خبر فوری
۱۸:۰۲ - ۰۳ دی ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۹۸

روان، مانند عینک ما است. با یک عینک شکسته نمی‌توان زیبایی‌های دنیا را دید و از آن‌ها لذت برد.روان‌درمانی یا درمان روانشناختی یا صحبت درمانی راهی برای کمک به افرادی است که دچار انواع مختلفی از بیماری های روانی و اختلالات عاطفی هستند. روان درمانی به حذف یا کنترل علائم مشکل زا کمک می کند تا فرد عملکرد بهتری داشته باشد و سلامتی و درمان را بالا ببرد.

شبنم مقتدری عضو سازمان نظام روان شناسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: صحبت با دوستان، نزدیکان تحت عنوان درددل بسیار دیده شده که اتفاق می افتد، اما آسیب‌هایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد مثل اینکه فرد مقابل قضاوت کند یا رازداری را رعایت نکند و آن را به سایرین مطرح کند.نکته حائز اهمیت این است که حتی اگر فرد شنونده خوبی هم باشد، اما اگر راه حل‌هایی که تجربیات خود در زندگی اش بوده است را بیان کند آن‌ها می‌تواند برای فرد آسیب زا باشد و یا حتی مشکل را افزایش دهد.در حوزه مسائل روانشناختی ارائه دادن راه حل نیاز به آگاهی و دانش کامل این حیطه را دارا است ، وقتی افراد غیر متخصص به ارائه راهکار در این زمینه می‌پردازند در واقع از ذهنیت و دیدگاه خودشان به موضوع نگاه می‌کنند پس بیان راه حل توسط فرد غیر متخصص می‌تواند آسیب زا باشد.


چگونه مطلع شویم یک روان شناس دارای مجوز می‌باشد؟


مقتدری گفت:بسیاری افراد دیده شده که برای دریافت خدمات مشاوره وروان شناسی ویا آموزش دراین حوزه آن فرد را از فضای مجازی انتخاب کردند، بدون بررسی اینکه فرد تحصیلات آکادمیک این رشته و پروانه را دارا است یا خیر؟ پس با مراجعه به سایت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره و جست وجوی نام آن روان درمانگر و دیدن شماره نظام او می‌توان مطلع شد که دارای پروانه می‌باشد یا خیر.

آیا در هر زمینه به هر روان درمانگری می‌توان مراجعه کرد؟


روان شناسی علم گسترده‌ای است حتما باید روان درمانگری انتخاب شود که متخصص همان مشکل و همان سن فرد دارای مشکل باشد.مثلا اگر زوجین نیاز به مراجعه داشتند مراجعه به زوج درمانگر لازم است یا اگر مشکل در درون خانواده است خانواده درمانگر و اگر مثلا فرد استرس بالایی دارد نیاز هست که به روان درمانگری که تخصصی در حوزه استرس و اضطراب و اختلال‌های مرتبط با آن فعالیت داشته است، مراجعه کند.


چه زمانی روان شناس ارجاع به روان پزشک را مناسب می‌داند؟


این مدرس دانشگاه گفت:زمانی که متناسب با علائم، شدت، زمان و سایر موارد روان درمانگر نیاز به دارو درمانی در کنار روان درمانی را مناسب بداند ارجاع به روان پزشک صورت می‌گیرد.

به اختصار چند ویژگی روان درمان گر را بیان کنید؟


او افزود:درمانگر باید یک پرسشگر حرفه‌ای به خصوص در جلسه ابتدایی باشد.روان درمانگر مراجع را قضاوت نمی‌کند و او را با هر ارزشی که دارا می‌باشد و همان گونه که هست می‌پذیرد.روان درمانگر مراجع را هدایت می‌کند و مانند یک راهنما مسیر را روشن می‌کند و در این مسیر کنار او می‌باشد، مراجع را به سمت آگاهی سوق می‌دهد و جای مراجع تصمیم گیری نمی‌کند، شیوه صحیح تصمیم گیری را به او می‌آموزد.رواندرمانگر اصل رازداری را رعایت می‌کند.


چه مواردی احتمال ادامه دادن جلسات مراجعه کننده را افزایش می‌دهد؟


این روان درمانگر ادامه داد:اینکه رابطه درمانی بین روان درمانگر و مراجعه کننده شکل گیرد و تشخیص،برنامه ریزی صحیح و اصولی توسط روان درمانگر می‌تواند ازعواملی باشد که جلسات ادامه یابد.


نقش مراجعه کننده در جلسات درمان چیست؟


وی در انتها گفت:اینکه جلسه ابتدایی مشکل یا مشکلات شفاف مطرح گردد و اگر مراجعه کننده دغدغه‌ای دارد بیان کند.جلسات را پیوسته ادامه دهدو انچه روان درمانگر از اوخواسته را انجام دهد.مشکلات بسیاری هستند که شکل گیری آن‌ها از سال قبل شروع شده است و الان مشکلات بسیاری را برای فرد به دنبال داشته است پس متناسب با آن برای درمان زمان نیاز می‌باشدو نمی‌تواند ماننددارویی مثل آنتی بیوتیک سریع عمل کند.یادداشت برداری در جلسه درمان هم از موارد مهم است.

برچسب ها: صحبت کردن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: