خبر فوری
۲۳:۳۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۸۹

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مواد شیمیایی سمی که از اگزوز خودرو، سیگار کشیدن و کباب کردن در حیاط خلوت ایجاد می شوند، ممکن است خطر ابتلا به بیماری خودایمنی آرتریت روماتوئید را افزایش دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی این مواد شیمیایی هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) نامیده می شوند. آنها از سوخت زغال سنگ، نفت، گاز، چوب یا تنباکو تشکیل می شوند. به گفته محققان، کباب کردن گوشت و سایر غذاها با شعله نیز به تشکیل PAH کمک می کند.

کریس دآدامو، سرپرست این پژوهش، مدیر مرکز پزشکی یکپارچه در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، می‌گوید: « یافته‌ها نشان می‌دهد که هیدروکربن‌های پلی آروماتیک نقش مهمی در ایجاد آرتریت روماتوئید دارد». افرادی که در معرض خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید هستند باید نسبت به هیدروکربن های پلی آروماتیک محتاط باشند و منابع قابل تغییر تماس را به حداقل برسانند.

نمونه‌های خون و ادرار نزدیک به 22 هزار بزرگسال نشان داد افرادی که بالاترین سطح PAH را داشتند، بالاترین خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را داشتند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی و التهابی است که در درجه اول مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آسیب بافتی و درد طولانی مدت می شود. مفاصل ممکن است تغییر شکل دهند و افراد مبتلا به این بیماری روی پاهای خود ناپایدار باشند. زنان بیشتر از مردان به آرتریت روماتوئید مبتلا می شوند. علت شناخته شده نیست، اما تصور می‌شود که ژن‌ها، جنسیت و سن و عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن، تغذیه و سبک زندگی را شامل می‌شود.

دآدامو گفت این مطالعه نمی تواند ثابت کند که PAH ها باعث آرتریت روماتوئید می شوند، فقط به نظر می رسد که ارتباطی وجود دارد. در حالی که یافته‌ها حاکی از یک رابطه مهم هستند، علیت را نمی‌توان در مطالعه‌ای مانند این ایجاد کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که خطر مطلق ابتلا به روماتیسم مفصلی نسبتاً کم است زیرا شیوع روماتیسم مفصلی نسبتاً پایین است.

با این حال، PAH ها در محیط زیاد هستند. سطح PAH در افراد سیگاری بالاتر است. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که منابع دیگر عبارتند از : محیط های داخلی، اگزوز وسایل نقلیه موتوری، گاز طبیعی، دود ناشی از آتش سوزی چوب یا زغال سنگ، دود ناشی از آسفالت جاده ها، و مصرف غذاهای کبابی یا ذغالی شده.

سطح PAH ممکن است در میان فقرا بالاتر باشد زیرا فقر معمولاً با کیفیت پایین هوای داخل خانه همراه است. همچنین، بسیاری از افراد فقیر در مناطق شهری نزدیک جاده های اصلی یا در مناطق پرترافیک زندگی می کنند و در معرض خطر بیشتری قرار دارند. محققان دریافتند افراد فقیرتر نیز احتمال بیشتری برای سیگار کشیدن دارند.

بر اساس این گزارش، سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای آرتریت روماتوئید است و سطح PAH حدود 90 درصد از ارتباط بین سیگار کشیدن و آرتریت روماتوئید را تشکیل می دهد.

دآدامو توصیه می کند در صورت امکان، قرار گرفتن در معرض PAH را محدود کنید. از دود سیگار از جمله دود دست دوم و دست سوم خودداری کنید و غذاهای سوخته نخورید.

دآدامو افزود: « استفاده از شومینه های چوب سوز را به حداقل برسانید و در صورت استفاده مطمئن شوید که دودکش را تمیز کرده اید و در صورت امکان قرار گرفتن در معرض مناطق با اگزوز وسایل نقلیه بالا را محدود کنید.»

برای این مطالعه، محققان از داده‌های سال‌های 2007 تا 2016 نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده روی 22 هزار بزرگسال استفاده کردند که بیش از 1400 نفر مبتلا به آرتریت روماتوئید بودند.

شانس ابتلا به آرتریت روماتوئید در بین 25 درصد از افرادی که بالاترین سطح PAH را داشتند، بدون توجه به اینکه قبلاً سیگاری بودند یا فعلی، بیشترین بود.

پس از در نظر گرفتن فیبر غذایی، فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، درآمد، تحصیلات، سن، جنس و وزن، یک PAH - یعنی 1-هیدروکسی نفتالین - به شدت با احتمال بالاتر (80٪) ابتلا به آرتریت روماتوئید مرتبط بود.

محققان خاطرنشان کردند با این حال، سیگار کشیدن به تنهایی با افزایش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید پس از محاسبه سطوح PAH مرتبط نیست.

هرکسی که نگران ابتلا به آرتریت روماتوئید است یا افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، ممکن است بخواهد تا زمانی که بیشتر در مورد خطر شناخته نشده باشد، از قرار گرفتن در معرض PAHs اجتناب کنند.

این گزارش در تاریخ 9 مه در BMJ Open به صورت آنلاین منتشر شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: