خبر فوری
۱۱:۳۸ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۲۹
محققان سوئدی هشدار می دهند؛

محققان پی بردند اضافه وزن مردان جوان در دوران نوجوانی و بیست سالگی، ممکن است به طور ناخواسته خطر ابتلا به سرطان پروستات را در آینده افزایش دهد.

به گزارش مدنیوز به نقل از مدیسن نت،به تازگی، تحقیقات جدیدی درباره نرخ سرطان پروستات و نوسانات وزن در مردان سوئدی صورت گرفته است که نگرانی‌های جدیدی را به وجود آورده است. در این تحقیق، حدود ۲۶۰۰۰۰ مرد در بازه سنی ۱۷ تا ۶۰ سال مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نتایج ابتدایی این تحقیق نشان داد که در کلیت، مردانی که در طول عمر خود نیم کیلوگرم یا بیشتر وزن اضافه کرده‌اند، دارای یک ریسک ۱۰ درصد بیشتر برای ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی در بزرگسالی بودند. همچنین، الگویی مشابه با یک افزایش ۲۹ درصدی در خطر ابتلا به سرطان پروستات کشنده نیز مشاهده شد.

به علاوه، محققان متوجه شدند که بیشترین افزایش وزن در مردان در بازه سنی ۱۷ تا ۲۹ سالگی رخ می‌دهد و ریسک ابتلا به اکثر سرطان‌های مرتبط با وزن نیز در این بازه سنی بالاست.

سرپرست تیم تحقیق از مرکز سرطان دانشگاه لوند سوئد، ماریسا داسیلوا، اظهار کرد که افزایش سریع وزن در بزرگسالی بسیار نگران‌کننده است و با افزایش وزن سریع، خطر ابتلا به سرطان پروستات در سنین بالاتر به شدت ارتباط دارد.

باید توجه داشت که سرطان پروستات دومین سرطان پرشیوع در جهان است. در این تحقیق، شرکت‌کنندگان در طی دوره زمانی بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۲۰۱۴ ثبت‌نام کرده‌اند و سلامتی آنها تا سال ۲۰۱۹ موردپایش قرار گرفته است. میانگین زمان پایش این شرکت‌کنندگان بیش از چهار دهه بوده است.

در طول این مدت، بیش از ۲۳۰۰۰ مرد با میانگین سن ۷۰ سال با سرطان پروستات تشخیص داده شده‌اند و تقریباً ۴۸۰۰ نفر جان خود را به دلیل این بیماری از دست داده‌اند.

داسیلوا بیان کرد که تحقیقات دیگر نشان داده است که افزایش وزن می‌تواند بر هورمون رشد مرتبط با سرطان پروستات تأثیرگذار باشد. با این حال، هنوز بررسی نشده است که کاهش وزن در مراحل بعدی زندگی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد یا خیر.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: