خبر فوری
۱۲:۴۹ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
تعداد‌بازدید‌: ۵۸۱
سلامت در ۱۴۰۱؛ ۲

پاندمی جهانی کرونا که از واخر سال ۹۸ وارد ایران شد؛ روزهای سخت و تلخی را برای مردم رقم زد. اما، با سرعت گرفتن برنامه واکسیناسیون؛ شاهد فروکش مرگ های کرونایی در کشور بودیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، بررسی آمارهای روزانه کرونا تا پایان اسفند ۱۴۰۱، بیانگر موفقیت کشور در کنترل پاندمی کرونا بوده است. سال گذشته برای اولین بار و پس از واکسیناسیون در ابعاد گسترده، مرگ و میر کرونا در روز ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ تک رقمی و معادل ۷ نفر شد.

سوم شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد، تعداد موارد فوتی روزانه کرونا در ایران به ۷۰۹ نفر رسید

۸۳۱ روز پس از ورود کرونا و در روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ بود که با اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، اولین روز بدون مرگ و میر روزانه کرونا در کشور ثبت شد.

همزمان با ثبت اولین روز بدون فوتی در کشور، صفحه مقام معظم رهبری در فضای مجازی نیز با انتشار این بیانات، به این موضوع مهم واکنش نشان داد که «ملّت ما، مسئولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در یک موارد زیادی به خودکفایی رسیدیم. ما اگر تحریم نبودیم، مثلاً فرض بفرمائید وقتی کرونا آمد، خب می‌رفتیم از جاهای مختلف دنیا واکسن وارد می‌کردیم، دیگر به فکر تولید واکسن نمی‌افتادیم. امروز در پنج شش مرکز دارد واکسن تولید می‌شود؛ این یک افتخار و یک شرف است برای ملّت ایران .۲۳/۰۱/۱۴۰۱»

رئیس جمهور نیز روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در پیامی اعلام کرد «پس از سپری شدن بیش از دو سال از مواجهه کشور و ملت با ویروس منحوس کرونا و سویه های مختلف آن، امروز در سایه همراهی شما مردم فهیم و تلاش و همت دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان در مدیریت همه جانبه کرونا، شاهد صفر شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در سطح کشور هستیم. این دستاورد بزرگ، در شرایطی حاصل شده است که کشور ما از سوی برخی قدرت‌های مدعی حقوق بشر حتی در واردات داروهای حیاتی و امکانات بهداشتی و درمانی لازم برای درمان این بیماری با تحریم‌های ظالمانه فراوانی مواجه بود. ولی در سایه اعتماد و اتکا به توان و ظرفیت‌های داخلی و تلاش‌ها و فداکاری‌های بی وقفه کادر درمان و واکسیناسیون عمومی، در این عرصه موفقیت‌های بزرگی نصیب کشور شد و به اذعان سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های بین المللی، ایران در ردیف کشورهای برتر در پیشگیری و درمان بیماری کرونا قرار گرفت.»

وزیر بهداشت در اولین واکنش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد «پس از دو سال و ۱۰۰ روز مقابله ملت قدرتمند ایران با کرونا و در حالی که در آمریکا و اروپا آمار تلفات بالایی گزارش می‌شود، ایران، نخستین روز بدون فوت کرونا را تجربه کرد. این موفقیت را به رهبر انقلاب و ملت ایران تبریک می گویم و بر ارواح بلند شهدای مدافع سلامت درود می فرستم».

بررسی آمارهای روزانه کرونا نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا پایان اسفند سال گذشته، ۲۳۰ روز معادل ۶۳ درصد از روزهای سال ۱۴۰۱، مرگ و میر کرونایی در کشور تک رقمی و صفر بود. ۱۹۴ روز، مرگ و میر تک رقمی و ۳۶ روز، بدون فوتی و در این بازه زمانی، ۸۶ روز معادل ۲۳ درصد از کل روزهای سال گذشته، مبتلایان شناسایی شده دو رقمی بوده است.

بررسی‌ها نشان دهنده این است که از ابتدای سال تا پایان اسفند ۱۴۰۱، در مجموع ۵ هزار و ۴۸۱ نفر جان خود را بر اثر ابتلاء به کرونا از دست داده اند که این آمار در سال ۱۴۰۰، معادل ۷۷ هزار و ۸۸۶ بوده و بدان معنا است که در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، حدود ۷۲ هزار و ۴۰۵ نفر، کمتر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده اند که این آمار وقتی ملموس است که بدانیم همین تعداد خانواده، کمتر داغدار شده اند.

گرچه در روزهای پایانی سال، تعداد مرگ و میر روزانه کرونا در چند روز دو رقمی بود اما افزایش موارد فوتی، چشمگیر نبوده و کمتر از ۲۰ نفر بوده که البته یک نفر هم زیاد است و انتظار می‌رود که با رعایت شیوه نامه‌های بهداشت و تکمیل واکسیناسیون، روند خوب مرگ و میرهای تک رقمی و صفر، دوباره در کشور ثبت شود.

نباید فراموش کرد که در راه تأمین سلامت مردم در همه گیری جهانی کرونا، شهدای مدافع سلامت با تقدیم جان خود، برگ زرینی در تاریخ ایران اسلامی رقم زدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: