خبر فوری
۱۶:۵۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۱

کاهش وزن بیش از حد در هنگام ابتلا به کووید-۱۹ با پیامد‌های بدی مرتبط است.

 

محققان موسسه کارولینسکا (Karolinska) در سوئد کشف کرده‌اند، عفونت SARS-CoV-۲ به تشکیل رگ‌های خونی در بافت‌های چربی کمک می‌کند و در نتیجه متابولیسم حرارت‌زای بدن را افزایش می‌دهد.

طبق مطالعه منتشر شده در مجله Nature Metabolism مسدود کردن این فرآیند با استفاده از یک دارو، کاهش وزن را در موش‌ها و همستر‌هایی که به ویروس آلوده شده بودند مهار کرد.

محققان بررسی کردند که چگونه انواع مختلف چربی از جمله چربی قهوه‌ای و چربی سفید احشایی و زیر جلدی در مواجهه با SARS-CoV-۲ واکنش نشان می‌دهند و بر وزن موش‌ها و همستر‌ها تأثیر می‌گذارد.

آن‌ها دریافتند حیوانات در چهار روز مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست دادند و این کاهش وزن با فعال شدن چربی قهوه‌ای و قهوه‌ای شدن هر دو نوع چربی سفید انجام شد.

این بافت‌های چربی همچنین حاوی ریزرگ‌ها و سطوح بالایی از یک پروتئین سیگنال‌دهنده به نام فاکتور رشد اندوتلیال عروقی (VEGF) بودند که باعث رشد رگ‌های خونی جدید می‌شود.

محققان مکانیسم‌های مشابهی را در نمونه‌های بافت انسانی چهار بیمار که بر اثر کووید-۱۹ فوت کرده‌اند مشاهده کردند که نشان می‌دهد این یافته‌ها می‌تواند از نظر بالینی برای انسان‌ها مرتبط باشد.

هنگامی که محققان، حیوانات را با ماده‌ای که از تشکیل رگ‌های خونی جدید جلوگیری می‌کند یعنی داروی ضد رگ‌زایی درمان کردند، حیوانات بیشتر وزن از دست رفته خود را بازیابی کردند و بافت‌های چربی آن‌ها ریزرگ‌های کمتری را نشان دادند.در حال حاضر از دارو‌های ضد رگ زایی در کلینیک برای درمان انواع سرطان‌ها استفاده می‌شود.

ممکن است این دارو‌ها در درمان مشکلات مرتبط با کووید-۱۹ مانند کاهش وزن زیاد و تغییرات متابولیک نیز مفید باشند، بنابراین کیفیت زندگی و بقای این بیماران را بهبود می‌بخشند.

البته ما به تحقیقات بیشتری برای تأیید نیاز خواهیم داشت.یافته‌های بالینی در آزمایش‌های انسانی نیز وجود دارد.

منبع: سایت مدیکال نیوز

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: