خبر فوری
۱۵:۰۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۴۲۸
محققان دانشگاه هاروارد هشدار می دهند؛

طبق بررسی تحقیقات قبلی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه هاروارد آخرین بررسی مجموعه‌ای از مسائل بهداشتی از زوال عقل تا بیماری قلبی و سکته مرتبط با آلاینده‌هایی مانند ذرات ریز (PM۲.۵) و همچنین اکسید نیتروژن و دی اکسید نیتروژن است.

محققان در بررسی‌های خود بیش از ۲۰۰۰ مطالعه را بررسی کردند و به ۵۱ مورد مطالعه ارتباط بین آلودگی هوای محیط و زوال عقل بالینی پی بردند. این مطالعات در ۱۰ سال گذشته منتشر شده است.

متاآنالیز شواهد ثابتی از ارتباط بین PM۲.۵ و زوال عقل نشان داد.

محققان دریافتند که به ازای هر ۲ میکروگرم در متر مکعب افزایش متوسط قرارگیری سالانه در معرض PM۲.۵، خطر ابتلاء به زوال عقل ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.

ارتباط بین دی اکسید نیتروژن و اکسید نیتروژن و زوال عقل نیز وجود داشت. برای اکسید نیتروژن، به ازای هر ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب در مواجهه سالانه، ۵ درصد افزایش خطر وجود داشت. برای دی اکسید نیتروژن، به ازای هر ۱۰ میکروگرم بر متر مکعب افزایش در مواجهه سالانه، ۲ درصد افزایش خطر وجود داشت.

تئوری‌های زیادی در مورد اینکه چرا هوای کثیف ممکن است خطر زوال عقل را افزایش دهد وجود دارد. ممکن است صرفاً به این دلیل باشد که آلودگی بر سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد و به نوبه خود بر سلامت مغز تأثیر می‌گذارد.

نظریه دیگر به تأثیر التهاب اشاره دارد. «مارک ویسکوف»، سرپرست تیم تحقیق، می‌گوید: «آلودگی ممکن است مستقیماً روی سلول‌های عصبی یا سایر سلول‌های مغز تأثیر بگذارد و در عملکرد کلی مغز اختلال ایجاد کند.»

«ربکا ادل مایر»، مدیر ارشد مشارکت علمی انجمن آلزایمر، گفت: «معلوم نیست چه مکانیسم‌هایی منجر به این ارتباط می‌شوند، اما این فرضیه وجود دارد که ذرات بسیار کوچک آلاینده وارد بدن ما می‌شوند و به سیستم گردش خون ما که به سوخت رسانی به مغز کمک می‌کند، نفوذ می‌کند.»

محققان خاطرنشان می‌کنند که نتایج باید با احتیاط تفسیر شوند، زیرا در هنگام انجام متاآنالیز مطالعات مشاهده‌ای محدودیت وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: