خبر فوری
۱۳:۰۰ - ۲۵ آذر ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۵۶

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز سرطان‌ها در کشور، گفت: تقریبا سالانه در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد.

به گزارش مد نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد علل مرگ و میر در کشور ما بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: سالانه ۳۵۰ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که حدود ۲۵۰ هزار مورد به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که در این میان سرطان‌ها رتبه سوم بروز مرگ و میرهای غیرواگیر ( ۱۰ تا ۱۵ درصد از مرگ‌ها) را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته وی، سالانه حدود ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در کشور رخ می‌دهد.وی با بیان اینکه میزان موارد جدید سالانه بروز سرطان‌ها در کشور ۱۸۰ مورد به ازای هر یکصدهزار نفر جمعیت است، ‌ اظهار کرد: تقریبا سالانه در کشور حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان اتفاق می‌افتد.به گفته اعتماد، سرطان‌های پستان، روده بزرگ، پروستات و ریه جزو سرطان‌های شایع در کشور هستند.


وی در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش بروز سرطان‌های مرتبط با دستگاه گوارش، توضیح داد: متاسفانه ۴۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی ناکافی دارند که این فعالیت ناکافی در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. از سوی دیگر مصرف دخانیات در جمعیت بالای ۳۰ سال کشور حدود ۱۲ درصد در آقایان و ۱.۵ درصد در خانم‌ها متفاوت است.

در کنار همه این موارد همچنین باید بدانیم که سالمندی و افزایش سن هم افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله سرطان‌ها می‌کند. در این بین پایین بودن مصرف میوه‌ها و سبزیجات نیز موثر است.مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: وزارت بهداشت از سال‌های اخیر برنامه غربالگری سرطان روده بزرگ و پستان را در دستور کار قرار داده است که خدمات شناسایی و غربالگری اولیه به شکل کاملا رایگان در نظام شبکه انجام می‌شود. به گفته وی، در خصوص سرطان روده بزرگ اگر اقدامات پیشگیری کننده به موقع انجام شود اثرات قطعی درمانی خواهد داشت.


او موفق‌ترین مداخله برای تشخیص سرطان را مربوط به سرطان روده بزرگ دانست و گفت: اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام گیرد، بیمار کامل بهبود می‌یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله‌ای است که شبیه واکسن زدن عمل می‌کند و فرد در برابر این سرطان بیمه می‌شود.
اعتماد یادآور شد: تشخیص و مداخله برای این سرطان که به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی انجام می‌پذیرد به طور موثر از عوارض، ناتوانی‌های ناشی از بیماری و فوت بیماران جلوگیری کرده و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می دهد.

برچسب ها: سرطان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: