خبر فوری
۲۳:۳۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۱۰

آرات حسینی، کودک ۱۰‌ساله‌ای که خیلی زود وارد دنیای ورزش حرفه‌ای شد، با چالش‌های زیادی در این مسیر دست‌وپنجه نرم کرده و می‌کند. اواخر سال ۱۴۰۱، باشگاه سپاهان اعلام کرد از این پس وی در آکادمی سپاهان به فعالیت می‌پردازد؛ اما با گذشت دو ماه از این اتفاق، ظاهرا این همکاری میان باشگاه و خانواده آرات به خوبی پیش نرفته و طرفین به توافق نرسیده‌اند و ۱۸ اردیبهشت نیز پدر آرات در صفحه اینستاگرام خود، پایان حضور پسرش در این باشگاه را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز ساعاتی بعد از کنایه تند پدر آرات حسینی، چهره معروف اینستاگرامی، در خصوص جدایی او از سپاهان، مدیر آکادمی زردپوشان اصفهانی در اظهاراتی جدید به این اظهارات پاسخ داده و تمرینات انفرادی او را «خطر برای سلامتی» آرات دانسته است.

او همچنین از نگاه غیرحرفه‌ای پدر آرات انتقاد کرد و گفت فشاری که او بر فرزندش ایجاد کرده باعث شده آرات در موقعیتی قرار بگیرد که از انگلیس به ایران برگردد.

مدیر آکادمی سپاهان همچنین ادعا کرده که پدر او درخواست یک خانه مبله بزرگ و ۴۰ میلیون تومان دستمزد ماهیانه و تغذیه موردنظر خودش را کرده بود و همچنین خارج از زمان تمرین تیمی، تمرینات شخصی عجیب برای آرات می‌گذاشت.

مصاحبه محمدعلی بصیریان را که با ورزش سه گفتگو کرده در ادامه می‌خوانید:

محمد علی بصیریان مدعی شد در ورزش حرفه‌ای معمولا قرارداد با بازیکنی بسته می‌شود که حرفه‌ای باشد و یک بازیکن حرفه‌ای قطعا بدون قرارداد در یک سیستم نخواهد بود، آرات از نظر شما بازیکن حرفه‌ای محسوب می‌شود؟ این بازیکن حرفه‌ای محسوب نمی‌شود.

وی افزود : آرات یک استعداد است و از طرف آقای برومند یکی از مربیان ایرانی به ما معرفی شد که علاقه‌مند است به باشگاه سپاهان بیاید، باشگاه گفت، چون یک استعداد ورزشی است، ما از او حمایت می‌کنیم، هماهنگ کنید که به اینجا بیاید تا از طریق باشگاه بتوانیم خدمات لازم را به او بدهیم، چون یک استعداد است و باید از او حمایت شود.

برای عقد قرارداد نیاز بود دو طرف بنشینند مسائل را بررسی کنند تا به یک نتیجه برسند. دو نگاه وجود داشت، نگاه ما حمایت از آرات بود، ولی نگاه پدر متفاوت بود. حرف‌های او ضد و نقیض است. من یک استوری از ایشان دارم که بسیار از باشگاه سپاهان تشکر کردند که رفتار و برخورد خوبی با آن‌ها داشتیم، اسکان و امکانات خوب در اختیارشان قرار دادیم و حالا حرف‌های دیگری می‌زنند، این حرف‌ها ضد و نقیض است، اگر شرایط بد بوده پس آن استوری برای چه بوده؟

بصیریان در ادامه گفت : ایشان آمدند به ما مراجعه کردند که علاقه دارند در باشگاه سپاهان باشند، باشگاه سپاهان هم با روی باز پذیرفت؛ با حضور آرات و پدرش در ورزشگاه نقش جهان جلسه گذاشتیم، مدیریت در آن جلسه از حضور آرات در سپاهان استقبال و اعلام حمایت کردند. بعد از این اتفاقات خانواده حسینی به سفر رفتند و بعد از برگشت پدر، قرارداد طبق مذاکرات قبلی آماده شده بود؛ ولی پدر آرات حاضر به امضای قرارداد نشد و گفت این اقداماتی که در نظر گرفته‌اید برای من بسیار کم است و من قرارداد را امضا نمی‌کنم.


مدیر آکادمی سپاهان با بیان ا ینکه :« پدر آرات گفت یک محل اقامت برای ما در نظر بگیرید؛ ما هم در محل اقامتی که ورزشکاران حرفه‌ای ما اسکان دارند، سرمربی تیم هندبال بزرگسالان، سرمربی تیم والیبال بزرگسالان، بعضی بازیکنان فوتبال بزرگسالان آنجا اسکان دارند به ایشان اسکان دادیم. ایشان کاخ می‌خواستند که من نمی‌توانستم کاخ در اختیارشان بگذارم. ایشان آمدند و درخواست عجیب و غریبی داشتند، به ما گفتند یک خانه مبله کامل و بزرگ که بتوانم مهمانانمان را پذیرایی کنم بدهید، پول غذا و ماهانه ۴۰ میلیون تومان به من بدهید، همه امکانات برای آموزش بچه در اختیارم قرار دهید.» خاطر نشان کرد :« باشگاه یک مبلغ ماهانه در نظر گرفته بود، مکانی برای اسکان و تمامی هزینه‌های آموزشی از جمله روانشناس، کارشناس تغذیه، مربی اختصاصی، مربی بدنسازی، تست‌های پزشکی، اقدامات پزشکی و سلامت در اختیارشان قرار دادیم که ایشان با این مبلغ مخالف بودند.

بصیریان با بیان اینکه پدر آرات به پسرش نگاه بیزینسی دارد افزود باشگاه مبلغ موردنظر پدر آرات را از جنبه حمایتی خارج می‌داند. معتقد است این مبلغ پیشنهادی جنبه بیزنسی دارد و مشخص است پدر نگاه بیزینسی به فرزند خود دارد، ضمن اینکه در مدتی که آرات اینجا بود مشاوره‌های مختلفی انجام دادیم و متوجه شدیم بچه بسیار تحت فشار است و احتمال ایجاد خطر برای بچه و باشگاه زیاد بود و احساس می‌کنیم در انگلیس هم همین مسئله بود و برای همین به ایران آمدند که امیدوارم اینگونه نباشد.»

مدیر آکادمی سپاهان همچنین گفته : این بچه وقتی سر تمرین می‌آمد، می‌دیدیم که دست روی سینه‌اش می‌گذارد، به نظر می‌رسید خسته است و تحت فشار تمرینی سنگین قرار داشت.چند بار ما دیدیم که بدون هماهنگی با مربی و ما صبح این بچه را به ورزشگاه می‌آوردند و هوازی با او کار می‌کردند، بدون اینکه به مربی بدنساز گفته باشند و با باشگاه هماهنگ کرده باشند. این رفتارها را با این بچه داشتند و خطرناک بود و ممکن بود اتفاقی برای این بچه بیفتد. وقتی در قالب قرار نمی‌گرفتند، احتمال اینکه این مسئولیت (به خطر افتادن سلامتی آرات) به گردن باشگاه بیفتد وجود داشت.

بصیریان گفته که با بررسی‌ای که روی آن انجام شد استعداد فوتبالی خاصی ندارد و استعداد او در حوزه حرکات نمایشی ورزشی است. این بچه پاک و معصوم و سالم جز ورزش چیزی نمی‌خواهد. ولی استفاده ابزاری از او می‌شود. نمی‌توانیم به عنوان بازیکن فوتبالیست به او نگاه کنیم ، چون هنوز به سنی نرسیده که تشخیص پوزیشن برایش انجام شود.

* صفحات رشد او بسته شده، نگرانیم
با فشارهایی که به آرات آمده صفحات رشد او بسته شده است. آرات بچگی و بازیگوشی نکرده و از نظر ذهنی با همه بچه‌ها کاملا متفاوت است. من دلم برای این بچه می‌سوزد، آرزو داشتم در این باشگاه بود و به او خدمت می‌کردم، تمام تلاشم را کردم که هر کاری می‌توانم برای این بچه انجام دهم، ولی مسائل پدرش اجازه نداد این همکاری شکل بگیرد. فشار تمرینی بالا باعث شده صفحات رشد بچه بسته شود. این بچه نیاز دارد تمریناتش تغییر کند تا بتواند رشد کند.

حالا در پی این قطع همکاری و در همین‌ زمینه دکتر حسن کیا، حقوق‌دان و وکیل پایه‌یک دادگستری، در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار کرد: «درصورتی‌که ثابت شود ولی قهری نسبت به کودک خود به هر دلیلی مصلحت را رعایت نکرده، عزل خواهد شد و دادگاه یک فرد صالح و شایسته را جایگزین آن خواهد کرد.

این مسئله در مورد آرات و پدرش که رابطه آنها رابطه طفل و ولی تلقی می‌شود نیز صدق می‌کند. قانون‌گذار رفتار خلاف قانون ولی نسبت به طفل را جرم‌انگاری کرده و برای این امر مجازات در نظر گرفته است. بهره‌کشی اقتصادی، ممانعت از تحصیل، اعمال فشار و اجبار برای انجام عملی خارج از عرف، انتشار تصاویر مستهجن از کودک یا اموری از این دست، مجازات در بر دارد».

با توجه به شرایط موجود برای آرات و فشاری که از جانب پدر بر او وارد است، از منظر قانونی آیا این امکان وجود دارد که نهاد یا اشخاصی وارد عمل شوند و بتوانند این اختیارات را از پدر سلب کنند؟

به‌طور کلی اطفال و کسانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند، تحت ولایت قهری پدر یا جد پدری قرار دارند که این اصل هم در فقه ما و هم در قانون مدنی ما حاکم است. در گذشته اگر ولی قهری مصلحت طفل را رعایت نمی‌کرد، ضمّ امین صورت می‌گرفت؛ یعنی دادگاه، شخصی را تحت عنوان امین، جهت اداره اموال و دیگر امور فرد محجور، به ولی قهری ضمیمه می‌کرد و امکان عزل ولی قهری در قانون مدنی پیش‌بینی نشده بود. اما بعدها به واسطه اصلاحاتی که در سال ۱۳۷۹ در قانون مدنی صورت گرفت، برای نخستین‌ بار امکان عزل ولی قهری نیز پیش‌بینی شد که بر اساس آن می‌توان ولی قهری (پدر) را از ولایت و سرپرستی عزل کرد.

این اصلاح، گامی رو به به جلو است؛ چراکه اگر ولی قهری نسبت به کودک خود به هر دلیلی (از لحاظ حقوقی، مالی، تعلیم و تربیت یا ارتکاب جرمی در حق فرزند) مصلحت را رعایت نکند و امکان اثبات فراهم باشد، ولی قهری برکنار خواهد شد و دادگاه یک فرد صالح و شایسته را جایگزین او خواهد کرد.

در این قانون بسیاری از کژرفتاری‌هایی که توسط والدین یا اشخاص ثالث ممکن است در قبال اطفال صورت بگیرد، نظیر بی‌توجهی و سهل‌انگاری در وظایفی که ولی نسبت به طفل دارد و سوء‌رفتارهایی که سلامت جسمی، روانی یا اجتماعی طفل و نوجوان را در معرض خطر قرار می‌دهد، غیرقانونی است. مورد دیگری که در این قانون به آن اشاره شده، «بهره‌کشی اقتصادی» است که به زعم من این اصل در مورد فوق‌الذکر (آرات) هم وجود دارد.

بهره‌کشی اقتصادی یعنی به‌کارگیری طفل/ نوجوان، یا اجبار و واگذاری کاری که از لحاظ جسمی، روانی یا اجتماعی برای وضعیت طفل مضر و خطرآفرین باشد. هرگونه معامله طفل در قبال دریافت وجه یا امتیاز نیز غیرقانونی است. علاوه بر این، بحث فحشا، تهیه تصاویر مستهجن از طفل، مثل عکس‌های نیمه‌برهنه‌ای که پدر آرات به منظور نشان‌دادن آمادگی بدنی این کودک در صفحه اینستاگرامش از او منتشر کرده است نیز مطرح است.

آیا وقوع چنین اقداماتی جرم محسوب می‌شود و مجازاتی برای آن تعیین شده است؟

بله، قانون این موارد را جرم‌انگاری کرده و قانون‌گذار برای سوءرفتارهایی نظیر بهره‌کشی اقتصادی، انتشار تصاویر مستهجن از کودک یا اموری از این دست، مجازات تعزیری درجه شش (حبس) را تعیین کرده است. طبق ماده ۷ این قانون، هم والدین و هم غیروالدین (معلم، پرستار و...) که مسئولیت تربیت و نگهداری طفل را دارند، در صورت ارتکاب این جرائم مشمول این جزا هستند.

مورد قابل توجه در قانون مذکور این است که اگر شخصی شاهد این بدرفتاری‌ها از جانب والدین نسبت به طفل باشد، موظف به گزارش و اعلام به مراجع قانونی است و در غیر این صورت مجازات خواهد شد. این جزء معدود قوانینی‌ است که برای فردی که اعلام بزهکاری نکند هم مجازات در نظر گرفته شده است.

برچسب ها: حقوق کودکان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: