خبر فوری
۰۹:۲۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۱۶
تحقیقات نشان می دهد؛

تحقیقات جدید آلودگی هوا را به انواع سرطان ها و نه فقط سرطان ریه مرتبط می کند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات ریز آلاینده هوا (PM۲.۵) و دی اکسید نیتروژن (NO۲) ممکن است خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ، پروستات و سایر سرطان‌ها را افزایش دهد.

«جول شوارتز»، محقق ارشد و پروفسور اپیدمیولوژی محیط زیست در دانشگاه هاروارد، گفت: «آنچه که ما مشاهده کردیم این است که با آلودگی هوا، سالانه هزاران مورد جدید سرطان ثبت می‌شود.»

آلاینده‌هایی که شوارتز به آنها اشاره می‌کند در اثر احتراق ایجاد می‌شوند.

او گفت: «این آلاینده‌ها فقط از خودروها و کامیون‌ها نمی آیند، بلکه هر نوع احتراق- اجاق‌های هیزمی، نیروگاه‌هایی که زغال سنگ می‌سوزند، سایر انواع تأسیسات سوخت- این ذرات را تولید می‌کنند.»

شوارتز در ادامه افزود: «آلودگی هوا نه تنها با سرطان، بلکه با بیماری‌های ریوی و قلبی و همچنین زوال عقل مرتبط است.»

او گفت: «قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها با برخی از فرآیندهای اساسی در بدن تداخل دارد که بر انواع پیامدهای سلامتی تأثیر می‌گذارد.»

آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند سرطان را با افزایش التهاب در سراسر بدن افزایش دهد. همچنین استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد که باعث آسیب سلولی می‌شود و توانایی بدن را برای ترمیم آن آسیب مهار می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند که خطر ابتلاء به سرطان‌ها حتی در جایی که آلودگی کمتر از استانداردهای ملی بود، دیده شد. آنها گفتند که حتی جوامعی که هوای پاک دارند نیز از خطر سرطان در امان نیستند.

سطوح PM۲.۵ و NO۲ از طریق ترافیک جاده‌ای تولید می‌شود و افرادی که در نزدیکی جاده‌ها و بزرگراه‌های پر رفت و آمد زندگی می‌کنند بیشتر در معرض این آلاینده‌ها قرار می‌گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: