خبر فوری
۱۵:۰۷ - ۲۹ تير ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۳
در نشست نمایندگان جامعه پزشکی مطرح شد؛

بیمه های تکمیلی همان طور که از نام آنها مشخص است، تکمیل کننده خدماتی هستند که بیمه های پایه آنها را پوشش می دهند؛ اما به نظر می‌رسد که بیمه های تکمیلی علاقه زیادی به حوزه درمان ندارند.

به گزارش خبرنگار مهر، گران بودن خدمات تشخیصی، دارویی، درمانی و…، مهم‌ترین علت برای حمایت سازمان‌های بیمه گر از آحاد جامعه است. در این بین، بیمه‌های پایه با توجه به منابع اعتباری که در اختیار دارند و البته به دلایل کاملاً غیر موجه، از پوشش کامل برخی خدمات درمانی طفره می‌روند.

از سوی دیگر، بیمه‌های تجاری که آنها را به عنوان بیمه‌های تکمیلی می‌شناسیم، وارد حوزه سلامت شده و برخی خدمات را با دریافت هزینه‌ای، پوشش می‌دهند تا بیمه شدگان؛ فشار کمتری را بابت پرداخت از جیب داشته باشند. اما، همین بیمه‌های تکمیلی نیز بعضاً سر ناسازگاری گذاشته و آن طور که باید، هزینه‌های درمان را پوشش نمی‌دهند.

در همین راستا، سازمان نظام پزشکی در نشست مشترک با نمایندگان برخی از بیمه‌های تکمیلی، به بررسی این مشکل پرداخت.

آرش انیسیان مدیرکل برنامه‌ریزی اقتصاد سلامت سازمان نظام پزشکی، با گرانی امکانات و تجهیزات و تأثیر آنها در کاهش تاب آوری ارائه دهندگان خدمات سلامت از بیمه‌ها خواست در کنار جامعه درمان باشند.

وی گفت: قیمت‌های ارائه خدمات قیمت‌های واقعی نیست و این بیشترین فشار را به ارائه دهندگان خدمات سلامت وارد می‌کند. از سویی جامعه درمان نمی‌خواهد به مردم فشاری بیش از این وارد شود و باید تلاش شود تا ضمن اینکه بیمه‌ها به اهداف اقتصادی خود برسند مراکز درمانی هم بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

محمد برومند به نمایندگی از جامعه آزمایشگاهیان، با اشاره به فشار اقتصادی شدید وارد بر آزمایشگاه‌های بخش خصوصی دو خواسته اصلی این جامعه را عدم درخواست تخفیف از سوی بیمه‌ها برای عقد قرارداد و ا عمال تعرفه‌های قانونی دانست و همچنین درخواست کرد تمهیداتی برای مشکل درگاه‌های متعدد و مختلف بیمه‌ها که کار را برای آزمایشگاه‌ها سخت می‌کند، صورت بگیرد.

نماینده جامعه دندانپزشکی نیز در این نشست، با اشاره به افزایش وحشتناک قیمت مواد مصرفی از بیمه‌های تکمیلی درخواست کرد که نگاه درآمدی و ذخیره‌ای به حوزه درمان و دندانپزشکی نداشته باشند.

فرخزاد گفت: اگر امسال هزینه درمان بیمار پرداخت نشود و او درمانش را انجام ندهد سال‌های بعد مجبور به پرداخت‌های چند برابری هزینه‌ها از سوی بیمه‌ها خواهیم بود.

وی هم ضمن اشاره به تأخیر در پرداخت‌های بیمه‌ها، خواستار پرداخت تعرفه قانونی و نیز اندیشیدن تمهیداتی برای جبران افزایش قیمت مواد مصرفی و ملزومات کار درمانی به شکل مجزا، مواد مصرفی و تأمین هزینه آن توسط بیمه‌ها در حوزه دندانپزشکی شد.

محمد خردمند معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، در این نشست با اشاره به بیمه مسئولیت پزشکان گفت: طبق قانون بیماران می‌توانند حتی در مواردی که سال‌های بسیاری از درمان گذشته باشد از پزشک انجام دهنده خدمت شکایت کنند، اما بیمه‌های مسئولیت با گذشت چند سال این هزینه را پوشش نمی‌دهند که این عملاً شرایط نامناسبی است که بیمه‌ها باید این محدودیت را برطرف کنند.

پس از طرح موضوعات و خواسته‌های جامعه پزشکی از بیمه‌های تکمیلی نمایندگان بیمه‌ها به پاسخگویی پرداختند. به طور مشخص نمایندگان صنعت بیمه کشور حوزه درمان را حوزه‌ای ضرر ده برای صنعت بیمه معرفی و فعالیت بیمه‌ها در این حوزه را به دلیل مسئولیت اجتماعی بیمه‌ها و تلاش برای تحقق اهداف کلان کشور در حوزه سلامت دانستند.

نمایندگان صنعت بیمه از نمایندگان جامعه پزشکی درخواست کردند با مقابله با خدمات القایی و اقدامات غیرضروری درمانی و پاراکلینیکی به صنعت بیمه کمک کنند تا صنعت بیمه هم در مقابل، پوشش خدمات بیمه‌ای را کامل‌تر انجام دهد.

همچنین یکپارچه شدن درگاه‌های خدمات بیمه‌ای و راه اندازی کارگروه تخصصی دندانپزشکی در سندیکای بیمه گران را از اقدامات مثبت مدنظر برای حل مشکلات جامعه پزشکی در حوزه دریافت خدمات از بیمه‌ها دانستند.

در پایان این نشست، نمایندگان جامعه پزشکی، دوباره خواسته‌های خود از بیمه‌های تکمیلی را در ۶ بند مطرح کردند.

۱- حذف تخفیف‌های مرسوم بیمه‌ها در زمان عقد قرارداد با مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها

۲- پرداخت هزینه مواد مصرفی دندانپزشکی بر مبنای فاکتور خرید و تأمین آن از سوی بیمه‌ها

۳- حذف تخفیف‌ها در تعرفه‌های هشتگ دار

۴- شروع قراردادهای سالیانه بر اساس تعرفه قانونی همان سال از آغاز سال

۵- تأمین هزینه‌های کاغذ، پرینت و کپی مستندات، که به دلیل عدم اتصال بیمه‌های تجاری به سیستم نسخه الکترونیک به مراکز درمانی تحمیل شده است

۶- برداشته شدن محدودیت زمانی بیمه‌ها برای تأمین بیمه مسئولیت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: