خبر فوری
۱۳:۰۰ - ۰۳ دی ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۱۰

یک پزشک عمومی گفت: سنگ کلیه با نام‌های نفرولیتیازیس یا یورولیتیازیس شناخته می‌شود.

به گزارش مد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران دکتر حسین نژادجواد گفت: سنگ کلیه یک مشکل شایع است که به طور تقریبی یک نفر از هر ۵ مرد و یک نفر از هر ۱۰ زن تا سن ۷۰ سالگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ علل ایجاد سنگ کلیه می‌تواند شامل موادی مانند کلسیم، اوکسالات، سیستین یا اسید یوریک با مقادیر بیش از حد در ادرار باشد.

او افزود: همچنین کمبود مایعات مصرفی می‌تواند باعث تشکیل سنگ شود، علائم سنگ کلیه معمولاً زمانی ظاهر می‌شوند که سنگ از کلیه به مجرای ادراری منتقل می‌شود؛ درد یکی از علائم رایج سنگ کلیه است که معمولاً با انسداد مجرای ادراری همراه است و می‌تواند شدت متغیری از درد خفیف تا درد شدید و موقت ایجاد کند.

این پزشک ادامه داد: خون در ادرار (هماتوریا) نیز یکی دیگر از علائمی است که ممکن است دیده شود عوامل خطر ایجاد سنگ کلیه شامل بیماری‌ها، عادات غذایی نامناسب و داروها است همچنین افرادی که یک بار سنگ کلیه داشته‌اند در خطر ابتلا به سنگ کلیه مجدد قرار دارند؛ در صورت عدم درمان مناسب، سنگ کلیه می‌تواند به عوارض جدی منجر شود برای تشخیص سنگ کلی از روش‌های تصویربرداری مانند سی‌تی‌اسکن و سونوگرافی استفاده می‌شود.

نژادجواد بیان کرد: درمان سنگ کلیه بستگی به اندازه و موقعیت سنگ دارد؛ اگر سنگ کوچک باشد و احتمال عبور آن وجود داشته باشد، ممکن است از درمان در خانه استفاده شود، اما در موارد شدیدتر، نیاز به درمان در بیمارستان با داروهای درد قوی و مایعات وریدی ممکن است باشد.

او مطرح کرد: اگر سنگ به اندازه کافی بزرگ نباشد و قابلیت عبور نداشته باشد، روش‌های کم‌تهاجمی مانند لیتوتریپسی شوکی (SWL) یا اورتروسکوپی ممکن است مورد استفاده قرار گیرند؛ پس از تجربه سنگ کلیه، احتمال ایجاد سنگ دیگر افزایش می‌یابد.

نژادجواد گفت: پزشک ممکن است از آنالیز سنگ‌های دفع شده، تست‌های ادرار ۲۴ ساعته و سایر تست‌ها استفاده کند تا عوامل خطر را ارزیابی کند؛ افراد ممکن است به تغییر در رژیم غذایی، افزایش مصرف مایعات و یا استفاده از داروهای پیشگیری موجه توسط پزشک خود مشاوره شوند.

برچسب ها: سنگ کلیه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: