خبر فوری
۱۵:۰۳ - ۲۷ آبان ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۶

بیماری‌های تنفسی شایع و مرسوم در جوامع، انواع مختلفی دارند. شایع‌ترین آنها سرماخوردگی و در مرحله دوم آنفلوآنزاست و از چند سال پیش، بیماری سومی به نام کرونا هم به جمع آنها اضافه شده است و حالا با فرا رسیدن فصول سرما، هر سه خودشان را نشان می‌دهند و می‌توانند افراد در سنین مختلف را گرفتار کنند؛ بیماری‌هایی که علائم مشابه دارند و گاهی به غیبت در سرکار منجر شده و گاهی هم مانع مدرسه رفتن دانش آموزان می‌شود.

به گزارش مدنیوز به نقل از روزنامه جام جم، این همان علتی است که باعث شده درباره موارد ابتلا به بیماری در دور و اطراف‌مان زیاد بشنویم، انگار دیگر این تبدیل به یک واقعیت شده است که باید از این به بعد خودمان را در برابر سه نوع از بیماری تنفسی ایمن کنیم و به فکر درمان جدی‌تری از سرماخوردگی‌های سابق و همیشگی باشیم.



هر سه یک‌جا


«این روزها ما با سه عفونت و بیماری تنفسی و البته فصلی روبه‌رو هستیم.» این را دکتر شاهین قاسمی، متخصص بیماری‌های عفونی می‌گوید که معتقد است ما در فصلی هستیم که شیوع بیماری‌های تنفسی در آن اوج می‌گیرد اما امسال سه بیماری سرماخوردگی عادی، آنفلوآنزا و سویه جدید اما نسبتا ضعیف کرونا با همدیگر همزمان شده‌اند و همین باعث شده است که مشکلات تنفسی در اطراف‌مان به‌شدت گسترش پیدا کند: «درواقع این موضوع جدیدی نیست! هرسال ما در اواخر آذر، اپیدمی این بیماری‌ها ازجمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا را داشتیم و خب درحال حاضر هم این اتفاق تکرار شده است و ما عملا با سه نوع عفونت ویروسی روبه‌رو هستیم.» عفونت‌هایی که ظاهرا شباهت‌هایی به همدیگر دارند و اما قطعا با ویژگی‌های خاصی که باعث تفاوت و البته تشخیص‌شان از یکدیگر می‌شود.



اپیدمی، زودتر از هرسال


این‌طور که مشخص است، اپیدمی کمی زودتر از حالت معمول و هرساله‌اش رخ داده است؛ جریانی که هر سال از اوخر آذرماه شروع می‌شد اما امسال، در همین روزهای اخیر هر طرف که سر می‌چرخانی یکی مریض شده است که صدایش از سرفه و عطسه‌های مکرر و پشت سر هم در نمی‌آید و حال جسمی‌اش خیلی به‌سامان نیست.

جریانی که به اعتقاد دکتر شاهین قاسمی، یکی از دلایل اصلی‌اش، دانش‌آموزان هستند: «بازشدن مدارس و حضور بچه‌ها در کلاس‌های پرجمعیت، یکی از عواملی است که به تشدید این بیماری دامن زده.» دلیلی که البته چاره‌ای هم برایش وجود ندارد و نمی‌توان هر سال و درهمین روزها، مدارس را تعطیل یا غیرحضوری کرد اما می‌شود همچنان پایبند به اصول پروتکل‌های بهداشتی از جمله ماسک بود.



این ویروس ماندگار


مدت‌ها از دوره بیماری‌اش گذشته و هیچ علائمی ندارد، جز خس‌خس گلو و کم‌وبیش سرفه‌هایی که از بیماری شاید یک ماه پیشش مانده است، چرا بعد ازگذشت روزهای زیادی، سلامت کامل برنگشته است: «اتفاق عجیبی نیست. گاهی ممکن است عفونت و ویروس به‌طور کامل از بدن رفع شده باشند، ولی عوارض آن مانند خس‌خس گلو، باقی بماند و گاهی حتی یک تا دو ماه هم ادامه داشته باشد؛ در حالی که عملا فرد دیگر بیمار و مبتلا به ویروسی نیست.» عوارضی که گاهی تا پایان پاندمی، یعنی اواخر بهمن‌ماه هم دیده شده و امکان دارد به صورت آلرژی بر بدن فرد باقی بماند: «طبیعتا اگر آن‌قدر ادامه‌دار و تبدیل به آلرژی شد، نیاز به درمان‌های اختصاصی‌تری دارد.»



پیشگیری همیشه بهتر از درمان


این بیماری‌ها منشأ ویروسی دارند و به صورت تنفسی از طریق عطسه، سرفه و حتی تنفس منتقل می‌شود، بنابراین اولین راه پیشگیری از این بیماری‌ها، فاصله گرفتن از افراد مبتلا و پرهیز از ارتباط تنفسی با بیماران است. شاید تکرار مکررات باشد که البته هست اما چاره‌ای نیست. این‌که باید با مراعات یا به هر طریقی که می‌توانیم مانع پخش شدن بیماری شویم؛ می‌خواهد غیبت در مدرسه وقت بروز نشانه‌ها باشد یا واکسن آنفلوآنزایی که البته زمان طلایی تزریقش گذشته است اما باز هم در همین روزها بهتر از نزدنش است: «به‌خصوص در گروه‌های پرخطر از جمله سالمندان و خانم‌های باردار و بیماران دارای بیماری مزمن و... .»


دکتر قاسمی می‌گوید: «باوجود این‌که بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در پایان شهریور و اوایل مهرماه است اما همین روزها هم اگر تزریق شود، بعد از گذشت دو هفته؛ ایمنی ایجاد می‌شود که می‌تواند مانع شیوع بیشتر بیماری‌های تنفسی در فرد شود. این را هم در نظر داشته باشید که با خوددرمانی به‌خصوص مصرف آنتی‌بیوتیک بیماری درمان نمی‌شود؛ چرا که این بیماری‌ها کاملا ویروسی هستند و داروهای آنتی‌بیوتیک اصلا به ویروس سرماخوردگی جواب نمی‌دهد. آنتی‌بیوتیک‌هایی که نه‌تنها باعث درمان نمی‌شوند که مصرف خودسرانه‌اش، عوارضی بر سلامت جسم و جان‌تان باقی خواهد گذاشت.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: