خبر فوری
۱۲:۳۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۲

به نظر می‌رسد سونی قرار است برای رقابت با اصلی‌ترین رقیب خود در زمینه‌ی ساخت سنسور یعنی سامسونگ یک دوربین ۱۰۰ مگاپیکسلی تولید کند.

قدرتمندترین پرچم‌داران سامسونگ طی چند سال اخیر از سنسورهای ایزوسل (ISOCELL) ساخت خود شرکت کره‌ای استفاده کرده‌اند که همه‌ی آن‌ها هم سنسوری ۱۰۸ مگاپیکسلی داشته‌اند. این روند از گلکسی S20 اولترا آغاز شد و به گلکسی نوت ۲۰ اولترا، گلکسی S21 اولترا و S22 اولترا رسید. حال به نظر می‌رسد شرکت کره‌ای دیگر نمی‌خواهد در پرچم‌دار بعدی خود از این سنسور استفاده کند اما هرچه که بوده طی این سال‌ها سامسونگ در زمینه‌ی ساخت سنسور دوربین اصلی گوشی‌های قدرتمند خود، با سونی وارد همکاری نشده است.

سامسونگ در حالی سنسور اصلی دوربین گوشی‌هایش را خودش می‌سازد که سونی، اصلی‌ترین رقیب این شرکت در ساخت لنز دوربین، به عنوان تأمین‌کننده‌ی دوربین گوشی‌های گوگل و اپل فعالیت می‌کند. حال در این بین بوده زمان‌هایی که محصولات مجهز به لنزهای سامسونگ توانستند بهترین عملکرد را در عکاسی مال خود کنند و زمان‌هایی هم این محصولات مجهز به لنزهای سونی بودند که بهتر ظاهر می‌شدند. اما به نظر می‌رسد سامسونگ برای سال بعد هم برنامه‌ای برای همکاری با سونی ندارد چون می‌خواهد برای گلکسی S23 اولترا از یک سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی اختصاصی استفاده کند.

جالب است بدانید سونی هم مثل سامسونگ در حال پیروی از یک سیاست مشابه است؛ تولید سنسوری با مگاپیکسل بالا که یک نمونه‌ی ۱۰۰ مگاپیکسلی آن در دست ساخت قرار دارد. شرکت ژاپنی که غالبا دوربین‌هایی با مگاپیکسل کمتر تولید می‌کند اما همان دوربین‌ها کیفیت فوق‌العاده‌ای هم دارند، این‌بار تصمیم گرفته مسیر شرکت کره‌ای را طی کند و اندکی اعداد و ارقام را هم افزایش دهد. چون گوگل هم برای سری پیکسل ۶ خود تصمیم گرفت استفاده از سنسورهای سونی را کنار گذاشته و از ISOCELL GN1 سامسونگ که سنسوری ۵۰ مگاپیکسلی است استفاده کند و اپل هم به استفاده از سنسورهای ۴۸ مگاپیکسلی روی آورده. بنابراین به نظر می‌رسد وقت آن رسیده که تأمین‌کننده‌ی دوربین این دو شرکت، فکری به حال وضعیت خود کند.

اگرچه در نهایت این توانایی بالای شرکت‌ها در زمینه‌ی نرم‌افزاری است که می‌تواند نتیجه‌ی نهایی در ثبت یک تصویر را رقم بزند اما با این حال از لحاظ تئوری، استفاده از دوربینی با مگاپیکسل بالاتر باعث می‌شود نور بیشتری جذب لنزها شده و در نتیجه دوربین بتواند تصاویر پرجزئیات‌تری را به ثبت برساند. بنابراین این یک خبر خوب است که می‌شنویم سونی روی یک سنسور ۱۰۰ مگاپیکسلی کار می‌کند.

سونی سنسور 100 مگاپیکسلی

این خبر را یکی از موثق‌ترین افشاگران چینی حوزه‌ی فناوری یعنی Digital Chat Station منتشر کرده که با توجه به سابقه‌ی افشاهای او، می‌توان تا حدودی از بابت صحت آن اطمینان داشت. البته نکته‌ی جالب و عجیب ماجرا اینجاست که او مدعی شده این سنسور که از خانواده‌ی IMX8 سونی خواهد بود، برای میان‌رده‌ها در نظر گرفته شده است.

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود که هدف سونی رقابت با سنسور ۵۰ مگاپیکسلی قدرتمند شرکت کره‌ای یعنی ISOCELL GN2 است. سنسوری با اندازه‌ی ۱/۱٫۲ اینچ که اندازه‌ی پیکسل‌هایش به ۱٫۴ میکرومتر می‌رسد و شیائومی می ۱۱ پرو هم نخستین محصولی بود که از آن استفاده کرد. در حال حاضر آنر مجیک ۴ التیمیت که از این سنسور استفاده می‌کند، در DXOMARK در رده‌ی نخست قرار دارد.

سونی ظاهرا برای رقابت با این سنسور، روی مدلی قدرتمند از سری جدید IMX9 کار می‌کند. طبق گفته‌های این افشاگر، این دوربین هم ۵۰ مگاپیکسلی خواهد بود و IMX989 نام خواهد داشت که اندازه‌ی آن به ۱ اینچ می‌رسد. ظاهرا شیائومی ۱۲ اولترا قرار است نخستین میزبان این دوربین قدرتمند باشد. اپل هم شاید جذاب‌ترین مشتری سونی از این حیث باشد. اما می‌دانیم شرکت آمریکایی به این زودی‌ها سنسور ۴۸ مگاپیکسلی اصلی را که گفته می‌شود قرار است برای آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس استفاده کند کنار نخواهد گذاشت.

افشاگر یادشده همچنین مدعی شد سامسونگ هم روی ساخت یک سنسور بزرگ‌تر از GN2 کار می‌کند اما متأسفانه اطلاعاتی را پیرامون آن منتشر نکرده است. حال در این بین کدام سنسور از سامسونگ برای رقابت با کدام سنسور از سونی ساخته می‌شود مشخص نیست و باید منتظر ماند و دید چه خبرهای بیشتری در این رابطه منتشر می‌شود.

مدیرعامل بخش نیمه‌هادی سونی هم اخیرا گفته بود دوربین گوشی‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۴ جای دوربین‌های DSLR را خواهند گرفت؛ به نظر می‌رسد این ادعا با توجه به اتفاقاتی که دارد رخ می‌دهد، بی‌راه نبوده است.

منبع: PhoneArena

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: