خبر فوری
۱۳:۰۹ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۴۵
مهر بررسی می کند؛

وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد خدمات رسان در حوزه سلامت کشور، نیازمند اعتبارات کلانی است که بخش عمده این منابع از طریق بودجه سالانه دولت تأمین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، وزارت بهداشت به عنوان یک دستگاه ارائه دهنده خدمت محسوب می‌شود که تأمین هزینه‌های این وزارتخانه از محل بودجه کل کشور صورت می‌پذیرد. در واقع، وزارت بهداشت برای اینکه بتواند پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم باشد، باید از منابع اعتباری لازم برخوردار باشد. از همین رو، هر ساله که فصل تدوین بودجه کل کشور فرا می‌رسد، بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت مورد بحث و بررسی کارهای کارشناسی قرار می‌گیرد.

اصولاً بودجه وزارت بهداشت از طریق منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی حاصل می‌شود. به طوری که سهم منابع عمومی را دولت در نظر می‌گیرد و درآمدهای اختصاصی هم از محل درآمدهای بیمارستان‌های تابعه وزارت بهداشت حاصل می‌شود.

در عین حال، بیشترین هزینه کرد وزارت بهداشت، مربوط به حوزه بهداشت است که هیچ‌گونه درآمدزایی ندارد. زیرا، ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی سطح یک به هموطنان در روستاها و شهرهای کشور از طریق خانه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت، صورت می‌گیرد.

از همین رو، بودجه‌ای که به حوزه سلامت کشور اختصاص می‌یابد، با هزینه‌هایی که لازم است انجام شود، همواره دچار کم و کاستی‌هایی می‌شود. این در حالی است که بودجه وزارت بهداشت همیشه با افزایش همراه بوده است، اما با توجه به اقدامات غیر قابل پیش بینی، در نهایت شاهد کاستی‌های بودجه‌ای در وزارتخانه هستیم.

سیدجواد طبائیان رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، بودجه این وزارتخانه را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد.

وی در ابتدا به وضعیت بودجه ۱۴۰۱ وزارت بهداشت اشاره کرد و آن را با بودجه سال گذشته وزارتخانه مورد قیاس قرار داد و گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت بهداشت، بالغ بر ۱۲۶ هزار و ۴۹۷ میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال گذشته، رشد ۳۲ درصدی داشته است.

طبائیان با عنوان این مطلب که بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت بهداشت از منابع عمومی، رقمی در حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با سال گذشته افزایش ۳۵ درصدی داشته است، افزود: بودجه وزارتخانه از محل درآمدهای اختصاصی نیز، ۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که رشد ۲۹ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

پیدا و پنهان بودجه سلامت در ۱۴۰۲/ تاثیر حذف ارز دارو

کسری بودجه وزارت بهداشت، موضوعی بود که رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، به آن اشاره کرد و گفت: پیش بینی ما حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری است که البته علت آن باز می‌گردد به افزایش حقوق کارمندان.

طبائیان توضیح داد: امسال، دو بار شاهد افزایش حقوق کارمندان بودیم که دفعه دوم آن در وسط سال اتفاق افتاد. لذا، ما پیش بینی این افزایش حقوق را نکرده بودیم.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در خصوص تمهیدات وزارتخانه برای تأمین کسری منابع، گفت: می‌بایست این کسری از محل منابع عمومی جبران شود.

طبائیان در خصوص میزان بودجه‌ای که تاکنون و با گذشت هشت ماه از سال محقق شده است، افزود: تاکنون ۵۴ هزار میلیارد تومان که نزدیک به ۷۴ درصد است، تخصیص یافته است.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، به موضوع افزایش درآمد اختصاصی وزارتخانه اشاره کرد و گفت: درآمد اختصاصی وزارت بهداشت که از محل بیمارستان‌ها تأمین می‌شود، امسال افزایش یافته و دلیل آن هم، ناشی از افزایش قیمت دارو بوده است.

طبائیان ادامه داد: به دنبال حذف ارز ترجیحی دارو، شاهد افزایش قیمت دارو بودیم که این افزایش قیمت از طریق بیمه‌ها تأمین می‌شود و قرار نیست از جیب بیمار پرداخت شود.

وی با اذعان به این موضوع که سقف درآمد اختصاصی وزارت بهداشت پُر شده و ما امکان برداشت بیشتر از سقف را نداریم، گفت: حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر از سقف درآمد اختصاصی را داشته‌ایم که باید برای برداشت آن از سازمان برنامه و بودجه، مجوز مجلس شورای اسلامی را داشته باشیم.

پیدا و پنهان بودجه سلامت در ۱۴۰۲/ تاثیر حذف ارز دارو

طبائیان ادامه داد: ما درخواست خود را از طریق سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی می‌دهیم و یا اینکه رئیس جمهور، مجوز برداشت را صادر می‌کند.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در ادامه به سایر منابع بودجه‌ای وزارتخانه اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت از محل مالیات بر ارزش افزوده نیز سهمی دریافت کرده که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

طبائیان افزود: تا کنون نزدیک به ۱۵ تا ۱۶ میلیارد آن محقق شده است.

وی در عین به حذف منابع بودجه‌ای وزارت بهداشت از محل مالیات بر فروش سیگار اشاره کرد و گفت: امسال از محل مالیات بر فروش سیگار، هیچ سهمی به وزارت بهداشت ندادند. در حالی که تا قبل از سال ۱۴۰۱، وزارت بهداشت؛ رقم قابل قبولی را از این محل دریافت می‌کرد که می‌توانست در بخش بهداشت هزینه کند.

امسال از محل مالیات بر فروش سیگار، هیچ پولی به وزارت بهداشت ندادند

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، به بودجه سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: پیشنهاد ما برای سال آینده، افزایش ۶۰ درصدی بودجه وزارتخانه است. زیرا، با توجه به اینکه از دوران کرونا عبور کرده‌ایم و وارد دوران پساکرونا قرار گرفته‌ایم، پیش بینی می‌کنیم حجم ارائه خدمات درمانی در کشور افزایش یاید که نیازمند منابع مالی کافی است.

طبائیان ادامه داد: قطعاً با افزایش مراجعات به مراکز درمانی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت، حجم خدمات ما نیز می‌بایست بیشتر شود.

به گفته وی، رقم بودجه پیشنهادی وزارت بهداشت برای سال آینده، بالغ بر ۱۹۰ هزار میلیارد تومان شود.

طبائیان به برداشت ۳ درصد از اعتبارات توسط دولت بابت توازن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه وزارت بهداشت یک دستگاه خدماتی است، دولت نباید این ۳ درصد را بردارد، یا حداقل از محل منابع دارو برندارد.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد سهم وزارت بهداشت از محل مالیات بر فروش سیگار، از ابتدای سال ۱۴۰۲ لحاظ شود.

طبائیان به موضوع بدهی‌های بیمه تأمین اجتماعی به بیمارستان‌های وزارت بهداشت اشاره کرد و افزود: حجم مطالبات وزارت بهداشت از بیمه تأمین اجتماعی، ۹,۰۰۰ میلیارد تومان است که تأخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها، برای خدمت رسانی بهتر به مردم، با مشکلاتی همراه شده است.

رئیس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت، در همین ارتباط گفت: پیشنهاد ما به نمایندگان مجلس این است که منابع واریزی از محل درمان بیمه شدگان تأمین اجتماعی، در صندوق سازمان برنامه و بودجه بماند که در صورت انباشت مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت از سازمان تأمین اجتماعی، معطل این سازمان نمانیم و سازمان برنامه و بودجه، مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت را واریز کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: