خبر فوری
۱۵:۰۲ - ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۴
عضو هیأت مدیره انجمن جراحان دهان، فک و صورت:

عضو هیأت مدیره انجمن جراحان دهان، فک و صورت، نسبت به خروج دندانپزشکان جوان از کشور هشدار داد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد علی آسایش، در آستانه برگزاری بیست و چهارمین دوره انتخابات جامعه دندانپزشکی ایران، گفت: اعضای جوان جامعه دندانپزشکی و پزشکی از مشکلاتی رنج می‌برند که الزاماً موضوعات و دغدغه‌های زمان اعضای پیشکسوت نبوده است. بنابراین بدنه انجمن‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد جوان بتواند خلاقیت‌های خود را بروز دهد و در مقابل، انجمن‌ها باید از اعضای پیشکسوت نیز برای بهره مندی از آموخته‌ها و تجربه‌های آنها بهره مند شوند.

این متخصص جراحی دهان، فک و صورت، با بیان اینکه اعضای جوان نقش بسیار سازمان یافته و پررنگی را می‌توانند در انجمن‌ها ایفا کنند، اظهار داشت: همانطور که اتفاقات بزرگ گذشته توسط جوانان آن زمان انجام شد که امروز پیشکسوتان جامعه ما هستند بنابراین زمان آن رسیده که دانش و رویکرد جدید را پیشرو داشته باشیم چرا که جوان امروز، پیشکسوت فردا است؛ برای همین نیز باید از روحیه جوانی و از تمامی پتانسیل موجود در تمامی سطوح مختلف جامعه دندانپزشکی استفاده کنیم.

به گفته عضو هیأت مدیره انجمن جراحان دهان، فک و صورت؛ ما باید در مسیر رسیدن به هدفی که برای همه قابل ستایش باشد و بتواند به ایجاد و حفظ جایگاه اقتصادی و اجتماعی در شأن جامعه دندانپزشکی کمک کند و تصمیم ساز در حوزه‌های مختلف تصمیم گیری در کشور باشد، حرکت کنیم. راه حلش این است که جوان‌ها به میدان بیایند و از ظرفیت آنها به جهت دسترسی به فضای مجازی و رصد مشکلات و مطالبات دندانپزشکان بتوانند اتفاقات مثبتی را رقم بزنند.

آسایش در ادامه تشکیل سازمان مردم نهاد برای حل معادلات مرتبط با جامعه دندانپزشکی کشور را مثمر ثمر دانست و خاطر نشان کرد: نیروی جوان باید از مسیر تعالی و پیشرفت عبور کرده باشد و تجربیات درخور و مناسبی را در انجام کارهای اداری و اجرایی و علمی پیدا کرده باشد تا بتواند در پیکره بزرگ‌ترین تشکل دندانپزشکی کشور مؤثر واقع شوند. به هر حال تلفیق نیروی جوانی، تجربه و سابقه فعالیت صنفی این قشر می‌تواند برگه برنده‌ای برای جامعه دندانپزشکی باشد.

وی، یکی از مشکلات مهم در حیطه درمان را بحث تعرفه گذاری خدمات سلامت ذکر کرد و اظهار داشت: امروز یکی از مشکلات مهم در حیطه درمان بحث قیمت‌ها و تعرفه‌هایی است که نظام سلامت تحمل می‌کند. تعرفه‌هایی که برای جامعه پزشکی تصمیم گیری می‌شود که بدون در نظر گرفتن شرایط کنونی جامعه، آثار زیان باری به همراه دارد.

آسایش افزود: قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی به واسطه تأمین نقدینگی و ارز مورد نیاز برای واردات تمامی مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی باعث شده دخل و خرج جامعه دندانپزشکی به دلیل عدم همخوانی قیمت تمام شده و واقعی خدمات با تعرفه‌های مصوب جور در نیاید. از سوی دیگر ما شاهد هستیم مواد مصرفی با کیفیت در کشور بعضاً با قیمت‌های غیر معقول و بدون نظارت به فروش می رسند، در مجموع جامعه دندانپزشکی در کنار هزینه‌های بسیار بالای تأمین مواد مصرفی و تجهیزات و نیز کمبودها متحمل پرداخت مالیات‌های سنگینی نیز می‌شوند و همه اینها در کنار هم به مهم‌ترین چالش دندانپزشکان جوان بدل شده است، به طوری که این قشر از دندانپزشکان برای گذران روزانه زندگی از رفاه حداقلی هم برخوردار نیستند.

وی گفت: دندانپزشکان جوان امکان خرید مطب را ندارند اینکه بتوانند مطب را تجهیز کنند حداقل نیاز به یک و نیم میلیارد تومان هزینه دارند، در چنین شرایطی است که آنها به شکل پرداخت درصدی مجبور به کار در کلینیک‌ها می‌شوند این در حالی است که شرایط کلینیک‌ها الزما استاندارد نیست و تعرفه دریافتی و درصد پرداختی به دندانپزشک در کنار مالیات عملاً دندانپزشکان را بسیار ناامید کرده و انگیزه‌های قشر جوان را برای یادگیری و علم آموزی و افزایش مهارت و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر بسیار کم کرده است.

عضو هیأت مدیره انجمن جراحان دهان، فک و صورت در ادامه به خروج بسیاری از دندانپزشکان جوان از کشور اشاره کرد و گفت: ما شاهد عزم بسیاری از قشر جوان دندانپزشک برای خروج از کشور و شروع یک مسیر جدید هستیم البته با تمام مشکلات و مشقت‌هایی که مسیر مهاجرت دارد اما این مسئله بسیار جدی تر از قبل شده است. به نظر می‌رسد چنانچه تصمیم گیران حوزه سلامت فکر جدی برای این نوع نگاه و احساس عدم امنیت شغلی در حوزه سلامت کشور مخصوصاً در حوزه دندانپزشکی که مد نظر ما است را نداشته باشند اتفاقات بسیار ناگواری را در کنار صرف هزینه بسیار برای آموزش دندانپزشکان در مقاطع تحصیلی عالی کشور به همراه خواهد داشت.

وی افزود: خروج پزشکان و دندانپزشکان به نوعی از دست رفتن سرمایه گذاری ملی تلقی شده و خسران زیادی را بر جای خواهد گذاشت. این دغدغه باید برای کل سطوح درمانی کشور مد نظر باشد بالاخص جامعه دندانپزشکی که به صورت خاص و پیگیر و دغدغه مند باید پیگیر این موضوعات باشند تا بتوانیم با نوعی هم افزایی به نتایج ارزنده‌ای دست یابیم.

آسایش با بیان اینکه دندانپزشکان به دنبال مهاجرت هستند و عطش دندانپزشک برای گرفتن تخصص به شدت پایین آمده است، اظهار داشت: دانشجویان ما قبل از فارغ التحصیل شدن به دنبال آموختن زبان هستند تا بعد از پایان تحصیلات مهاجرت کنند. آمار مهاجرت نشان دهنده این موضوع است تعداد بسیار بالایی درخواست گواهی از سازمان نظام پزشکی کرده اند اگر میزان خروجی دندانپزشکان را با سال گذشته مقایسه کنیم نشانگر هجوم پزشکان برای خروج از کشور با تمامی مشقات و سختی‌هایی است که در کشورهای دیگر دارند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: