خبر فوری
۰۸:۴۱ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۶۲

در پژوهشی جدید که گزارش آن روز دوشنبه منتشر شد، محققان اعلام کردند که زنان، در مقایسه با مردان، فایده بیشتری از ورزش می‌برند.

به گزارش مدنیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، محققان دریافتند که زنان با کمتر از دو ساعت و نیم ورزش هوازی متوسط تا شدید در هفته همان «مزایای حفظ و بهبود سلامت» را به دست می‌آورند که مردان با پنج ساعت فعالیت بدنی هوازی به دست می‌آورند.

این محققان در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق نوشتند: «خطر مرگ‌ومیر برای زنانی که فعالیت منظم بدنی داشتند ۲۴ درصد کاهش یافت، که در مقایسه با کاهش ۱۵ درصدی مردان نتیجه بهتری بود.»

دکتر مارتا گولاتی، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «نکته جالب در این پژوهش این است که معلوم شد زنان از هر دقیقه تمرین بدنی هوازی متوسط تا شدید بهره بیشتری می‌توانند ببرند تا مردان. این موضوعی انگیزه‌بخش است که امیدواریم زنان متوجه آن باشند.»

محققان داده‌های سلامت ۴۱۲ هزار و ۴۱۳ بزرگ‌سال در آمریکا را در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ بررسی و تحلیل کردند. در پایان این تحقیق، ۳۹ هزار و ۹۳۵ بزرگ‌سال فوت کردند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۶۷۰ مورد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بود.

بنا بر تاکید محققان، این پژوهش «طراحی مشاهده‌ای» داشت، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانستند به‌طور حتم بگویند که ورزش باعث کاهش خطر می‌شود یا خیر. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند: «اطلاعاتی که مطالعه و بررسی شده است صرفا گزارش‌های فردی خود شرکت‌کنندگان بوده است و انواع فعالیت‌های خانگی در نظر گرفته نشده است.»

دکتر استیون نیسن، متخصص قلب در بیمارستان کلیولند، که در این پژوهش شرکت نداشته است، ضمن تاکید بر محدودیت‌های این پژوهش‌، یافته‌های جدید را «جذاب» و جالب خواند.

او دراین‌باره گفت: «این نتایج هنوز به تایید دیگران [محققان] نیاز دارد و باید با [بررسی] بقیه داده‌ها یا اطلاعات دیگر به دست آمده از جمعیت‌های دیگر یا شاید کشورهای دیگر تایید شود. یک پژوهش مشاهده‌ای منفرد دلیل و ملاک و گواه قطعی و حتما درست نتایج نیست.»

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، در میان زنانی که بررسی شدند کسانی که به‌طور منظم ورزش هوازی می‌کردند ۳۶ درصد کمتر در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از مشکلات قلبی و عروقی بودند. این در حالی است که این میزان در میان مردان ۱۴ درصد کمتر بود.

بیماری‌ قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر زنان در آمریکا است. بر اساس پژوهشی که گزارش آن در سال ۲۰۲۱ در مجله پزشکی لنست منتشر شده است، سالانه بیش از سیصد هزار زن به این دلیل جانشان را از دست می‌دهند.

محققان در این پژوهش جدید به تفاوتی عمده در میان زنان و مردانی که تمرین‌های قدرتی منظم می‌کنند پی بردند. آن‌ها متوجه شدند که مردان با سه جلسه تمرین تقویت‌کننده عضلات در هفته حداکثر بهره (در سلامت) را خواهند برد، در حالی که زنان با یک جلسه تمرین ورزشی در هفته همین میزان مزیت (سلامت) را به دست می‌آورند.

بنا به توصیه‌های فعالیت بدنی برای آمریکایی‌ها که وزارت بهداشت و خدمات انسانی آن کشور منتشر کرده است، بزرگ‌سالان هر هفته باید حداقل ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط بکنند. در این راهنما میزان متفاوت ورزش برای مردان و زنان مشخص نشده است.

در حالی که پژوهش‌ جدید حاکی از اثر تفاوت‌های جسمی مردان و زنان در کسب نتایج متفاوت است، محققان تاکید دارند که مردان در مقایسه با زنان قلب بزرگ‌تر، مسیرهای هوایی وسیع‌تر در ریه، ظرفیت گردش و انتشار بیشتر هوا در ریه، و فیبرهای عضلانی بزرگ‌تری دارند.

برچسب ها: ورزش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: