خبر فوری
۱۷:۳۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۷۵
مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، در واکنش به مشکلات شرکت های تولید سرُم در کشور، به پیشنهاد وزارت بهداشت برای پیش خرید محصولات شرکت ها اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پیکان پور، در جلسه بازخوانی و بررسی مسائل و مشکلات شرکت‌های تولید کننده سرم که در محل سندیکای صاحبان داروهای انسانی ایران تشکیل شده بود، گفت: برای حل مشکل تأمین مواد از پتروشیمی تصمیم گرفته شد از سوی سازمان غذا و دارو مکاتباتی صورت گیرد تا بتوان خط مستقیم برای خرید مواد اولیه شرکت‌های دارویی در نظر گرفت.

وی در خصوص صادرات سرم افزود: باید به یک برنامه‌ریزی مشترک برسیم و ظرفیت تولید شرکتی که درخواست صادرات دارد صورتجلسه شود و آن شرکت متعهد شود در صورتی که به تولید بیش از نیاز داخل رسید بتواند درصدی از آن برای صادرات در نظر گرفته شود.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در خصوص قیمت‌گذاری نیز گفت: در نظر داریم برای فرآورده‌های ضروری در دو مرحله قیمت‌گذاری داشته باشیم و در ابتدای سال مرحله اول را انجام دهیم تا مشکلی بابت تولید آنها نداشته باشیم و در فرجه مناسبت‌تری قیمت را اصلاح کنیم.

مدیرکل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه سازمان با کمک سندیکا به سمت جذب حمایت‌های کلان رفته است، افزود: به عنوان مثال با تلاش‌ها و پیگیری‌های مداوم در حال حاضر بازه زمانی درخواست و تخصیص ارز بسیار کاهش یافت و تسهیلات ارزی کوتاه‌مدت ۵ ماهه را داریم.

پیکان‌پور در ادامه گفت: با توجه به شروع تابستان و در پیش داشتن اربعین حسینی و بعد از آن شروع فصل پاییز که همواره دچار پیک آنفلوانزا می‌شویم، مصرف سرُم به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و با توجه به شکل‌گیری اقتصاد مبتنی بر تجویز سرم در مطب‌ها و درمانگاه‌ها، باید دپوی قابل قبولی در این مورد داشته باشیم و نیاز به یک برنامه‌ریزی مشترک وجود دارد.

وی با اشاره به صحبت‌های خود با وزیر بهداشت در خصوص نقدینگی شرکت‌ها گفت: وزیر بهداشت اعلام کرد می‌توان از منابع در دسترس وزارت بهداشت خرید عمده‌ای از شرکت‌ها داشت تا بتوانیم تزریق نقدینگی به شرکت‌ها داشته باشیم. با این اتفاق وزارت بهداشت با شرکت‌ها طرف قرارداد می‌شود و محصولات آنها را پیش خرید می‌کند که البته مشروط بر این است آن شرکت بتواند متناسب با برنامه مشخصی افزایش ظرفیت تولید دهد.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد کمبود فضای انبار شرکت‌ها برای دپوی محصولات نیز افزود: برای رفع مشکل فضای فیزیکی طبق پیشنهاد نهادهای نظامی و انبارهای ارتش، می‌توانیم از ظرفیت‌های خالی آنها به صورت اورژانسی استفاده کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: