خبر فوری
۱۰:۰۲ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۸۳
کارشناس سلامت دهان و دندان عنوان کرد؛

کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بر اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بهناز ولی زاده، بارداری را روندی طبیعی در زندگی زنان عنوان کرد که با تغییراتی در بدن از جمله دهان و دندان همراه است.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری و تأثیر آن بر سلامت مادر و جنین گفت: مادران باردار نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض خطر ابتلاء به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه (پریودنتال) قرار دارند.

این کارشناس سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به نتایج تحقیقات گفت: تغییرات هورمونی و تغذیه‌ای در دوران بارداری از جمله افزایش اسیدیته دهان، تهوع و استفراغ صبحگاهی و التهاب لثه در دوران بارداری به گونه‌ای است که زمینه ابتلای بیشتر به پوسیدگی دندانی را در مادر باردار فراهم می‌کند.

ولی زاده، علاقه وافر مادران باردار به مصرف شیرینی‌ها یا ترشی‌ها را به عنوان یکی از عوامل پوسیدگی دندان برشمرد و خاطرنشان کرد: تمایل به مصرف مکرر این مواد دندان‌ها را در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار می‌دهد.

وی یادآور شد: مادران باردار به دلیل کم‌حوصلگی و مصرف مکرر مواد غذایی توجه کمتری به بهداشت دهان و دندان دارند. در دوران بارداری به ویژه ماه‌های آخر به دلیل کاهش ظرفیت معده، مقادیر کمتر ولی دفعات بیشتری غذا می‌خورند و ممکن است کمتر مسواک بزنند. بنابراین امکان تشکیل پلاک میکروبی که عامل پوسیدگی دندان است در آنان افزایش می‌یابد.

به گفته ولی زاده، نتایج مطالعات نشان داده که التهاب لثه در دوران بارداری می‌تواند عامل خطری برای ایجاد زایمان زودرس و تولد نوزاد کم وزن باشد.

وی با تاکید بر اهمیت مراقبت از دهان و دندان در سه ماهه اول بارداری گفت: در این دوران به دلیل تغییرات حس چشایی و افزایش رفلکس معده، تهوع و استفراغ صبحگاهی و استفراغ‌های مکرر سطوح دندان متناوبا در معرض اسید قرار می‌گیرند. این اسید می‌تواند بافت سخت دندان را حل کرده و باعث پوسیدگی آن شود.

ولی زاده به مادران بارداری که دچار استفراغ هستند، توصیه کرد: بعد از استفراغ دهان را با آب بشویند زیرا این کار به شست و شوی اسید معده از فضای دهان کمک می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل اندام‌ها و تکامل جنین در سه ماهه اول بارداری، خاطرنشان کرد: بهتر است درمان‌های دندانپزشکی طولانی مدت در این دوره انجام نشود.

این کارشناس سلامت دهان و دندان گفت: مادران باردار در سه ماهه دوم بارداری راحت‌تر می‌توانند روی صندلی دندانپزشکی قرار گیرند بنابراین این دوران بهترین زمان برای انجام درمان‌های دندانپزشکی در طول بارداری به شمار می‌آید.

وی با اشاره به اینکه گاهی در دوران بارداری شاهد افزایش موضعی بافت لثه هستیم که تومور حاملگی نامیده می‌شود به مادران باردار توصیه کرد: هرگونه تغییر بافت دهان حتماً باید توسط دندانپزشک ویزیت شود.

ولی زاده یادآور شد: تومور حاملگی، سرطانی نیست و عموماً فاقد درد است و معمولاً پس از حاملگی نیز برطرف می‌شود.

وی با اشاره به افزایش وزن مادر در سه ماهه آخر بارداری، گفت: مادران باردار نمی‌توانند مدت زیادی در حالت خوابیده به پشت روی صندلی قرار گیرند، بنابراین در این دوره بهتر است فقط درمان‌های کوتاه مدت و اورژانسی دندانپزشکی برای وی انجام شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: