خبر فوری
۱۸:۵۰ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۱۶۶

هر ساله با شروع فصل سرد سال شاهد شیوع آنفلوانزا هستیم که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد، اما این علائم شدیدتر بوده و در حال حاضر با بیماری کرونا همزمان شده است.


ایسنا: هر ساله با شروع فصل سرد سال شاهد شیوع آنفلوانزا هستیم که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد، اما این علائم شدیدتر بوده و در حال حاضر با بیماری کرونا همزمان شده است.
 
بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که ویروس آن‌ گونه‌های متعددی دارد. بیماری آنفلوانزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.
 
آنفلوانزا یک بیماری ویروسی است بنابراین داروهای ضد میکروبی (آنتی‌بیوتیک‌ها) بر آن تأثیری ندارند. تجویز آنتی‌بیوتیک با نظر پزشک و در موارد خاص (ازجمله همراه شدن یک بیماری میکروبی با بیماری آنفلوانزا) مفید است. در بیشتر موارد آنفلوانزا، میکروبی اضافه نمی‌شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیک ندارد.
 
علائم بیماری آنفلوانزا معمولاً با استراحت در منزل، نوشیدن مایعات به میزان کافی و دریافت داروهای ضد دردهای عضلانی بهبود می‌یابد.
 
داروهای ضدویروسی خاصی جهت کاهش شدت و مدت بیماری آنفلوانزا زیر نظر پزشک و در موارد خاص معمولاً برای افراد در معرض خطر و پرخطر تجویز می شود و به‌ هیچ‌ عنوان نباید به‌عنوان خوددرمانی مورد استفاده قرار گیرند.
 
دکتر فردین مهرابیان در گفت وگو با ایسنا، از بستری شدن ۲۸ بیمار جدید کرونایی در استان گیلان طی شبانه روز گذشته خبر داد و اظهار کرد: همچنین ۲۱ بیمار ترخیصی داشتیم.
 
وی مجموع بستری های کرونایی گیلان را ۶۷ نفر دانست و افزود: ۱۱ بیمار در بخش آی.سی.یو بستری هستند و ۱۱ بیمار بدحال داریم.
 
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، هشت شهرستان آستارا، بندرانزلی، رشت، خمام، رودسر، تالش، فومن و آستانه اشرفیه را آبی دانست و متذکر شد: ۹ شهرستان رضوانشهر، رودبار، سیاهکل، شفت، لاهیجان، ماسال، لنگرود، املش و صومعه سرا در وضعیت زرد هستند.
 
مهرابیان با اشاره به شباهت راه های انتقال و علائم کرونا و آنفلوانزا، اضافه کرد: پروتکل های بهداشتی کرونا برای آنفلوانزا کارایی دارد.
 
وی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا در استان موجود است، تاکید کرد: به افرادی که علائم آنفلوانزا دارند توصیه می کنیم از حضور در جمع خودداری کنند و حتما ماسک بزنند و فاصله فیزیکی را رعایت کنند؛ البته تاکنون موارد بستری آنفلوانزا در استان نداشتیم.
 
دکتر توفیق یعقوبی، متخصص بیماری های عفونی نیز در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه آنفلوانزا بیشتر در کودکان دیده می شود، اظهار کرد: بیماری های حاد و تب دار تنفسی مانند آنفلوانزا در کودکان ابتدا با علائم سرماخوردگی همچون تب و گلودرد و آبریزش بینی شروع می شود.
 
وی با اشاره به انتقال بیماری از کودکان به بزرگسالان و سالمندان، گفت: کودکان معمولا در مدارس ابتلا می شوند و لذا می توانند در تجمعات افراد دیگر را آلوده کنند.
 
این متخصص عفونی از افراد مبتلا خواست حتما به پزشک مراجعه کنند و متذکر شد: در روزهای نخست ابتلا به آنفلوانزا از مصرف آنتی بیوتیک ها خودداری کنید، زیرا کاربردی ندارد و بهتر است از مسکن هایی مانند استامینوفن و یا دیفن هیدرامین استفاده شود.
 
یعقوبی، تزریق واکسن آنفلوانزا را برای کاهش احتمال ابتلا مفید دانست و اضافه کرد: افراد مبتلا می توانند بعد از کاهش علائم بیماری اقدام به تزریق واکسن کنند؛ البته توصیه می شود افراد دارای شرایط پرخطر از جمله بیماری های مزمن کلیوی، قلبی و ریوی، شیمی درمانی و مادران باردار در اوایل فصل سرما اقدام به تزریق واکسن آنفلوانزا کنند.
 
وی همچنین از افراد خواست حتما برای تزریق واکسن آنفلوانزا ابتدا به پزشک مراجعه و سپس اقدام به تزریق واکسن کنند و یادآور شد: استفاده از ماسک و شست و شوی دست ها در اولویت است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: