خبر فوری
۱۵:۳۳ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۲۲
مطالعات نشان می دهد؛

تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث بیماری التهابی روده شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، نتایج یک مطالعه نشان داد در میان افراد ۴۰ سال به بالا، مصرف آنتی بیوتیک ها ممکن است خطر بیماری‌های روده مانند کرون و کولیت اولسراتیو را برای یک تا دو سال پس از مصرف افزایش دهند. و بیشترین خطر مربوط به دو دسته از آنتی بیوتیک ها بود؛ نیترویمیدازول ها و فلوروکینولون ها که اغلب برای درمان عفونت‌های روده استفاده می‌شوند.

محققان می‌گویند این داروها به طور بی رویه همه باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهند، نه فقط باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند.

دکتر «آدام فای»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه نیویورک، گفت: «آنتی بیوتیک ها ممکن است از طریق تغییر میکروبیوم منجر به بیماری التهابی روده شوند.»

برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری التهابی روده، فای توصیه می‌کند از آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در صورت نیاز استفاده کنید و نه برای بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا یا سایر بیماری‌های تنفسی و گوارشی.

فای هشدار داد: «استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می‌تواند تعادل باکتریایی روده به نام میکروبیوم را با عواقب جدی تغییر دهد.»

محققان از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، بیش از ۳۶۰۰۰ نفر مبتلا به کولیت اولسراتیو و نزدیک به ۱۷۰۰۰ نفر مبتلا به بیماری کرون را بررسی کردند.

تیم تحقیق دریافت که در بین افرادی که آنتی بیوتیک مصرف کرده بودند، افراد بین ۱۰ تا ۴۰ سال ۲۸ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری التهابی روده بودند، و ۴۸ درصد از افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله و ۴۷ درصد از افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر این بیماری بودند.

خطر ابتلاء به بیماری کرون کمی بیشتر از کولیت اولسراتیو بود: ۴۰ درصد در بین افراد ۱۰ تا ۴۰ ساله؛ ۶۲ درصد در بین افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله؛ و ۵۱ درصد در میان افراد ۶۰ سال به بالا.

محققان خاطرنشان کردند که این خطر با هر دوره مصرف آنتی‌بیوتیک افزایش می‌یابد.

افرادی که پنج دوره یا بیشتر آنتی بیوتیک مصرف کردند، بالاترین خطر ابتلاء به بیمای های التهابی روده را داشتند: برای افراد ۱۰ تا ۴۰ سال، خطر ۶۹ درصد افزایش یافت. برای افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال دو برابر شد و برای افراد ۶۰ سال به بالا ۹۵ درصد بیشتر بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: