خبر فوری
۱۶:۵۷ - ۲۵ مهر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۵

رئیس گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فرزندآوری و شیر دادن به نوزاد باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و اندام‌های تناسلی بین بانوان می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا: رئیس گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: فرزندآوری و شیر دادن به نوزاد باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه و اندام‌های تناسلی بین بانوان می‌شود.
 
دکتر ناصر رهبر اثربخشی شیردهی مادر به کودک در محافظت از بروز سرطان سینه را به لحاظ علمی تایید شده دانست و افزود: بر همین اساس مادرانی که در طول حیات خود به فرزندان خود شیر داده اند، در آینده کمتر به بیماری‌های قلبی عروقی نیز مبتلا می‌ شوند.
 
وی با اشاره به اینکه مطالعات پزشکی نشان می‌دهد بارداری اثر پیشگیری کننده بر سرطان سینه دارد، یادآور شد: این نوع سرطان در زنانی که هرگز بچه نداشته اند بیشتر از زنانی است که ۲ و یا بیشتر بچه دارند و بر همین مبنا اولین دلیل ثابت شده برای سرطان تخمدان در کتب‌ پزشکی، زایمان کم تعداد و یا نازایی است.
 
رهبر با بیان اینکه بارداری اثر محافظتی نسبت به ایجاد فیبروم در رحم زنان دارد، اظهار داشت: در یک مطالعه علمی و پزشکی نسبت ابتلا به فیبروم در بانوانی که تا به حال زایمان نداشته اند، پنج برابر زنانی است که چند بار زایمان داشته و اقدام به فرزندآوری کرده اند.
 
وی بارداری در بعضی افراد را باعث بهبود کامل و در برخی دیگر باعث سرکوب علایم اندومتریوز در زمان حاملگی دانست و ادامه داد: باید توجه داشت که اندومتریوز به وجود بافت رحم در جایی غیر از رحم اطلاق می شود که مشکلات زیادی برای سلامت بانوان به وجود می‌آورد.
 
این پزشک عمومی به اهمیت و ارزش جوانی جمعیت در کشور و اولویت اجرای وظایف محوله در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره و اضافه کرد: امسال رویکرد اصلی برگزاری هفته ملی سلامت بانوان مباحث مرتبط با جوانی جمعیت است، چرا که جمعیت جوان، سالم و بانشاط ضامن توسعه همه جانبه و سرمایه و ثروت اصلی کشور به شمار می رود.
 
وی زن را محور سلامت جامعه دانست و با بیان اینکه سلامت زنان مطمئن‌ترین راه برای رسیدن به زندگی بهتر برای همگان است، گفت: اگر سلامت محور توسعه پایدار است، بدون تردید زن محور سلامت است.
 
وی با بیان اینکه سلامت ۷۵ درصد از جامعه یعنی زنان و فرزندان به طور مستقیم و سلامت ۲۵ درصد یعنی مردان جامعه نیز به طور غیرمستقیم با سلامت زنان تامین می‌شود، گفت: زنان محور سلامت خانواده بوده و علاوه بر خدمات سلامتی که در نقش مادر، همسر، خواهر و دختر برای سایر اعضای خانواده انجام می‌دهند، الگوی آموزنده شیوه زندگی سالم به نسل های بعدی و سفیران سلامت آیندگان هستند.
 
رهبر با اشاره به اینکه مرگ و میر بین مردان بیشتر از نان و امید به زندگی در میان زنان بیشتر از مردان است، افزود: اما بار اصلی معلولیت ها و ناتوانی ها و کیفیت پایین زندگی بر دوش زنان بیشتر از مردان بوده و زنان بیشتر از بیماری‌های مزمن ناتوان کننده قابل پیشگیری رنج می‌ برند.
 
وی منابع مالی و حمایتی کمتر نسبت به مردان را از جمله چالش های پیش روی زنان جامعه برشمرد و با تاکید بر اینکه وظیفه سیستم سلامت در خصوص سلامت زنان بسیار سنگین‌تر است، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی از مدت ها قبل برای تاین سلامت زنان اقداماتی را شروع کرده است که در این راستا پارسال حدود ۳۱ درصد زنان میانسال تحت پوشش مراقبت‌های میانسالان شامل تن سنجی و ارزیابی تغذیه، فعالیت بدنی، سلامت روان، پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی، مراقبت‌های ادغام یافته دیابت، فشار خون بالا و اختلالات مربوط به چربی‌ خون، غربالگری اولیه درگیری با مصرف دخانیات، مواد مخدر و الکل قرار گرفتند.
 
رهبر ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در همین مدت برای حدود ۲۰ درصد زنان میانسال خدمات مامایی ارائه کرد.
 
وی با اشاره به اینکه ۴۹ درصد جمعیت چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی زن هستند، اعلام کرد: از این میزان، ۱۳ درصد را بانوان سالمند بالای ۶۰ سال سن، ۴۶ درصد را میانسالان ۳۰ تا ۵۹ ساله، ۱۵ درصد را جوان ۱۸ تا ۲۹ ساله، ۲۰ درصد را نوجوانان  ۶ تا ۱۷ سال و ۶ درصد را نیز گروه سنی کودکان زیر ۵ سال تشکیل می دهند.
 
به گزارش ایرنا، ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه هفته ملی سلامت بانوان ایران است که هدف اصلی آن اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور می باشد.
 
زنان و امنیت غذایی خانواده، سلامت زنان و سلامت روانی خانواده، سلامت زنان و سبک زندگی، سلامت زنان، سلامت خانواده و جوانی جمعیت، زنان و بیماری‌های شایع، زنان و تعلیم و تربیت نسل آینده و زنان و آسیب‌های شغلی عناوین روزهای هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری شده است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: