خبر فوری
۱۵:۰۳ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۶
یک روانشناس عنوان کرد؛

یک روانشناس، از افسردگی به عنوان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی در جهان نام برد که به عنوان سرماخوردگی روانی معروف است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شقایق درویشی، ضمن تبریک نهم اردیبهشت (روز روانشناس و مشاوره)، گفت: سوالی که در درجه اول مطرح می‌شود این است، چرا همه روزه تعداد زیادی از مردم به کمک و راهنمایی روانشناسان نیازمند هستند. جواب این است به همان دلیل که همه ما بالقوه می‌توانیم به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم ولی به شرطی که بتوانیم از راهنمایی و مشاوره‌های کارشناسان مجرب در این مسیر همراهی بگیریم که پیش زمینه‌ها و تجهیزات مورد نیاز را به ما بیاموزد.

وی افزود: بنابراین برای حل مشکلات شخصی هم ما نیاز به کمک یک روانشناس با تجربه داریم که نه برای ما، بلکه با ما حرکت کند تا به حل مشکلات خود نائل شویم.

این روانشناس ادامه داد: ذهن انسان از سه بخش عمده هشیار، نیمه‌هشیار و ناهشیار تشکیل یافته که اگر ما خیلی توانا باشیم حداکثر به نیمه هشیار ذهنمان دسترسی پیدا می‌کنیم که البته برای حل مشکلات کافی نیست. بنابر این نیازمند کمک کسی هستیم که بتواند به ناهشیار ذهن ما وارد شده و از این انبار متروکه پرونده‌های دردناک بایگانی شده گذشته را بیرون آورده و از نو رسیدگی کند.

درویشی در عین حال تاکید کرد: البته این موضوع را نیز قبول داریم که هیچ کس بیشتر از خودِ انسان به احوالات خودش آگاه نیست اما بدون کمک یک روانشناس هرگز بدان احوالات دسترسی نخواهد داشت و روانشناسان می‌توانند آگاهی لازم را به ما بدهند.

این روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: مشکلاتی همچون انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب همسر، افسردگی، وسواس، اضطراب، اعتیاد، مشکلات، شکست‌های عاطفی، استرس کار و حتی دردهای جسمانی می‌توانند دلایل موجهی برای مراجعه به روانشناسانی باشند که حتماً آموزش‌های لازم در زمینه مسائل مشاوره‌ای و یا روانشناسی بالینی دیده اند و زیر نظر اساتید مجرب دوره کارورزی را گذرانده و مهارت‌های لازم را کسب کرده اند.

وی با بیان‌اینکه مشاوره می‌تواند به بهبود خلق و خو، درمان اختلالات روانشناختی، کاهش هزینه‌های پزشکی، بهبود ارتباطات و روابط کمک کند و باعث افزایش عزت نفس و تاب آوری شود، اظهار کرد: مشاوران و روانشناسان از تکنیک‌ها و رویکردهای مختلفی برای بهبود سلامت روان و رفاه افراد استفاده می‌کنند.

درویشی ادامه داد: افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی در جهان است که به عنوان سرماخوردگی روانی معروف است که در بیشتر مواقع می‌توان گفت که اثربخشی جلسات روان درمانی در درمان روانشناختی افسردگی مؤثر است.

وی افزود: بین سلامت جسمی و روانی رابطه مستقیمی وجود دارد. اغلب، وقتی افراد شرایط زمینه‌ای بهداشت روان را درمان می‌کنند یا برای کمک به تنظیم احساسات و بهبود خلق و خوی مشاوره می‌گیرند، سلامت جسمی نیز بهبود می‌یابد.

این روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه خانواده اولین و اصلی ترین مکان رشد، یادگیری و دلبستگی افراد هنگام ورود به جهان است، عنوان کرد: مشاوره پیش از ازدواج، خانواده درمانی و زوج درمانی برای کمک به واحد خانواده و اعضای مختلف در آن بسیار مهم است.

وی افزود: خانواده‌ها و زوج‌هایی که به مشاوره می‌پردازند می‌توانند ارتباطات را بهبود بخشند، احتمال طلاق را کاهش دهند و پیوندهای کودک و والدین را در طی جلسات تقویت کنند.

درویشی به این نکته نیز اشاره کرد که مسلماً همچون سایر علوم در عرصه روانشناسی نیز به کسی می‌توانیم عنوان روانشناس را اطلاق نمائیم که حداقل در یکی از رشته‌های روانشناسی دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر باشد و (مشاوره) نیز فرایندی فعال و پویا است که در آن روانشناس، در تجربیات مراجعه کننده خود شریک شده و به او کمک می‌کند تا با بازبینی مسائل خود، تصمیمات مؤثر و کارآمد را انتخاب نماید نه اینکه روانشناس آنها را نصیحت کند و بگوید که چه بکنند و یا چه نکنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: