خبر فوری
۱۶:۰۰ - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۹۸

کوآنزیم (CoQ10) یک آنتی اکسیدان و مکمل محبوب  است.در مورد این ماده که به عنوان مکمل غذایی فروخته می شود، فواید بالقوه آن برای سلامتی، غذاهای حاوی آن و ایمنی آن بیشتر بدانید.

به گزارش مدنیوز به نقل از هلث دی CoQ10 ماده ای است که به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند . یک آنتی اکسیدان، به جلوگیری یا کاهش آسیب به سلول های شما کمک می کند.

مانت سینای توضیح داد:«"آنتی اکسیدان ها با ذرات آسیب رسان بدن که به عنوان رادیکال های آزاد شناخته می شوند مبارزه می کنند." CoQ10 می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و ممکن است برخی از آسیب‌های ناشی از آن‌ها را کاهش دهد یا حتی از آن جلوگیری کند.»

به گفته دکتر چیتی پاریک ، متخصص طب داخلی در بدن، CoQ10 بیشتر در قلب، مغز، ماهیچه ها و کبد یافت می شود . سطح آنزیم با افزایش سن کاهش می یابد.مانند سایر آنتی اکسیدان ها، CoQ10 در بسیاری از غذاها، به ویژه میوه ها و سبزیجات یافت می شود.

 

 

فواید بالقوه کوآنزیم Q10 برای سلامتی

برخی مطالعات نشان داده اند که CoQ10 برای افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب مفید است. مطالعات دیگر نشان داده اند که این آنزیم در کاهش کلسترول و قند خون، کاهش میگرن، افزایش انرژی و باروری کمک می کند.

 

 

غذاهای حاوی کوآنزیم Q10

این غذاها منابع خوبی از CoQ10 هستند:

  • گوشت و جگر
  • ماهی های چرب مانند ساردین
  • ماهی سالمون
  • کلم بروکلی
  • اسفناج
  • گل کلم

سایر غذاها ممکن است حاوی مقادیر کمتری CoQ10 باشند.

به گفته مانت سینای، اکثر افرادی که رژیم غذایی متعادلی دارند، معمولا CoQ10 کافی دریافت می کنند.

 

 

ایمنی کوآنزیم Q10

طبق تحقبقات کلینیک مایو ، مکمل های CoQ10 بی خطر هستند . اما ایمنی آن در دوران بارداری و شیردهی ثابت نشده است.

 

 

عوارض جانبی کوآنزیم Q10

در حالی که به نظر می رسد CoQ10 بی خطر است، احتمال بروز عوارض جانبی وجود دارد.

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • بیخوابی

مانت سینای اشاره می کند که CoQ10 ممکن است قند خون را کاهش دهد، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنند. همچنین شواهدی وجود دارد که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

توصیه می شود مکمل ها همراه با غذا مصرف شوند. مکمل کوآنزیم Q10 را در صبح و در دوزهای منقسم مصرف کنید تا عوارض جانبی را به حداقل برسانید.

 

 

تداخلات دارویی بالقوه کوآنزیم Q10

مرکز ملی سلامت مکمل ایالات متحده میگوید که CoQ10 ممکن است با وارفارین رقیق کننده خون و انسولین داروی دیابت تداخل داشته باشد. همچنین ممکن است با برخی از درمان های سرطان ناسازگار باشد و برخی از داروها می توانند بر سطح CoQ10 در بدن تأثیر بگذارند.

داروهای خاصی - مانند داروهای کاهش دهنده کلسترول، استاتین ها، مسدود کننده های بتا و داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی خاص - می توانند سطح CoQ10 را در بدن کاهش دهند. افرادی که از این داروها استفاده می کنند می توانند با پزشک خود صحبت کنند تا ببینند آیا مکمل CoQ10 برای آنها مناسب است یا خیر.

 

 

میزان دوز مصرفی

طبق گفته مانت سینای، برای بزرگسالان، دوز توصیه شده برای مکمل CoQ10 30 تا 200 میلی گرم در روز است. ممکن است دوزهای بالاتر برای شرایط خاص توصیه شود. از آنجایی که CoQ10 محلول در چربی است، باید آن را با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کرد تا بدن شما بتواند آن را جذب کند. مصرف آن در شب ممکن است به توانایی بدن در استفاده از آن کمک کند.

مثل همیشه، زمانی که به فکر یک مکمل غذایی هستید، ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا ببینید آیا این مکمل برای شما مناسب است یا خیر.

مکمل‌های CoQ10 به پیشگیری از بیماری‌ها و پیری سلولی کمک می‌کنند، اما به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه، شواهدی مبنی بر پیشگیری یا کاهش علائم بیماری‌های خاص برای نتیجه‌گیری بسیار محدود است.

برچسب ها: مکمل دارویی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: