خبر فوری
۰۴:۳۱ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۷۵
در کنگره سلامت در اربعین مطرح شد؛

یکی از گروه هایی که در پیاده روی اربعین حضور دارند، افراد معلول هستند که می بایست نسبت به سلامت آنها، نکاتی را مورد توجه قرار داد

به گزارش خبرگزاری مهر، آرزو دهقانی دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت‌ها و زهرا اسکندری عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز و متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها، با ارائه یک کار پژوهشی مشترک، در سومین کنگره سلامت در اربعین، توجه به حضور معلولین در پیاده روی اربعین را مورد تاکید قرار دادند.

در این پژوهش مشترک آمده است: تجمعات انبوه در اماکن مذهبی، ورزشی، جشنواره‌های موسیقی، گردهمایی‌های سیاسی و سایر رویدادها، از نظر پیچیدگی و تقاضا برای مدیریت خدمات پزشکی متفاوت هستند و در صورت عدم مقابله با خطرات سلامتی، می‌تواند منجر به تلفات جانی، معیشتی و سلامتی شوند.

معلولین جز گروه‌های آسیب‌پذیرترند و به دلیل شرایط خاص خود نسبت به سایرین نیاز به مراقبت‌های پزشکی بیشتری دارند، اما معمولاً از پوشش خدمات سلامت کمتری برخوردار و با موانع بیشتری در دسترسی به این خدمات روبه‌رو هستند که در نتیجه پیامدهای نامناسبی برای سلامت آنان در پی دارد.

با توجه به محدودیت‌های معلولین در دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی در شرایط عادی، حضور در تجمعات انبوه بدون در نظر گرفتن نیازهای این گروه آسیب پذیر می‌تواند سلامت آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

در پژوهش انجام شده توسط تیم علمی و پژوهشی نکات مختلفی برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت توسط معلولان احصا شد.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاستگذاران، برقراری عدالت در سلامت و دسترسی آسان به خدمات سلامت است، بررسی چند بعدی عوامل مؤثر دسترسی عادلانه معلولین به خدمات سلامت، ضروری است. پیامد مثبت این پژوهش می‌تواند راه‌های جدید سیاستگذاری و مدیریت برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت در تجمعات انبوه برای معلولین به ویژه در پیاده روی عظیم اربعین حسینی فراهم کند.

نیروی انسانی کامل تخصصی و یا همراه جهت کمک به معلولین، دارو و تجهیزات درمانی و حرکتی، زیرساخت‌ها و منابع مالی تأمین شوند.

ساز و کارهای مشخص و نظام مند برای نام نویسی، غربالگری، آموزش، ارتباطات و ارائه خدمات به معلولین باید مد نظر مسئولین بوده و برنامه ریزی همه جانبه در این حیطه صورت گیرد.

جهت ارائه خدمات سلامت بهتر به معلولین در پیاده روی اربعین باید هماهنگی در سطوح بین سازمانی، درون سازمانی، عمومی و بین الملی تقویت شود. همچنین باید ارائه خدمات درمانی، خدمات بهداشتی، ایمنی مد نظر مسئولین برنامه ریزی و اجرایی قرار گیرد.

افراد معلول می‌توانند با توجه به شرایط فیزیکی خود از رژیم غذایی سبک استفاده کنند.

حتماً قبل از سفر در مورد رژیم غذایی و مکمل‌های دارویی با متخصص تغذیه مشورت کنند.

بهتر است در طول سفر کالری مناسب مصرف کنند و همچنین از بهداشت مواد غذایی قبل از مصرف اطمینان حاصل نمایند.

به دلیل گرمای بالا حتماً مایعات کافی به خصوص آب بنوشند.

افراد دارای معلولیت جسمی بهتر است بعد از هر ۳۰ دقیقه تا یک ساعت پیاده‌روی، حداقل ۱۰ دقیقه استراحت کنند.

معلولین حتماً باید از پوشش و کفش مناسب استفاده کنند، تا از افتادن و لغزیدن افراد معلول در پیاده روی طولانی جلوگیری کند.

پوشیدن لباس راحت و آزاد و نخی در هوای گرم و در پیاده روی طولانی از گرمازدگی پیشگیری می‌کند.

بهداشت فردی باید با دقت توسط افراد معلول رعایت شود.

شستن دست‌ها قبل از مصرف مواد غذایی و بعد از استفاده از توالت‌های عمومی ضروری است.

داروهای تجویزی پزشک و آخرین نسخه دارویی را نیز باید به همراه داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: