خبر فوری
۰۱:۵۹ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۱۴۹

بانداژ هوشمند با حسگر‌های زیستی می‌تواند به بهبود زخم‌های مزمن کمک کند.

دانشمندان دستگاهی را آزمایش کردند که می‌تواند سوختگی ها زخم‌های دیابتی و زخم‌های جراحی غیر قابل ترمیم را کنترل و تحریک کند.

یک  بانداژ هوشمند که می‌تواند زخم‌های مزمن را کنترل کند و به بهبود آن‌ها کمک کند، توسط دانشمندانی ساخته شده است که می‌گویند این دستگاه می‌تواند به افراد مبتلا به زخم‌های دیابتی، سوختگی و زخم‌های جراحی که قابل درمان نیستند، کمک کند.

بر اساس آمار مربوط به سال ۲۰۱۸، ۲.۲ میلیون نفر در بریتانیا با زخم‌های مزمن وجود دارد که برای ۵.۳ میلیارد پوند در سال هزینه دارد.

اکنون محققان می‌گویند دستگاهی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به بهبود چنین زخم‌هایی کمک کند که یک سیستم کششی، بی سیم و بیوالکترونیک که می‌تواند به پوست بچسبد.

دکتر وی گائو، یکی از نویسندگان این تحقیق از موسسه فناوری کالیفرنیا گفت: این دستگاه از دو بخش تشکیل شده است - یک برد مدار چاپی قابل استفاده مجدد و یک وصله یکبار مصرف. پچ یکبار مصرف حاوی حسگر‌های زیستی، الکترود‌ها و هیدروژل‌های حاوی دارو است.

در واقع حسگر‌های زیستی به این معنی است که «بانداژ هوشمند» می‌تواند ویژگی‌های زخم مانند دما، pH و سطوح مواد از جمله گلوکز، اسید اوریک و لاکتات را کنترل کند.

این معیار‌ها اطلاعات مهمی را در مورد اینکه آیا زخم عفونی شده است یا نه و سطح التهاب آن را ارائه می‌دهد.

این دستگاه امکان اعمال تحریک الکتریکی را فراهم می‌کند ، تکنیکی که قبلاً برای بهبود زخم‌ها استفاده شده است.

گائو گفت: همه سیگنال‌ها را می‌توان به‌صورت بی‌سیم به یک رابط کاربری [مانند]یک رایانه یا تلفن همراه ارسال کرد.  ما می‌توانیم با استفاده از پتانسیل الکتریکی، انتشار دارو را به صورت بی سیم کنترل کنیم.

این تیم مقاله‌ای را در مجله Science Advances چاپ کرده است که توضیح می‌دهد، چگونه باند‌های هوشمند را روی زخم‌های موش‌های دیابتی و موش‌های صحرایی قبل و بعد از عفونت آزمایش کردند و دریافتند دستگاه‌ها قادر به تشخیص ویژگی‌هایی از جمله دما، سطح گلوکز و pH مایع زخم هستند.
این اندازه‌گیری‌ها طبق انتظار قبل و بعد از درمان موش‌ها تغییر کرد.

علاوه بر این، موش‌هایی با بانداژ هوشمند که دریافت دارو و تحریک الکتریکی را تجربه کرده‌اند، نسبت به موش‌هایی که زخم‌هایشان با باند پوشانده نشده بود، زمان بسته شدن زخم و میزان جراحت کمتری را نشان دادند.

این تیم هزینه‌هایی در سطح ده‌ها دلار برای بخش الکترونیکی قابل استفاده مجدد دستگاه و چند دلار برای یک پچ یکبار مصرف تخمین زدند.

بانداژ هوشمند می‌تواند برای یک تا دو هفته استفاده شود.

منبع: سایت گاردین

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: