خبر فوری
۰۶:۵۹ - ۳۱ تير ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۲۴۶
مهر بررسی می کند؛

تولید کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور، نسبت به قیمت های نجومی کالاهای وارداتی مشابه تولید داخل، به شدت گلایه دارند و معتقدند این نوع سیاست ها، تبعات ناگواری به دنبال دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سهم تولیدات داخلی از بازار تجهیزات پزشکی در مقایسه با واردات، حدود ۴۰ درصد است. این موضوع نشان می‌دهد ما نمی‌توانیم از واردات کالاهای پزشکی مورد نیاز که تولید داخل ندارند، چشم پوشی کنیم. اما، موضوعی که باعث دلخوری و دلسردی تولید کنندگان داخلی شده است، تبعیض‌هایی است که نسبت به آنها روا می‌شود.

آن طور که تولید کنندگان داخلی عنوان می‌کنند، هرگز مخالف واردات تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور نیستند؛ اما معتقدند نباید کالاهایی وارد شور که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود و قابلیت رقابت و حتی صادرات را نیز دارند.

در همین حال، گلایه دیگری که تولید کنندگان داخلی از اداره کل تجهیزات پزشکی دارند، نحوه نظارت بر قیمت کالاهای وارداتی است.

تبعیض در فاکتور کالاهای وارداتی

عباس رجبی رئیس کارگروه ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به موضوع قیمت گذاری تجهیزات و ملزومات پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حوزه تولیدات ارتوپدی، سه سال است که هیچ افزایش قیمتی نداشته ایم.

وی با اشاره به تبعیض‌هایی که در قیمت گذاری تجهیزات پزشکی تولید داخل و وارداتی وجود دارد، افزود: متأسفانه آن کالاهایی که نباید وارد می‌شد، وارد شده و با قیمت‌های خیلی نجومی در بیمارستان‌ها مصرف می‌شود.

رجبی در همین زمینه به واردات ایمپلنت ستون فقرات اشاره کرد و گفت: حداکثر قیمت تمام شده برای واردات این کالا با ارز نیمایی، ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان است که با قیمت ۱۱۷ میلیون فاکتور شده است.

این تولید کننده تجهیزات ارتوپدی تاکید کرد: در کالاهای ارتوپدی، تروما و ستون فقرات، نه تنها از واردات بی نیاز هستیم که حتی تکنولوژی‌های روز دنیا در تولیدات داخلی به کار گرفته می‌شود، اما می‌بینیم که همچنان؛ مجوز واردات به این کالاها داده می‌شود.

رجبی با انتقاد شدید از عدم نظارت بر روند صدور مجوزهای واردات در برخی تجهیزات و ملزومات پزشکی، اظهار داشت: قیمت یک قطعه مربوط به تجهیزات پزشکی ستون فقرات، برای تولید داخل ۱۵۰ هزار تومان و برای همان قطعه وارداتی، ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فاکتور شده است.

وی از پروتز به عنوان خط قرمز در تجهیزات ارتوپدی نام برد و گفت: با توجه به اینکه پلی اتیلن وارد گمرک نشده است، در نتیجه در تولید پروتز زانو دچار مشکل هستیم و این موضوع به مدیریت سابق در این عرصه باز می‌گردد.

رئیس کارگروه ارتوپدی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، با اعلام اینکه برای پروتز زانو و لگن ارز ترجیحی داده می‌شود، افزود: برای تولید کننده ۲۰۰ یورو و برای وارد کننده تا ۱۰۰۰ یورو ارز ترجیحی می‌دهند. در سایر تجهیزات ارتوپدی، ارز نیمایی اختصاص می‌دهند.

انگیزه را از تولید کننده می‌گیرند

در همین حال، عبدالله مستعلی پور تولید کننده اقلام مصرفی بیمارستان‌ها، در گفتگو با خبرنگار مهر، اعمال سیاست‌های نادرست در حوزه تجهیزات پزشکی را عامل کوچ تولید کنندگان داخلی دانست و گفت: نحوه قیمت گذاری ها به گونه‌ای است که انگیزه را از تولید کننده می‌گیرد و باعث می‌شود برای فعالیت در حرفه خود، بی انگیزه شوند.

وی با اشاره به هزینه‌های تولید تجهیزات پزشکی و حداقل سود فروش، افزود: در چنین شرایطی، تولید کننده به این فکر می‌افتد که سرمایه خودش را نزد بانک بسپارد و بدون هیچ گونه نگرانی و دغدغه‌ای، سود سرمایه خود را بگیرد.

مستعلی پور ادامه داد: البته با در پیش گرفتن این تفکر، شاهد بیکاری نیروهایی خواهیم بود که در این صنف مشغول کار هستند و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: وقتی انگیزه‌ای برای تولید کننده نباشد، قطعاً به فکر کوچ می‌افتد و این موضوع، تبعات زیانباری دارد.

مستعلی پور گفت: انتظار می‌رود قیمت گذاری ها واقعی شود تا تولید کننده انگیز کار داشته باشد.

وی همچنین از عدم دسترسی به آمار واقعی واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی انتقاد کرد و افزود: ما هنوز نتوانسته ایم به این آمار دست پیدا کنیم‌.

ضرورت حمایت از تولید کننده داخلی

وحید اسکوئی تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی، در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: در کشورهای دیگر برای حمایت از تولید کننده، قوانین تشویقی می‌گذارند؛ مثلاً در ترکیه دولت در قبال استخدام نیرو در شرکت‌های تجهیزات پزشکی، بیمه تعدادی از نیروهای استخدامی را رایگان تقبل می‌کند. همچنین، برای تولیدات جدید، کارشناس ارزیابی می‌فرستد و وام‌های بلاعوض می‌دهد.

وی افزود: این قبیل کمک‌ها و حمایت، باعث می‌شود کالای تولیدی ارزان تمام شود. در حالی که در کشور ما، به هر طریق ممکن، سعی می‌کنند مالیات بیشتری بگیرند و در نهایت قیمت محصول نهایی بالا می‌رود.

اسکوئی ادامه داد: با اهرم فشار نمی‌شود به سمت قیمت گذاری واقعی رفت و در نتیجه آن، شاهد تضعیف شرکت‌های تولیدی هستیم. البته برخی شرکت‌ها در یک رقابت ناسالم، با امتیازهایی که دریافت می‌کنند؛ باعث می‌شود کالای من گران‌تر از کالای او تمام شود و این موضوع باعث چالش در بازار تجهیزات پزشکی شده است.

وی با عنوان این مطلب که ما مخالف واردات نیستیم، گفت: آن دسته از کالاهای پزشکی که تولید داخل جواب نمی‌دهد، باید با کار کارشناسی از محل واردات تأمین شود.

واکنش مدیرکل تجهیزات پزشکی به قیمت گذاری ها

جلال غفارزاده مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با قیمت گذاری ملزومات مصرفی مشمول ارز نیمایی و ۴۲۰۰ تومانی، نکاتی را متذکر شد.

وی در ابتدا به تقسیم بندی قیمت گذاری ملزومات پزشکی مصرفی در فاز اول اشاره کرد و گفت: قسمت اول، ملزومات مصرفی وارداتی مشمول ارز نیمایی بود. بعد از آن، بلافاصله قیمت گذاری مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی و همزمان قیمت گذاری اقلام تولید داخل شروع شد.

غفارزاده ادامه داد: رویکرد و مسیر قیمت گذاری در اداره کل تجهیزات پزشکی، حمایت از تولید داخل است.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که برای اولین بار قاعده گذاشته شده و دیگر به شکل موردی نسبت به قیمت گذاری اقدام نخواهد شد، گفت: قواعد کلی و ضرایب مربوطه در قیمت گذاری، در چندین جلسه کمیسیون قیمت گذاری لحاظ شد و بر اساس آن، قیمت گذاری ها صورت گرفت و در سایت سازمان بارگذاری شد.

وی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت‌های ملزومات مصرفی، افزود: اگر اعتراضی هم باشد، به آنها رسیدگی خواهد شد.

غفارزاده بر اهمیت رعایت توازن در قیمت گذاری ها تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ملاحظات بر مبنای قیمت‌های پایه ارزی و قیمت گذاری ریالی صورت گرفته است، در نهایت اگر اعتراضی باشد، رسیدگی می‌شود.

وی ادامه داد: پذیرش اعتراضات با مستندات، به خصوص آنها که اولویت دار است، انجام خواهد شد.

غفارزاده تاکید کرد: امیدواریم در روند قیمت گذاری ملزومات مشمول ارز ترجیحی و کل قیمت گذاری ها، رویکرد عدالت محور با رعایت حق و حقوق تولید کننده، وارد کننده و مصرف کننده، صورت بگیرد.

مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، با اشاره به رویکرد جدید اداره کل در قیمت گذاری ها، افزود: ما به دنبال اجرای یک الگو و مدل جدید از قیمت گذاری ها هستیم که با اطلاع رسانی خوب و همراهی و تعامل دست اندرکاران و ذی نفعان؛ به طور کامل و یکپارچه، قیمت گذاری را انجام دهیم که نقطه تحول قابل توجهی در بحث قیمت گذاری و مصرف ملزومات پزشکی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: