خبر فوری
۱۵:۰۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۰۶
یافته جدید محققان؛

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کووید ۱۹ می‌تواند از طریق جفت از مادر به نوزاد منتقل شود و باعث آسیب به مغز جنین در حال رشد شود. البته این اتفاق بسیار نادر بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان دو مورد غیرمعمول را در میان صدها مادر باردار و زایمان کرده که آلوده به کووید شده بودند، مشاهده کردند.

در هر دو مورد، آزمایش کووید نوزادان در بدو تولد منفی بود، اما آنتی‌بادی‌های ویروس در خونشان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته بود. این نشان می‌دهد که آنتی‌بادی‌ها از جفت عبور کرده‌اند یا ویروس به نوزاد منتقل شده و سیستم ایمنی بدن نوزاد واکنش داده است.

هر دو نوزاد تشنج، اندازه سر کوچک و تأخیر در رشد داشتند. یکی از نوزادان در ۱۳ ماهگی فوت کرد.

دکتر «شهناز دوآرا»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد اطفال در دانشگاه میامی فلوریدا، گفت: «بسیاری از زنان در دوران بارداری مبتلا به کووید ۱۹ شده اند، اما مشاهده این نوع مشکلات در نوزادانشان در بدو تولد غیرعادی بود.»

دوارا در بیانیه خبری دانشکده گفت: «ما در تلاشیم تا بفهمیم چه چیزی این دو بارداری را متفاوت کرده است، تا بتوانیم تحقیقات را به سمت محافظت از نوزادان آسیب پذیر هدایت کنیم.»

به گفته محققان، «هنوز مشخص نیست که آیا این مشکلات ناشی از سیتوکین های التهابی جفت بوده یا اینکه ویروس از جفت عبور کرده و به نوزاد آسیب می‌رساند.»

به گفته نویسندگان، تجزیه و تحلیل هر دو جفت به وضوح تغییرات التهابی شدید را در هر جفت نشان داد. محققان همچنین از نبود هورمون جفتی حیاتی موسوم به «گنادوتروپین جفتی انسانی» شگفت زده شدند. این هورمون برای تمام رشد جنین، به ویژه برای رشد مغز ضروری است.

نویسندگان خاطرنشان کردند که در هر دو مورد، مادران در سه ماهه دوم بارداری خود به عفونت مبتلا شدند. اما یکی از آنها در سه ماهه سوم بارداری مجدداً به عفونت مبتلا شده بود. این نشان دهنده پاسخ ایمنی غیرعادی مادر و / یا جنین به ویروس بود.

به گفته نویسندگان، مادران باردار باید قبل یا در طول بارداری واکسن کووید ۱۹ را به عنوان اولین خط دفاعی دریافت کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: