خبر فوری
۱۹:۱۲ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۵۳۲
متخصص طب ایرانی عنوان کرد؛

کارشناس طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت، از ورود طب ایرانی به برنامه پزشکی خانواده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه کارگر شریف، با بیان اینکه طبق کمیسیون اصل ۹۰ برای معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت ماموریت‌هایی در قبال طب ایرانی در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به ضرورت احیای طب ایرانی در سیستم بهداشتی درمانی کشور و تاکید این مسئله در اسناد بالادستی کشور یکی از مأموریت‌های مهم برای معاونت بهداشت، اجرای برنامه ادغام آموزه‌های شیوه زندگی سالم از دیدگاه طب ایرانی در نظام سلامت و همچنین مساله تدوین یک ساز و کار برای ورود طب ایرانی در پزشکی خانواده و ساز و کار بیمه‌ها است.

وی ادامه داد: در همین راستا پس از اینکه مسئله پزشک خانواده امسال به صورت خاص مورد توجه قرار گرفت و قرارگاه پزشک خانواده در معاونت بهداشت وزارت بهداشت تشکیل شد، تلاش شد تا این طرح پس از پایلوت‌هایی که داشته با قدرت بیشتری به سمت اجرایی شدن پیش برود، لذا یکسری از منابع علمی مربوط به ارتقا سطح علمی پزشکان خانواده‌ی سراسر کشور مورد بازبینی قرار گرفته و بعد از تکمیل، به پزشکان خانواده ارائه خواهدشد.

کارگر شریف افزود: به درخواست معاونت بهداشت و با همکاری معاونت آموزش به منظور ارتقای علمی سطح پزشکان خانواده و بازبینی منابع علمی و محتواهایی که می‌تواند در دسترس پزشکان خانواده قرار بگیرد مقرر شده یکسری محتوای علمی و آموزشی با کمک ادارات فنی و دفتر طب ایرانی و مکمل آماده شده و در قالب فیلم‌های آموزشی به پزشکان خانواده ارائه شود.

کارشناس طرح ادغام خدمات طب ایرانی در نظام سلامت اظهار داشت: سلسله جلساتی به منظور تعیین ساز و کار پوشش بیمه‌ای خدمات طب ایرانی در شبکه بهداشت و درمان کشور تا پایان سال ۱۴۰۲ که مجلس، سازمان برنامه بودجه و دولت بر آن تاکید دارند تشکیل شده و خواهد شد که امید است به نتایج مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به برنامه‌های طرح ادغام که از سال ۱۴۰۱ به طور رسمی کلید خورده پرسشنامه‌های سبک زندگی سالم در سامانه‌های نظام الکترونیکی سلامت قرار داده شد که برای افراد مراجعه کننده به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت که متقاضی دریافت خدمات هستند و ۶ سال به بالا سن دارند به عنوان خدمت طب ایرانی تکمیل گردد.

این پزشک و متخصص طب ایرانی افزود: در راستای اجرای این طرح، آموزه‌های سبک زندگی سالم در ۶ بعد که سته ضروریه گفته می‌شود به کارکنان شبکه بهداشت کشور و به ویژه بهورزان و مراقبان سلامت آموزش داده می‌شود تا آنها نیز به مردم آموزش دهند.

وی ادامه داد: متخصصان طب ایرانی و اعضای هیأت علمی این رشته نیز به طور خاص در راستای برنامه ادغام برای پزشکان شاغل در شبکه بهداشت برنامه‌های آموزشی خواهند داشت تا اصول ۶ گانه سبک زندگی را به پزشکان شبکه منتقل کنند تا همه پزشکان در جریان این آموزه‌ها باشند و به این مسئله واقف باشند که مردم در واقع در پرسشنامه سبک زندگی به چه سوالاتی پاسخ می‌دهند و علت طرح این پرسش‌ها چیست.

کارگر شریف در پایان گفت: با توجه به رویکرد جهانی که نسبت به life style medicine و اثرات آن در پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان وجود دارد و با توجه به آموزه‌های غنی طب ایرانی در مورد سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌ها، لازم است بیش از پیش سیستم بهداشت و درمان کشور برای انتقال و به کارگیری این آموزه‌ها اهتمام ورزد تا جامعه به سمت ارتقای سلامت سوق داده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: