خبر فوری
۱۲:۲۶ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
تعداد‌بازدید‌: ۳۰

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی بر استمرار تمرکز بر راهبردهای هشت‌گانه تعیین‌شده در ابتدای دوره جدید مدیریتی سازمان و جدیت و انسجام در پیگیری اولویت‌های این حوزه‌ ازجمله در زمینه توسعه پوشش بیمه‌ای تأکید کرد.

به گزارش مدنیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی در نشستی با جمعی از مدیران و کارکنان معاونت بیمه‌ای این سازمان که با هدف بررسی و تبیین اولویت‌ها و راهبردهای حوزه بیمه‌ای در سال ۱۴۰۳ برگزار شد، ضمن تقدیر از خدمات همکاران بخش بیمه‌ای این سازمان در 30 ماه گذشته، گفت: در 30 ماه گذشته و از زمان استقرار دولت جدید، اگر در سازمان تأمین‌ اجتماعی مسیر حرکت به نفع مردم بوده است، اولا با عنایت خداوند متعال و ثانیا با همت و اراده جمعی و خدمت خالصانه مدیران و کارکنان سازمان بوده است.

او افزود: در جلساتی که اخیرا در سازمان برنامه و بودجه برای مذاکره درباره بودجه سالانه حضور داشتیم، به اعضای دولت عرض کردم که طی ۳۰ ماه گذشته تلاش همکاران ما در سازمان تأمین‌ اجتماعی منتج به دستاوردهای ارزشمندی شده که از جمله مهم‌ترین این دستاوردها می‌توان به تسویه ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دوره‌های گذشته و نیز پرداخت مستمری‌ها در سال گذشته بدون استقراض از نظام بانکی اشاره کرد. همه اینها در حالی است که اگر بنا بود طبق روال دوره گذشته عمل کنیم، باید ماهانه تا ۱۰ هزار میلیارد تومان استقراض می‌کردیم تا بتوانیم مستمری‌ها را پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی با اشاره به اینکه با بحران‌سازی‌های افراطی نمی‌توان کار را پیش برد، اظهار کرد: تجربه ۳۰ ماه گذشته نشان داد که اگر روی مشکلات متمرکز شویم، همه مشکلات قابل حل است و ما این را در سازمان تأمین‌ اجتماعی نشان دادیم. البته نمی‌خواهیم ادعا کنیم همه مشکلات حل شده اما عملکرد ۳۰ماهه سازمان امیدبخش بوده است. این یعنی اگر تلاش کنیم و اثربخش باشیم و بهره‌وری را افزایش دهیم، مشکلات حل‌شدنی است.

او با تأکید بر اینکه در سال جدید هم باید راهبردهای هشت‌گانه اعلامی در ابتدای دوره جدید مدیریتی را با قوت در اولویت قرار دهیم، گفت: اگر مسائل و چالش‌ها را درست بشناسیم و آن را درست تحلیل کنیم و برنامه‌های درست و متناسب با این مسائل اتخاذ کنیم و سپس با جدیت ورود کنیم، مشکلات حل می‌شوند. منظور از پیگیری همان ورود با قدرت و منسجم است که اتفاقا یکی از کارهای مهم معاونت بیمه‌ای سازمان در سال گذشته جلسات ماهانه‌ای بود که برگزار شد و انسجام در پیگیری مسائل را تقویت کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی افزود: همکاران ما در معاونت بیمه‌ای طی یک‌ سال گذشته تعاملات خوبی را با بدنه همکاران در سراسر کشور و شرکای اجتماعی برقرار کردند که این رویکرد باید در سال جاری هم تقویت شود. طی چند ماه گذشته با همین تعاملات خوب و سالم معاونت بیمه‌ای با کارفرمایان، مبالغ بسیار خوبی وصول و به منابع سازمان تزریق شد.

موسوی با تأکید بر استمرار توسعه پوشش بیمه‌ای در سال جدید، گفت: بر اساس تخمین‌های آماری حدود هشت‌میلیون نفر از جمعیت کشور بیمه نشده‌اند و ما در سال جدید راهبرد توسعه پوشش بیمه‌ای را باید با جدیت بیشتری ادامه دهیم. اگرچه در سال گذشته اقدامات خوبی در این رابطه انجام شد اما در سال پیش‌رو باید با تمرکز بیشتری به این حرکت تحولی استمرار ببخشیم. هرچه زودتر بتوانیم این پوشش بیمه‌ای را توسعه بدهیم هم باری را از دوش صندوق برداشته‌ایم و هم به اصل ۲۹ قانون اساسی عمل کرده‌ایم. موضوع مهم دیگری که در سال جاری باید در حوزه بیمه‌ای پیگیری شود، خوداظهاری در حوزه بیمه‌ای است که باید در سال ۱۴۰۳ در اولویت سازمان قرار بگیرد و اتفاقا این مسئله با شعار سال نیز مناسبت دارد.

بر اساس این گزارش، محمد محمدی معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی نیز در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بابت پرداخت مستمری‌ها هیچ‌گونه استقراضی از نظام بانکی نداشتیم. در سال ۱۴۰۰ مقدار مصارف سازمان کمی بیشتر از منابع بود و در سال ۱۴۰۱ مصارف و منابع تقریبا برابر بود، اما در سالی که گذشت یعنی سال ۱۴۰۲، منابع ما از مصارف پیشی گرفت که به بخش درمان اختصاص یافت و این اتفاق مثبت به همت و تلاش شما همکاران محقق شد.

او افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید به بیمه‌شدگان سازمان اضافه شدند و برنامه ما برای سال ۱۴۰۳ نیز اعلام شده است که بر اساس بررسی‌ها کاملا دست‌یافتنی است. ظرفیت افراد فاقد بیمه اجتماعی در کشور بسیار قابل‌توجه است که برای سازمان تأمین‌ اجتماعی یک فرصت بسیار مناسب است تا ضمن تقویت پایداری منابع خود به تحقق اصل فراگیری پوشش بیمه‌ای ۲۹ نیز

عمل کند.

وی با اشاره آمار بازنشستگان سخت و زیان‌آور گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۹ درصد مصارف سازمان به بازنشستگی سخت و زیان‌آور اختصاص یافت که باید یک آسیب‌شناسی جدی دراین‌باره انجام شود.

عملیاتی‌کردن مصوبات برنامه هفتم، استقرار سامانه خوداظهاری بیمه‌ای کارفرمایان، راه‌اندازی درگاه مشترک بیمه و مالیات، احیای مطالبات معوق سازمان، واقعی‌کردن دستمزدها، کنترل و پایش مقرری‌بگیران بیمه بی‌کاری و پیگیری و توسعه بیمه فراگیر خانواده ایرانی از جمله مواردی بود که معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی به‌عنوان برنامه‌های عملیاتی و تحولی این حوزه در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

 

برچسب ها: بیمه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: