا
استراحت در رختخواب چگونه کمک خواهد کرد؟
در بیشتر موارد، استراحت در بستر برای دادن بهترین فرصت به بدن برای عادی شدن استفاده می شود. استراحت در رختخواب برای زنانی که شرایط مربوط به فشار خون بالا دارند به منظور کاهش استرس و کاهش فشار خون استفاده می شود. کار، فعالیت، بلند کردن یا ورزش ممکن است شرایط خاصی را بدتر یا تحریک کند، بنابراین استراحت در بستر ممکن است برای کاهش خونریزی واژینال یا کاهش احتمال زایمان زودرس تجویز شود. استراحت در بستر نیز ممکن است برای کمک به افزایش جریان خون به جفت ضروری باشد.

بهترین وضعیت برای استراحت در رختخواب چیست؟
بهترین موقعیت برای استراحت در رختخواب به وضعیت شما و اینکه ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما در تلاش برای رفع یا پیشگیری از چه عارضه ای است بستگی دارد. در بیشتر موارد، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از شما درخواست می‌کند که به پهلو بخوابید و استراحت کنید، معمولاً با زانوها یا باسن خم شده، و شاید با یک بالش بین زانوهایتان.

آگهی - ادامه مطلب را در زیر بخوانید

ممکن است از شما خواسته شود در حالی که با بالش تکیه داده اید به پشت دراز بکشید یا به پشت دراز بکشید و باسن یا پاها را بالاتر از شانه هایتان قرار دهید.

چگونه می توانم با ناراحتی های استراحت در رختخواب مقابله کنم؟
استراحت در رختخواب باعث می‌شود عضلات شما حالت خود را از دست داده و برخی از مفاصل شما را دردناک کند. دراز کشیدن برای مدت طولانی نیز می تواند گردش خون شما را کاهش دهد. تغییر از یک طرف به سمت دیگر به تحریک عضلات و کاهش فشار کمک می کند.

ورزش برای گردش خون شما مهم است، اما مطمئن شوید که قبل از شروع هر تمرینی با پزشک خود ملاقات کنید.
در زیر تمرینات رایجی که ممکن است استفاده شوند آورده شده است:

فشار دادن توپ های استرس
فشار دادن دست ها و پاها روی تخت
بازوها و پاهای خود را به صورت دایره ای بچرخانید
منقبض کردن یا سفت کردن عضلات بازو و پا
از استفاده از ماهیچه های شکم در هنگام کشش یا ورزش خودداری کنید. باز هم، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین راه ها برای ورزش در شرایط خود مشورت کنید.

"باید" و "نباید" در هنگام استراحت در رختخواب:
"بایدها" و "نبایدها" در طول استراحت در رختخواب بسته به موقعیت شما و دلایلی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما برای استراحت در بستر تجویز می کند، از زن به زن دیگر متفاوت است. مهم است که درک روشنی از آنچه در طول دوره استراحت در رختخواب شما مجاز است به دست آورید.
در بیشتر موارد، استراحت در رختخواب مستلزم آن است که از بلند کردن، ورزش یا هر فعالیت شدید خودداری کنید.

آگهی - ادامه مطلب را در زیر بخوانید

در اینجا لیستی از فعالیت هایی که باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید آمده است:

آشپزی
کارهای سبک
پیاده روی
حمام یا دوش
رانندگی
ورزش
رابطه جنسی
اگر استراحت در رختخواب شما برای مدت طولانی اتفاق می افتد، مهم است که درباره ورزش ها یا فعالیت هایی که مجاز به انجام آنها برای حفظ گردش خون خود هستید، صحبت کنید.

چگونه می توانم بهترین استفاده را از استراحت در رختخواب داشته باشم؟
استراحت در رختخواب ممکن است سرگرم کننده به نظر برسد، اما معمولا برای اکثر زنان چالش برانگیز است، به خصوص اگر برای دوره های طولانی تر باشد.

تعدادی از فعالیت‌ها وجود دارد که می‌توانید انجام دهید تا استراحت در رختخواب خود به تجربه‌ای مثبت‌تر تبدیل شود:

یک ژورنال راه اندازی کنید: روی کاغذ آوردن افکارتان می تواند درمانی باشد و تصور کنید که روزی آنچه را که فکر می کنید و می گذرانید با LO خود به اشتراک بگذارید. چه با آنها به اشتراک بگذارید و چه آن را به عنوان یک مجله خصوصی نگه دارید، این روزها و هفته ها سریعتر از آنچه فکر می کنید می گذرند. می تواند سرگرم کننده باشد که به گذشته نگاه کنید و به یاد بیاورید که چقدر جلو آمده اید.
یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید و اهداف زندگی را تعیین کنید: مطمئنم در مورد قدرت جذب شنیده اید. چه باور داشته باشید که درست است یا نه، همیشه هدف گذاری ایده خوبی است تا بتوانید به آنها برسید. هر چیزی ممکن است. چرا به ستاره ها نمی رسیم؟ اهداف کوتاه مدت قابل دستیابی را تعیین کنید که با اهداف بلندمدت خارق العاده هماهنگ باشد. یک تابلوی چشم انداز برای ایجاد آنچه در زندگی خود می خواهید بسیار عالی است

یک ژورنال راه اندازی کنید: روی کاغذ آوردن افکارتان می تواند درمانی باشد و تصور کنید که روزی آنچه را که فکر می کنید و می گذرانید با LO خود به اشتراک بگذارید. چه با آنها به اشتراک بگذارید و چه آن را به عنوان یک مجله خصوصی نگه دارید، این روزها و هفته ها سریعتر از آنچه فکر می کنید می گذرند. می تواند سرگرم کننده باشد که به گذشته نگاه کنید و به یاد بیاورید که چقدر جلو آمده اید.
یک تابلوی چشم انداز ایجاد کنید و اهداف زندگی را تعیین کنید: مطمئنم در مورد قدرت جذب شنیده اید. چه باور داشته باشید که درست است یا نه، همیشه هدف گذاری ایده خوبی است تا بتوانید به آنها برسید. هر چیزی ممکن است. چرا به ستاره ها نمی رسیم؟ اهداف کوتاه مدت قابل دستیابی را تعیین کنید که با اهداف بلندمدت خارق العاده هماهنگ باشد. یک تابلوی چشم انداز برای ایجاد آنچه می خواهید زندگی شما شبیه به آن باشد عالی است. انتخاب کنید که چقدر می خواهید درآمد داشته باشید، می خواهید شغل شما چگونه باشد، چه ماشینی می خواهید رانندگی کنید و می خواهید خانه شما چگونه باشد. این چند نمونه است. در واقع شما می توانید هر چیزی را روی تابلوی بینایی خود داشته باشید، هر روز به آن نگاه کنید و تصور کنید که داشتن این چیزها چه حسی دارد. شاد و مثبت باشید. متمرکز بمانید و ببینید که چقدر چیزهایی که در ذهن خود قرار داده اید به حقیقت می پیوندند.
استاد Pinterest شوید: اگر قبلاً یک حساب Pinterest رایگان ندارید، این کار را انجام دهید! می توانید تابلوهایی مانند مهد کودک، دستور العمل ها، خانه های رویایی، پروژه های DIY یا ایده های طراحی داخلی ایجاد کنید. برای نام بردن از چند مورد، واقعاً به شما بستگی دارد که چه چیزی را ایجاد و پین کنید. آماده باشید تا تمام خستگی را در ورطه Pinterest از دست بدهید و مطمئن شوید که APA را در Pinterest دنبال کنید!
یک وبلاگ راه اندازی کنید: یک وبلاگ باید علایق شما را منعکس کند تا هرگز مطالبی برای نوشتن در شما خالی نشود. چه کسی می داند که می توانید در نهایت کسب و کار خود را راه اندازی کنید یا به دنیای بزرگ و پردرآمد مامان بلاگر بپیوندید.
به یک انجمن بارداری بپیوندید: بیایید با آن روبرو شویم، هیچ کس نمی داند که شما مانند سایر مادرانی که در آنجا بوده اند یا مادران آینده چه چیزی را تجربه می کنید. در نهایت مادران دیگری را برای به اشتراک گذاشتن تجربیات، مشاوره و امید با آنها پیدا خواهید کرد. حتی ممکن است چند دوست پیدا کنید. چه کسی واقعاً تمام ساعات شب را در مورد بارداری و نوزادان در گوگل جستجو می کند؟
یک برنامه روتین ایجاد کنید: استراحت در رختخواب ممکن است به شما این احساس را بدهد که گویی کنترلی در دست ندارید. یک برنامه روتین ایجاد کنید تا به شما کمک کند کنترل بیشتری بر موقعیت خود داشته باشید. لباس راحتی بپوشید و برای روز برنامه داشته باشید.
سازماندهی ساده: شما در رختخواب گیر کرده اید، اما این یک فرصت عالی برای سازماندهی آلبوم های عکس، ایجاد تغییرات در کتاب های آدرس، به روز رسانی دستور العمل ها، یا کار بر روی پروژه های دیگری است که نیاز به توجه دارند.
به گوگل استراحت دهید: گوگل کردن در تمام روز و شب می تواند منبع استرس باشد، چیزی که باید از آن اجتناب کنید.
با دوستانتان ارتباط برقرار کنید: پس از تولد نوزاد، شما مشغول خواهید بود، بنابراین دیدار با دوستان ممکن است دشوار باشد. از این زمان برای برقراری تماس تلفنی با دوستان خود استفاده کنید.
آماده سازی نوزاد: استراحت در رختخواب به شما فرصتی می دهد تا سازماندهی کنید و برای کودک برنامه ریزی کنید. می توانید برنامه ریزی برای نام نوزاد، ثبت نام نوزاد، وصیت نامه جدید، سرپرستی، بیمه، اعلامیه های نوزاد، یادداشت های تشکر و مسائل مالی را شروع کنید. همچنین می توانید از این زمان برای سفارش اجناس مهد کودک از طریق اینترنت یا تلفن استفاده کنید.
آمادگی های پزشکی: استراحت در بستر همچنین به شما زمان می دهد تا تحقیق کنید و برای مقابله با یک عارضه برنامه ریزی کنید. می توانید آنلاین شوید یا کتاب بخوانید تا بفهمید چگونه می توانید برای رسیدگی به زایمان زودرس یا سایر عوارض آماده باشید.
به دوستان و خانواده اجازه کمک بدهید: خانواده و دوستان شما به شما اهمیت می دهند و علاقه مند هستند که به شما کمک کنند. از درخواست کمک در مورد وعده های غذایی، کارهای خانه یا انجام وظایف نترسید. حتی ممکن است متوجه شوید که افراد تماس می گیرند تا بپرسند چه کمکی می توانند انجام دهند. با داشتن یک لیست "کارها" کار را برای خود آسان تر کنید.
یک متخصص والدین شوید: استراحت در رختخواب فرصتی عالی برای جستجو در اینترنت، خواندن کتاب و مرور مجلات کودک و والدین برای به دست آوردن اطلاعات در مورد والدین فراهم می کند.
اطرافیانتان را دوست داشته باشید: استراحت در رختخواب به اطرافیانتان نیاز دارد که زمان بیشتری را برای کارهای خانگی و فعالیت هایی که معمولاً انجام می دادید اختصاص دهند. این زمان را به انجام کاری برای آنها بپردازید تا قدردانی خود را نشان دهید مانند درست کردن یک کارت، نوشتن نامه یا سفارش یک هدیه خاص.
سازماندهی کنید: محبوس شدن در رختخواب به این معنا نیست که نمی توانید مولد باشید، چه انجام کارهایی برای خانواده، چه خانه یا انجام کاری برای خودتان.
آگهی - ادامه مطلب را در زیر بخوانید

در اینجا یک چک لیست از مواردی است که ممکن است در نزدیکی تخت یا کاناپه بخواهید:

مقدار زیادی آب و تنقلات
تلفن، شارژر، دایرکتوری یا دفترچه آدرس
مجله، خودکار، مداد یا کاغذ
برس، شانه و آینه
کتاب، مجلات، یا سایر مطالب خواندنی
کنترل از راه دور به تلویزیون و VCR
لپتاپ
لوازم آرایشی، سوهان ناخن و غیره

 
سپری کردن بیشترین ساعات شبانه روز در رختخواب 
اعظم اسلامی مجد: از هر 5 زن باردار در جهان، 1 نفر نیاز به استراحت مطلق در طی این دوران دارد. استراحت مطلق یعنی سپری کردن بیشترین ساعات شبانه روز در رختخواب و به حالت درازکش، استراحت مطلق می‌تواند از چند روز تا چند ماه باشد.

معمولا متخصصان و پزشکان به خانم‌های باردار استراحت مطلق را توصیه نمی‌کنند چرا که طبق شواهد و مدارک در اغلب مواقع، استراحت مطلق باعث سلامت بیشتر مادر و جنین نمی‌شود.

خانم‌ها‌یی که مجبور به استراحت مطلق در بارداری می‌شوند، نسبت به این کلمه حساسیت زیادی دارند چرا که معتقدند تحمل این دوره در خانه بدون آنکه فعالیتی داشته باشند، بسیار سخت و طاقت‌فرساست در حالی‌که در استراحت مطلق نیز می‌توان از زمان لذت زیادی برد.

علائمی که منجر به استراحت مطلق می شوند
علائمی مثل خونریزی و انقباضات شدید از مواردی هستند که منجر به استراحت مطلق می‌شوند در طول دوران بارداری پزشک انجام برخی آزمایشات را به بیمار خود توصیه می‌کند نتیجه‌ این آزمایشات و سونوگرافی‌ها نیز می‌توانند منجر به چنین تصمیم‌گیری شوند.

اگر رشد جنین بسیار کم باشد و یا برخی مسائل و مشکلات پزشکی برای او به وجود آمده باشد فعالیت‌های روزمره مادر محدود می‌شود.

در بارداری‌های دو و یا چند قلوئی و نیز مواردی که در آنها احتمال می‌رود. زایمان زودرس رخ دهد، نیز توصیه پزشک استراحت مطلق است.

جفت سرراهی (وقتی جفت در قسمت پایین رحم و یا در دهانه رحم قرار می‌گیرد) نیز نیاز به تجویز دستور استراحت مطلق دارد.

حتی فشارخون بالا در بارداری نیز می‌تواند به استراحت مطلق در بارداری منجر شود.

از آنجا که هر نوع بارداری، با سایر بارداری‌ها می‌تواند فرق داشته باشد تجربه هر زن از استراحت مطلق نیز می‌تواند با دیگر فرق کند.

برخی از خانم‌ها فقط چند هفته نخست بارداری نیاز به استراحت دارند ولی عده‌ای تمام طول بارداری لازم است که استراحت کنند.

استراحت مطلق چه کمکی می‌کند؟
خانم‌ هایی که در طول دوران بارداری فشارخون بالا را تحمل می‌کنند با استراحت مطلق، استرس‌ها و اضطراب‌هایشان کاهش می‌یابد (هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روحی روانی) و همین امر موجب کاهش فشارخون در آنها می‌شود.

خونریزی‌های واژینال نیز می‌توانند در اثر فعالیت‌های روزمره، ورزش کردن، بار سنگین بلند کردن، تشدید شوند ولی با استراحت کردن، این خطرات نیز کاهش می‌یابند. خانم‌هایی که در معرض زایمان زودرس هستند نیز با کاهش فعالیت‌های روزمره خود و البته کاهش استرس، این خطر را تا حدود زیادی رفع می‌کنند. با توجه به شرایط پزشک تصمیم می‌گیرد که آیا مادر نیاز به این شرایط خاص دارد یا خیر.

در زمان استراحت مطلق چه کارهایی را می‌توانید انجام دهید و چه کارهایی را نباید انجام دهید؟ گاهی اوقات پزشک به زن باردار استراحت مطلق را توصیه می‌کند ولی در حدی که می‌تواند بنشیند و راه برود ولی با همسرش ارتباط زناشویی نداشته باشد، ورزش نکند و چیزی بلند نکند، عده‌ای دیگر از خانم‌ها باید فقط در رختخواب باشند و فقط برای غذا خوردن می‌توانند بنشینند و تعدادی نیز باید در بیمارستان بستری شوند چرا که نیاز به مراقبت‌های جدی دارند.

نوع استراحت مطلق هر چه که باشد باید یک نکته اهمیت داده شود، اینکه حتما گاهی اوقات پاها را حرکت دهید تا خون در آنها جریان پیدا کند و لخته خونی ایجاد نشود.
 
به خاطر داشته باشید که حتما این موارد را از پزشک خود سوال کنید:
- آیا می‌توانم به تنهایی حمام بروم؟
- آیا می‌توانم گاهی در آشپزخانه غذای سبکی درست کنم؟
- به هنگام استراحت کردن باید بدانم در چه حالتی باشد؟
- آیا می‌توانم سرکار بروم؟
- هر روز چقدر می‌توانم پیاده‌روی کنم؟
- آیا می‌توانم فعالیت جنسی داشته باشم؟
- برای افزایش گردش خون در بدن، بهتر است چه کارهایی انجام دهم؟

استراحت مطلق همان اندازه که می‌تواند برای برخی از خانم‌های باردار مفید و لازم باشد در برخی مواقع دردسرساز نیز می‌شود.

به غیر از خطر کم‌تحرکی و حتی بی‌تحرکی که به ایجاد لخته خون منجر می‌شود، می‌تواند باعث کاهش سوخت و ساز بدن به وجود آمدن برخی دردها، مشکلات روحی و روانی مثل احساس تنهایی، بی‌حوصلگی و خستگی نیز شود.

در واقع برای استراحت مطلق،‌ هیچ استانداردی تعیین نشده است. سوزش معده، تورم پاها، یبوست،‌ دیابت نیز از سایر عوارض احتمالی استراحت مطلق است.

کاهش فعالیت‌های روزانه منجر به کاهش اشتها نیز می‌شود. کاهش وزن مادر، روی وزن جنین اثر می‌گذارد حتی برخی از خانم‌ها در این شرایط دچار افسردگی می‌شوند.

نوسانات خلقی و روحی روانی همگی از مادر به جنین منتقل می‌شود.

همه خانم‌هایی که پزشک برای آنها استراحت مطلق را توصیه کرده است، باید تمام دوره را تحت نظر پزشک باشند تا از این خطرات احتمالی دور بمانند.
 
چند توصیه
- تا جائیکه ممکن است و خطرآفرین نیست حرکت کنید حرکات بسیار سبک، مخصوصاً در نیمه بالایی بدن، باعث می‌شود که برای زایمان قوی بمانید و بعد از وضع حمل نیز سریع بهبودی پیدا کنید و از نوزادتان مراقبت کنید.

- بدن خود را بکشید. (حرکات کششی) پاها و دستها خود را بکشید ولی حرکاتی که انجام می‌دهید را حتما به پزشک خود بگویید تا با تأیید او باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: