خبر فوری
۱۵:۳۸ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۹۸
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس؛

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از اینکه شکاف میان بودجه بهداشت و درمان در لایحه ۱۴۰۲ عمیق تر شده است، انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا شیخی، در تشریح نشست روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از بررسی وضعیت بودجه بخش سلامت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور با حضور وزیر و مسئولان وزارت بهداشت، برخی از رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های اورژانس و انتقال خون خبر داد و گفت: یک سری نکات مهم مثبت در بودجه وجود دارد از جمله اینکه رشد پیش بینی شده در ردیف عمومی دانشگاه‌ها عملکردی دیده شده است که بیش از ۹۹ درصد آن عملاً برای حقوق اختصاص می‌یابد.

وی افزود: رؤسای دانشگاه‌ها انتقاد داشتند که ردیفی تحت عنوان سایر موارد در بودجه داشتیم که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شده؛ این ردیف حاوی ۱۶ جز از جمله نگهداری تأسیسات، غذای دانشجویان و حقوق و مزایای کارمندان شرکتی بود که متأسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

شیخی ادامه داد: هر چند پیش بینی بودجه حداقلی ۱.۵ همت برای خرید آمبولانس از نقاط قوت بودجه سال آینده است اما جوابگوی نیاز کشور نیست؛ برای راه اندازی واحدهای جدیدالاحداث دانشگاهی ۵۰۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شده در حالی که نیاز اصلی ۵ هزار میلیارد تومان بوده و میان این اعداد فاصله زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به پیش بینی ۴.۸ دهم همت برای اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، گفت: توجه به این موضوع نویدبخش است اما عملاً برای بحث فوق العاده خاص حتی برای ضریب یک هم بودجه‌ای در نظر گرفته نشده در حالی که این مهم به عنوان مطالبه کادر سلامت باید مورد توجه قرار می‌گرفت؛ ما این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

شیخی تصریح کرد: همچنین در مورد وضیعت بودجه بخش سلامت نکات چالشی وجود دارد از جمله اینکه منابع دارایی که در گذشته به صورت ارزی و دلاری بود جزو ردیف‌های بودجه‌ای پیش بینی نشده است و در بودجه ۱۴۰۲ از محل ردیف هدفمندی ۶۹ همت دیده شده که حداقل باید ۱۵۰ همت دیده می‌شد و این مبلغ باید از منابع عمومی تأمین شود نه منابع هدفمندی، برای نیازهای دانشجویی، آموزشی و پیش بیمارستانی بودجه‌ای پیش بینی نشده است و این موضوع نگران کننده است.

وی یادآور شد: همچنین در ردیف‌های مقیمی، متخصصان، ماندگاری پزشکان و اورژانس هوایی حذف شده که این موضوع جزو نگرانی‌های ما است و منابع عمرانی متناسب با هزینه‌ها و تورم پیش بینی نشده است و این موضوع کندتر شدن روند بهره برداری و افتتاح پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های درمانی را در پی دارد.

شیخی افزود: برای یک درصد مالیات بر ارزش افزوده ۳۵ همت پیش بینی شده که برآورد حداقل ۵۰ همت است و همچنین برای حقوق ۷۵ هزار نیروی شرکتی سالانه ۱۵ همت از محل منابع اختصاصی هزینه می‌شود که ورشکستگی بیمارستان‌ها را در پی دارد بنابراین نیاز است این موارد مورد توجه قرار گیرد.

شیخی ادامه داد: یکی از مباحث نگران کننده در حوزه سلامت طرح دارویاری و تجهیزات پزشکی است که میان مبلغ پیش بینی شده در گذشته و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ فاصله زیادی وجود دارد به گونه‌ای که در حال حاضر ۶۹ همت پیش بینی شده اما باید ۱۰۵ همت پیش بینی می‌شد؛ در حالی که به طور مداوم بر بحث بهداشت و پیشگیری تاکید می‌شود اما شکاف عمیقی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بین بودجه بهداشت و درمان وجود دارد و این شکاف نسبت به گذشته عمیق‌تر شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: